keukentafel

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Mijn laatste project is deze keukentafel. Gemaakt van Amerikaans notenhout en ongeveer 120 x 70 cm. In eerste instantie had ik hem afgewerkt met een 5 lagen zelf opgeloste shellac (vlokken). Vervolgens had ik er een waslaag overheen aangebracht. Deze combi, weet niet precies waar het aan ligt, bleek extreem gevoelig te zijn voor kringen. Niet zo handig dus voor in de keuken. Ik weet wel dat je kans hebt op kringen op shellac, maar dat het zo erg zou zijn viel een beetje tegen.

Nu heb ik hem afgewerkt met 4 lagen Osmo (high solid, nieuw bij Baptist) en vervolgens een onderhoudswas van Osmo om er een mooie glans aan te geven. De kleurdiepte is erg mooi geworden. Met de shellac kwam de nerf iets meer naar boven, maar zat er wel een soort paarse gloed over het hout.

Attached files
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Heel mooi hemski. leuke werkplaats. zie daar in de hoek een mooi rekje beitels.
ga zo door en laat ons meegenieten
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Hé dopeling. Hierbij nog een foto van de werkplaats en van de tafel. Ik heb nog wel even een vraag voor iedereen die dit leest. Met name bij notenhout heb ik vaak last van fijn schuurstof dat in de nerf gaat zitten. Je ziet dat op de foto van de tafel. In het dagelijks gebruik merk je het niet, maar ga je heel goed naar het hout kijken dan zie je op bepaalde plekjes dat de poriën gevuld zijn met stof. Hoe krijg ik dat eruit. Ik probeer o.a. met een borstel voordat ik een finish aanbreng het stof weg te krijgen, maar dat lukt dus lang niet altijd. Zou ik dat met perslucht kunnen doen? Anyway, wie heeft er een suggestie?

Attached files
 

schaver

Actieve deelnemer
4 jan 2008
57
2
@Hemski, mooie tafel en erg gaaf dat prachtige notenhout. Kun je nog wat vertellen hoe je e.e.a. gemaakt hebt en wat voor poten er onder zitten? De ronding ziet er echt mooi zuiver uit dus ik ben wel nieuwsgierig. Wel raar met de schellak, ik had altijd begrepen dat schellak juist heel erg goed tegen water kon. Heb je het goed laten drogen, tussen de lagen en voordat de was er op ging? Ik heb 2 jaar geleden een paar eiken kasten in de keuken gemaakt. In 1 zit de vaatwasser en dat is een vochtige omgeving, met vaak spatten van spullen die je in de vaatwasser stopt. Ik heb toen een ouderwetse afwerking gebruikt, eerst gekookte lijnolie, in de nog niet opgedroogde olie een paar lagen schellak (kant en klare van Rustins) met een knot van doeken opgebracht (die in dezelfde bakjes bewaar als ik bij jouw op de werkbank zie!) en toen in de was. Dat gaat tot nu toe prima. Ik zal er wel een foto van maken.
Osmo is ook superspul, gebruiken wij op de tafel in de keuken en de kamer en dat blijft prachtig en zonder kringen of vlekken.

Voor het stof zou je ook kleefdoekjes kunnen proberen. Maar dit is een schitterend stuk hout Hemski!!
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Ahh, mooie reactie. De poot is een simpele rvs poot die past bij de oven en koelkast etc. Het blad bestaat uit 5 planken die tegen elkaar zijn gelijmd met domino's ertussen. De naden zijn superstrak, geen opening te ontdekken. Het hout heb ik ruw bij de arnhemse Fijnhouthandel gekocht. Vervolgens op maat gezaagd, door de vlak vandiktebank, daarna met de LN7, de LN4 en vervolgens schraapstalen. De ronding met een gecentreerde decoupeerzaag van Festool en vervolgens met de LN low angle block plane en schraapstalen. Uiteindelijk nog een schuurpapiertje overheen gehaald, maar daar heb ik dus mijn bedenkingen over of dat wel werkt bij notehout, ivm het stof in de nerf.

Wat de schellak betreft denk ik dat het niet zozeer aan de schellak zelf lag, maar aan de was die erop zat. Misschien waren het wel te weinig lagen schellak, dat zou natuurlijk ook nog kunnen. Tussen het aanbrengen van de schellak zat voldoende tijd en het droogt bovendien erg snel. Heb de schellak zelf aangemaakt 1 op 5. Dus 1 deel schellak schilfers en 4 delen ethanol (verdunner).

Ben benieuwd hoe je eiken kasten eruit zien.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
hallo Hemski,

Fraaie tafel en ook mooi om het van zo'n bijzondere houtsoort te maken. Ik heb vorig jaar voor familie een ronde eiken tafel opgeknapt. Vanwege beschadigingen heb ik de tafel een dikke centimeter kleiner gemaakt (en kwam er achter dat deze niet rond was). Maar niet net als jij met de decoupeerzaag, maar met de de bovenfrees met een aanlooplager bovenin. Ik denk dat dat wat gladder afwerkt dan de zaag en wat minder kans op scheef lopen, maar het ziet er bij jou bijzonder goed gelukt uit! Als ik je gereedschap zie, herken ik wel het nodige van de mooie spullen. Heb zelf geen LN 7, maar zou die nog wel eens graag willen hebben. Zie ik daarnaast een LN #9?? Dat vind ik ook een supermooi ding! Gebruik je ze veel?

vr.gr.

jaap
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Hallo Jaap,

Met de coupeerzaag heb je inderdaad nog wel de nodige nazorg om het grove werk van de decoupeer netjes af te werken. Ik heb overigens wel een centreer geleider gebruikt en dat werkt goed.

Die LN 7 gebruik ik heel veel en de 9 wat minder. Meestal gebruik ik de 7 eerst en vervolgens de 4 om het af te werken. Soms een scrup plane als ik geen zin heb in die herrie en stof van de vlak vandikte bank en als het object klein is natuurlijk.

De LN 9 gebruik ik eigenlijk alleen voor het shooten. Je zou hem ook gewoon als low angle jack plane kunnen gebruiken.

Alle het houtwerk gebeurt in de vrije tijd en die is per definitie te kort, maar dat moet natuurlijk ook anders is het geen hobby meer.

Als je een nieuwe schaaf zou willen kopen zou je eigenljk even de dvd van Schwartz moeten zien; "coarse medium and fine".
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
hemski zei:
.....naar het hout kijken dan zie je op bepaalde plekjes dat de poriën gevuld zijn met stof. Hoe krijg ik dat eruit. Ik probeer o.a. met een borstel voordat ik een finish aanbreng het stof weg te krijgen, maar dat lukt dus lang niet altijd. Zou ik dat met perslucht kunnen doen? Anyway, wie heeft er een suggestie?
Wat denk je van een stofzuiger met een borsteltje op de slang Hemski?
Perslucht geeft zo'n hoop stof in je werkplaats, of buiten doen natuurlijk.
Succes, Tjeerd
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Hoi Tjeerd,

Heb ik geprobeerd, maar werkt dus niet afdoende. Misschien met een tandenborstel. hmmm

Ben nu trouwens bezig om een plankje cocobolo klaar te maken voor verwerking in een kistje. Men, dat ziet er een partij goed uit!!! De komende dagen flink in de workshop staan.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Zou ik dat met perslucht kunnen doen? Anyway, wie heeft er een suggestie?

Ja zeker kun je dat met perslucht doen, dat blaast al het stof er zonder moeite uit. En last van stof in de werkplaats? Ach, zoveel is het niet en je kunt beter even wat extra rotzooi hebben om zo uiteindelijk toch een goed werkstuk te hebben. Nu heb je een prachtige tafel met plekjes die je er steeds aan herinneren dat het anders had gekunt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.