Festool domino df 700

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
Hoy,

Ondertussen heb ik de machines binnengekregen! Vanavond volgt de eerste test, blijft altijd leuk:D

Ik zie dat het hier niet echt storm loopt voor de groepsaankoop dus ga ik deze vanavond ook zelf bestellen. Ik doe dus niet meer mee voor de eventuele groepsaankoop.

Bedankt voor die extra handleiding MaartenS, altijd handig om eens door te lezen.
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
ALS ik een df 700 koop dan doe ik mee met de seneca adapter groupbuy. Maar ik ben er nog niet uit wat ik koop, de 500 of 700. Het zal denk ik toch de 500 zijn omdat die toch handzamer is en meer geschikt voor meubel- en interieurwerk, waar ik 'm voor gebruik. De prijs van de 500 met alle toebehoren is nog steeds aanzienlijk lager dan de 700 met alles wat je nodig hebt om met de 700 te kunnen werken, incl. de seneca adapter.
De prijs van de 700 is de afgelopen week nog steeds niet gezakt zo te zien :)

Prijzenvergelijk plusminus:
df500-set = ongeveer 820 euro (ex btw)
dit is incl de nodige toebehoren (behalve de 12 en 14mm XL frezen, die je niet met de 500 kan gebruiken)
df700-plus incl. benodigde toebehoren: ongeveer 1470 euro (ex btw)
de df700-plus met uitgebreide aanslag en 2 systainers met domino's 8,10, 12 en 14 mm (1150 euro) en apart aan te schaffen frezen 4, 6, 8, 10 (160 euro), seneca adapter 80 euro . Ook domi- shims nog aan te schaffen om 18 mm of dunner plaatmateriaal te kunnen bewerken (80 €) En dan heb je nog geen 4 en 6 mm domino's.


Dat kan volgens mij stukken goedkoper.
DF 500 Q set €732 incl. BTW
DF 700 EQ €900 incl. BTW
Verzendkosten ongeveer €20
Individueel te bestellen

http://lang-festoolshop.de/artikeld...artikel/duebelfraese-df-500-q-set-domino.html
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hoy,

Ondertussen heb ik de machines binnengekregen! Vanavond volgt de eerste test, blijft altijd leuk:D

Ik zie dat het hier niet echt storm loopt voor de groepsaankoop dus ga ik deze vanavond ook zelf bestellen. Ik doe dus niet meer mee voor de eventuele groepsaankoop.

Bedankt voor die extra handleiding MaartenS, altijd handig om eens door te lezen.
....Hey K-wood, dat is jammer...... Ik was ook wel te porren voor een groupbuy, ik wachtte echter e.e.a nog even af, woodworking is nou eenmaal ook niet het meest snelle forum, het is hier geen Tweakers.net of FOk ofzo hahahaha. Ik heb zelfs nog een paar zaken benaderd of zij de europese verdelen zouden willen worden voor Seneca, maar tot op heden nog niks teruggehoord, helaas. Ben ik eventueel al te laat om met jouw bestelling mee te liften? Ik heb contact gehad met die Ryan van Seneca. Misschien kan ik daardoor nog wat korting ritselen bij hem omdat ik de moeite heb genomen een paar zaken te benaderen als verdelen voor zijn zaak in NL (of zelfs Europa).
 
Laatst bewerkt:

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
.... Ben ik eventueel al te laat om met jouw bestelling mee te liften? Ik heb contact gehad met die Ryan van Seneca. Misschien kan ik daardoor nog wat korting ritselen bij hem omdat ik de moeite heb genomen een paar zaken te benaderen als verdelen voor zijn zaak in NL (of zelfs Europa).

De bestelling is nog niet geplaatst, ik moest wachten op de visa van de zus. Het is niet dat ik niet kan wachten op de rest, het is eerder het feit dat ik in België woon en dat ik dus toch verzendkosten zal moeten betalen om het tot bij mij te laten komen. Dan was er niet veel winst met die groepsbuy... Tenzij jij een andere oplossing weet?:confused:

Oja, de test was positief: de DF700 is echt een beest van een machine! Ik weet al een paar leuke projectjes..
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Kreeg net een berichtje dat mijn adaptertje is vertrokken, een stukkie kriskras door de usa, de grote plas oversteken, via het sorteercentrum naar mijn voordeur, kan niet wachten
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
6 dagen later is dit te lezen via trace 'n tracking

[h=3]Customs Clearance[/h] Your item is being processed by customs in NETHERLANDS at 4:18 pm on December 2, 2013.

Met een beetje mazzel is mijn pakketje het weekend in huis, nu nog een vulplaat maken om de aanslag op minder dan 10mm te zetten
 

Lampo

Nieuw lid
20 aug 2012
10
0
Leiden
Om op deze specifieke vraag terug te komen: de instellingen van de Festool Domino zijn legio. De vooraf ingestelde waarden zijn voor houtdiktes oplopend van 16 - 20 - 22 - 25 - 28 - 36 naar 40 mm.
Daarnaast kunnen middels een separate aflees-schaal deze instellingen nog aangepast worden naar bijv. 18 mm: simpelweg 2 mm verschuiven en klaar is Kees.
Om e.e.a. te verduidelijken heb ik even een foto gemaakt van mijn DF 500 waarop vorenstaande goed te zien is.

Bekijk bijlage 8334

Sorry dat ik dit onderwerp weer eens naar boven breng, maar waar ik tot op heden niet echt een antwoord op kan vinden op de site van Festool, is of de Domino XL ook een fijnafstelling heeft op de freeshoogte zoals de DF500 die heeft (zie bovenstaande foto). Die vind ik namelijk wel essentieel omdat veel plaatmateriaal tussen de vaste aanslagen van de DF700 invallen (18 mm, 22 mm, etc.). Als de DF700 dit wel heeft, dan wordt het met de hier genoemde adapter, een heel interessante machine. Ik vind het aanslagsysteem met name beter ogen dan bij de DF500, maar misschien vergis ik mij daarin? Het beoogd gebruik voor mij is voor het maken van meubels, maar we zijn ook aan het kijken naar een anders huis en wellicht dat ik daar een keer een nieuwe deur moet maken of een trap en dan is het wel handig om de DF700 te hebben...
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Sorry dat ik dit onderwerp weer eens naar boven breng, maar waar ik tot op heden niet echt een antwoord op kan vinden op de site van Festool, is of de Domino XL ook een fijnafstelling heeft op de freeshoogte zoals de DF500 die heeft (zie bovenstaande foto). Die vind ik namelijk wel essentieel omdat veel plaatmateriaal tussen de vaste aanslagen van de DF700 invallen (18 mm, 22 mm, etc.). Als de DF700 dit wel heeft, dan wordt het met de hier genoemde adapter, een heel interessante machine. Ik vind het aanslagsysteem met name beter ogen dan bij de DF500, maar misschien vergis ik mij daarin? Het beoogd gebruik voor mij is voor het maken van meubels, maar we zijn ook aan het kijken naar een anders huis en wellicht dat ik daar een keer een nieuwe deur moet maken of een trap en dan is het wel handig om de DF700 te hebben...

Hoi Lampo,

geen problem hoor, het forum is er juist voor om al je vragen beantwoord te krijgen :)

als ik in de manual kijk http://www.manualslib.com/manual/511699/Festool-Domino-Xl-Df-700.html?page=8

dan zie ik daar gewoon een "height gauge" met een schaalverdeling.

usa wesite link naar de manual http://www.festoolusa.com/media/pdf/702976_004_DF700_EQ_USA.pdf

Hierin staat:

There are two features available for setting the
fence height:


a) with selection slide
􀁘 Loosen the clamp lever for the routing height
adjustment [4-1].
􀁘 Using the front handle [4-2] raise the front part
of the guide frame.
􀁘 Use the selection switch to set [4-4] the desired
routing height h (10 mm; 15 mm; 20 mm;
25 mm; 30 mm; 40 mm).
􀁘 Press the front section of the guide frame downwards
as far as the stop.
􀁘 Close the clamp lever [4-1].
b) freely selectable
􀁘 Loosen the clamp lever for the routing height
adjustment [4-1].
􀁘 Using the front handle [4-2] raise the front section
of the guide frame.
􀁘 Pull the selection slide [4-4] as far as the stop
in the direction of the motor unit.
􀁘 Set the desired routing height h using the scale
[4-3] by moving the front section of the guide
frame vertically.
􀁘 Close the clamp lever [4-1].
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Sorry dat ik dit onderwerp weer eens naar boven breng, maar waar ik tot op heden niet echt een antwoord op kan vinden op de site van Festool, is of de Domino XL ook een fijnafstelling heeft op de freeshoogte zoals de DF500 die heeft (zie bovenstaande foto).

Ik ben eens gaan zoeken op het web. Ik om onderstaande foto tegen van de Domino XL. Duidelijk is te zien dat de DF-700 ook eenzelfde type schaalverdeling heeft als de DF-500 waarvan ik eerder in dit draadje de foto's maakte. Het lijk erop dat de XL dus dezelfde mogelijkheden heeft als de 500. Moet gaan lukken, denk ik dan...

Festool DF 700.jpg
 
Laatst bewerkt:

Lampo

Nieuw lid
20 aug 2012
10
0
Leiden
Super! Bedankt! In die handleiding staat inderdaad een afbeelding die laat zien dat de DF700 op dezelfde manier ingesteld kan worden voor de freeshoogte als de DF500. Daarmee wordt de DF700 weer wat aantrekkelijker...
 

WR1944

Oud hout
Ik kan het mis hebben maar ik heb de indruk dat sommige mensen menen dat de domino's precies in het midden van de houtdikte moeten zitten en daardoor veel waarde hechten aan de hoogteschaal. Om mooi aansluitende verbindingen te krijgen is het veel belangrijker dat je freest vanaf het zelfde aanlegvlak. Het is niet belangrijk voor de verbinding als de domino een milimeter uit het midden zit. Soms wijk ik bewust af omdat iets anders in de weg kan zitten met de domino in het midden.
Recentelijk heb ik 18 mm multiplex van 6 mm domino's voorzien. Waar de planken op een zijwand aan moesten sluiten stelde ik de Domino in op 20 mm. Daar deed ik de planken mee. Die planken gebruikte ik als aanslag voor de Domino om de wand te frezen en de streepjes op de plank voor het positioneren. De afstand van de onderkant van de Domino is 10 mm zodat de gleuven precies op de goede plek kwamen.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Om mooi aansluitende verbindingen te krijgen is het veel belangrijker dat je freest vanaf het zelfde aanlegvlak.

Klopt Wim, in feite maakt het niet uit. Mijn ervaring met 18 mm dik MDF is echter dat het wél prettiger werkt om het zo goed mogelijk in het midden te hebben. Maar dat is puur vanwege de sterkte (of zwakte...) van dit materiaal. Ik heb liever niet dat het uitscheurt...

Voor het overige: je moet wel even ervaring opdoen (zoals met zoveel apparaten...). Ben je niet consequent, dan wordt je er niet vrolijk van als je domino-gaten niet in het midden zitten. Maar als je dit eenmaal "in het snotje" hebt, dan is de domino een geniaal apparaat waar je enorm veel plezier van hebt.
 

Lampo

Nieuw lid
20 aug 2012
10
0
Leiden
Het gaat mij er meer om dat ik dun plaatmateriaal makkelijk het midden kan opzoeken. Het hoeft dan niet heel precies te zijn, maar ik wil dan wel aan beide kanten van de domino nog voldoende hout over hebben.

Bedankt voor alle hulp, ik denk dat ik er wel uit ben ;-)
 
A

Athanor

Guest
Volgens mij geeft de gebruiksaanwijzing een advies voor een werkwijze waarop bij standaard plaatdikte de domino's wat meer naar onderen in de plaat komen, juist om wat meer draagkracht te krijgen.


Fons
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Volgens mij geeft de gebruiksaanwijzing een advies voor een werkwijze waarop bij standaard plaatdikte de domino's wat meer naar onderen in de plaat komen, juist om wat meer draagkracht te krijgen.

Gevoelsmatig zou ik dan zeggen: meer materiaal onder als boven de domino. Een dikkere rand onderaan geeft m.i. meer draagkracht dan een dunner laagje. Of denk ik "scheef" ??
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.