Festool domino df 700

tuoh

Oud hout
Domino's worden vervaardigd uit Beuk voor gebruik binnenshuis, en uit Sipo Mahonie voor buitengebruik, of als je wil Beuk voor droog werk en Sipo voor verbindingen in een vochtige omgeving.
Het verschil in houdkracht tussen een fabrieksdomino en een zelfgemaakt exemplaar is nihil, elke houtsoort zwelt immers als die vochtig word, welke houtsoort er dus gebruikt word maakt weinig uit. De sterkte moet niet komen van het al dan niet zwellen van de blokjes maar van de lijm.

Meestal maak ik de domino's zelfs niet rond aan de zijkanten, gewoon rechthoekige blokjes, is nog makkelijk ook om overtollige lijm te laten ontsnappen uit de verbinding. Dit kan je wel niet overal toepassen, als er verbindingen belast gaan worden op schranken (kaders) moeten de domino's mooi sluiten in de nauwe boringen.


Mvg,

André
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Kwam deze net tegen op Ebay.de. Heb er zelf geen ervaring mee.
Veel geld voor een stukje ijzer met schroefdraad maar volgens mij goedkoper als de andere versies die in dit topic zijn genoemd. Zeker als je de verzendkosten meerekent.
http://www.ebay.de/itm/FESTOOL-DOMI...t=Elektrowerkzeug_Zubehör&hash=item4ad2ba2811

Als je de Seneca over laat komen betaal je 77 dollar = € 56 laat je direct de domi shims mee komen kost je geen extra verzendkosten. Betaal je (niet altijd) invoer en btw maar heb je wel een product wat zijn betrouwbaarheid grotendeels heeft bewezen. Seneca ontwikkelt nog meer handigheidjes voor de domino. Zou niet snel op een frees een onbekend stukje materiaal monteren, want voor je het weet kan je besparing je een dure les leren.

Neem ook mee dat in de USA ze als de dood zijn voor claims dus het zit wel goed met Seneca.

Edit; Dit draadje volgend heb ik zo mijn bedenkingen om met een dx 700 in 12mm plaatmateriaal een 4/5mm domino te frezen. Vind de verhouding materiaal - tool behoorlijk scheef. Tis me nogal geen joekel de dx 700.
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Zo, ik heb even doorgezocht over die 10mm en een mooie uitleg gevonden op de website van halfinchshy.

http://www.halfinchshy.com/2013/07/domino-df-500-or-domizilla-xl-df-700.html

"Fence Height

The height refers to the fence distance to the center of the mortise. Nominally, the 500 should be able to get to 5mm from the center although some fences require a bit of filing to do that (mine for example, but mine is an original first-gen fence). If you have a problem lowering your 500 fence to 5mm, give this article a read.

A limitation of the 700 is that you can't get that close to the center. With a 10mm minimum distance, you can only center the mortise on 20mm or thicker stock. Personally, I've never had a problem putting a mortise slightly off-center and actually encourage that for easier assemblies. However, the 10mm distance means 3/4" ply is about the minimum you can use even with an off-center mortise.

The Seneca DomiShims (or even your own shims) can apply a certain offset to the fence making that 10mm setting be, well, 0mm if you had a 10mm thick plate. The DomiShim for 1/2" stock is 9mm thick so you can technically set the fence to 1mm from the center, but then you'd ram your bit into it. But the point is it effectively gets you a lot of range on the fence height. Granted, installing the DomiShim isn't the fastest thing and, currently, the final version of the shim and fence height gauge are in some flux. Ultimately, you'll be able to use it or some shop-made shim to center your mortises on thinner project stock."

ff nog een duit in het zakje doen hierzo.

Ik ga even een maatje vragen of hij niet een mooi stukje 10mm Trespa (compactplaat) heeft waar ik een 10mm adapterplaatje van kan maken voor onder de zool van de XL.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Zelf vandaag de knoop doorgehakt 500 of een 700. Het is de 500 set q-plus geworden omdat er(voorlopig) niet al te grof werk op de to do list staat. Samen met de systainer met domino's en frezen aardig compleet.

Nog even met een 700 in m'n handen gestaan maar daar zie ik me echt niet met een 5 of 6 mm hele rijen domino's mee frezen om over het 4mm freesje maar te zwijgen. Vind de verhouding een tikkie scheef. Het kan maar daar is volgens mij ook alles mee gezegd.



l
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Huib, ben ik toch niet helemaal eens. Heb net een badkamer meubel gemaakt in 18mm MDF en alles met de DF700 + adapter+6mm frees gedaan. Viel heel goed mee en heb nooit gedacht dat het te groot was voor het werk. Voor dunner plaatmateriaal is het mss wel het geval maar ook hier al schuiven gemaakt in 12mm maar dan moet je wel wat aanpassen (vooral hoogte). Tot nu toe is het enige wat ik ben tegengekomen wat je wel met de DF500 kan en niet (gemakkelijk) met de df700 is een schap in het midden van een kast juist op de lijn krijgen. Met de df500 en/of lamello kan je het schap positioneren op de zijkant waar je de boven(onder) kant wil hebben, vervolgens klemmen op elkaar en dan de domino laten rusten op de zijkant en het schap infrezen en nadien de zijkant infrezen door te steunen tegen het schap. Met de DF700 lukt dit niet omdat de hoogte tussen de onderkant en het midden van de frees te groot is tov de dikte van de plank. Ik moest maar 1 schap zo doen dus besloten om nog eens de lamello vanonder het stof te halen. Moet nog eens nadenken hoe we dit in de toekomst wel kunnen met de DF700.
Ik ben in ieder geval blij met mijn keuze vermits ik binnenkort ook een garagepoort moet maken en de domino dan zeker van pas gaat komen!
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
mcarma, had het ook wat genuanceerder neer moeten zetten. Het is puur persoonlijk en de keuze voor de 500 heeft ook te maken met mijn fysiek. Na de aanschaf van een rotex 150 ben ik wat voorzichtiger geworden met de grootte jongens. Vervelende is dat mijn linker pols soms niet kan wat ik wil.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
@Huib,

Gefeiliciterd met je aanschaf, daar ga je echt een hoop plezier van hebben! Verstandige keuze gemaakt ook zo te lezen over je linkerpols, een te zware machine is dan echt zonde, good call!!!

@mcarma,
was het probleem met je DF700 dat de machine gewoon niet in het schap paste?
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
@huib: was ook niet mijn bedoeling om te zeggen dat je keuze niet de juiste was, zeker niet als ik over je pols hoor. De DF700 is idd een zware machine, en lijkt nogal overkill als je met 12mm plaatmateriaal werkt. Denk dat dit ook weer zo een discussie kan worden als tussen de mafell en festool invalzaag, eindeloos dus, iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat ze het meeste doen. Ik ben een amateur, en probeer thuis alles te doen van schuifjes, kistjes tot garagepoorten en helaas laat de wederhelft niet toe dat ik het volledige jaarbudget spendeer aan machines. :)

@MaartenS: heb het mss niet zo goed uitgelegd. Ik heb vroeger geleerd dat als je twee MDF platen haaks op elkaar wil monteren, je deze positioneert, en vervolgens een van de twee kantelt zodat ze op elkaar liggen. Vervolgens zet je dan de lamello of domino met de onderkant op de plaat en frees je in de andere plaat. Daarna zet je de machine haaks met de onderkant tegen de bovenste plank en frees je de onderste plank. Dit gaat niet met de domino xl omdat je dan te hoog uitkomt. Hier is een manual voor de df 500, op pagina 17 laten ze zien wat ik juist bedoel.
http://www.festoolusa.com/media/pdf/domino_df_500.pdf
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Okay, nu weet ik zeker welke methode je bedoelt, ik dacht al dat je dit bedoelde. Ik zie nu alleen nog niet waarom je met de XL dan te hoog uitkomt.

Zijn van die dingen die moet ik dan ff zelf doen om het te vatten hahahaha
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Nou, een maatje van me gaat even een adapterplaatje van 10mm dik in Trespa frezen voor onder de zool van de 700.

Bij baptist heb ik inmiddels een 4mm freesje en domino's in bestelling staan met nog een klein blokhaakje, markeermesje, kruisstaaltje en een zadelhoekje.

Kan ik meteen aan de slag :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.