Gedeelde werkplaats

beki

Actieve deelnemer
2 jan 2012
36
0
Hoe zijn jullie aan jullie werkplaats geraakt? En is een werkplaats de investering waard om dat als hobbyist te doen?

Ikzelf volg houtbewerking in de avondschool, en wil meer. Maar ik kan niet altijd doen wat ik wil, nu begin ik bvb aan de module plaatmateriaal, en mag ik dus geen massief hout meer bewerken op school.
En ik vind het te duur om te investeren in een werkplaats waar ik 1 dag per week ofzo in zit.

Daarom vroeg ik me af er geen gedeelde werkplaatsen bestaan?
En is er een markt voor gedeelde werkplaatsen?
Zo kan je bvb een werkplaats inrichten waar beginnende professionelen overdag de machines en ruimte huren, en kan deze werkplaats dan 's avonds open gezet worden voor hobbyisten...

Natuurlijk kan je de werkplaats niet open zetten voor iedereen aangezien je materiaal dan binnen de kortste keren gestolen of kapot is, maar zou dit een haalbare zaak zijn?
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Misschien even vermelden waar je je doorgaans bevindt? Misschien zijn er in de buurt wel meubelmakers die hun werkplaats verhuren. In de buurt van Nijmegen weet ik er bijv. wel een.

groet,

Glen
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Hier dezelfde vraag. Noch ruimte, nog budget om als amateur een arsenaal aan materiaal te kopen. Ik ben ook van Gent, en ken Beki toevallig van ergens anders :cool:
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik kijk regelmatig rond in de nabij omgeving van Gouda maar nimmer nog iets gevonden.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik zit ook zonder werkplaats thuis en in de buurt van Gouda. Het huis staat te koop, dus kan nu geen troep meer maken ivm bezichtigingen.
Mijn vrouw is keramiste, en huurt in een bedrijfspand 90 m2 atelierruimte. Daar kunnen keramisten tegen vergoeding (per uur, dagdeel of strippenkaarten voor uren/dagdelen) gebruik van maken. Dat begint zichzelf na 2 jaar bijna te bedruipen, maar dan nog alleen voor de huur. Er staat voor meer dan 20.000 euri aan spullen in, maar je kan het gewoon niet allemaal doorberekenen zoals je zou willen. De keramisten die echt voor de grote strippenkaarten gaan en al meer dan een jaar iedere week een of meer dagdelen komen hebben het sommetje gemaakt, en zeggen dan ook dat ze voor 'dit geld' nooit zo goed geoutilleerd thuis kunnen werken. Voordeel van deze constructie is dat de zakelijke verantwoording (en risico) bij een partij ligt. Zo is veel makkelijker de hand te houden aan gemaakte afspraken. Als het op onderling vertrouwen gaat en je kent elkaar niet door en door dan loop je toch de kans dat het scheefloopt.

Ik zou willen dat er in Gouda een stadswerkplaats was. Maar om dat nou zelf te gaan opzetten? Dan heb je meteen zo'n hooivork met vrijwilligerswerk dat je zelf nooit meer een beitel in de hand hebt :confused:
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Het idee van een verhuurwerkplaats speelt de laatste tijd ook steeds meer door mijn hoofd en ik heb wat serieuze rekensommetjes gemaakt. Ook wat gesprekken gehad met de ex-eigenaar van een zelfsleutelgarage hier in Zoetermeer. Hij is er mee gestopt omdat men er geen € 25,- per dagdeel voor over had om gebruik te kunnen maken van een volledig geoutilleerde garage met kwaliteitsgereedschap, een brug, noem maar op. Bovendien was hij wekelijks voor een vermogen aan klein gereedschap kwijt. schiet niet op dus. Nou ga ik er van uit dat serieuze houtbewerkers van een ander kaliber zijn als de gemiddelde autosleutelaar (zonder iemand voor het hoofd te willen stoten) en verwacht dat de jatterij wel mee zal vallen.

Ik loop zelf tegen drie problemen op:

1- Toezicht. Er zal een vorm van toezicht en begeleiding moeten zijn en dat wil zeggen dat een potentiële eigenaar er op moet rekenen dat er lange dagen gemaakt moeten worden, zeker in het begin. Je wil tenslotte wel eerst weten wie er met jouw dure spullen aan de slag gaat voordat je iemand zonder toezicht kan laten werken. Oftewel: dag/avond/weekenden zijn voorlopig "van de zaak" Op zich geen probleem en voor mij niet de eerste keer, maar toch weer een serieuze afweging.

2- Geschikte ruimte. Voor een prettige prijs is er weinig te huur, ondanks de "crisis" Voor een 100 tot 200 m2 wordt nog steeds tussen de 1200 en 1600 euro ex BTW gevraagd. Dan nog de kosten voor gas-water-licht en dergelijke. Reken maar uit wat je moet omzetten om alleen dat maar terug te verdienen, zeker als je punt 3 in aanmerking neemt:

3- Apparatuur. Er zal toch apparatuur van een redelijke kwaliteit moeten staan en dat gaat goed in de papieren lopen. Als machines tweedehands gekocht worden kom ik nog steeds aan een investering in gereedschap en apparatuur van ruim € 18.000,= en das een boel geld.

Nog even nadenken dus, ook al omdat ik dezelfde angst heb als Houtenklaas: Maar om dat nou zelf te gaan opzetten? Dan heb je meteen zo'n hooivork met vrijwilligerswerk dat je zelf nooit meer een beitel in de hand hebt

Toch merk ik dat het in mijn hoofd steeds serieuzere vormen aan begint te nemen. Gezien de nabije toekomst, waarin werk schaars zal worden, blijft het wel een overweging. Misschien toch maar eens een marktonderzoekje er tegen aan gooien hier in de regio.....

Groet, Rob.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
misschien kan je bedrijven zo gek krijgen om te sponsoren. misschien heeft de gemeente er wel een potje voor.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Er beginnen meer en meer open labo's te komen. Fablabs zijn populair. Heel wat zaken zijn gesponsord door gemeente/provincie/overheid, maar subsidies komen er niet op een-twee-drie. Nu, genoeg mogelijkheden om inspiratie en advies te verkrijgen.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Bij die stadswerkplaats in Utrecht ben ik onlangs naar binnen gelopen. Zag er allemaal prima uit. Die kosten voor die verplichte cursus machinale houtbewerking zijn echt laag te noemen. Het zit voor mij op nog geen 2 minuten met de auto dus perfecte plek.

Werken doe ik het liefst in mijn eigen hok, maar voor het gebruik van de machines ga ik hier toch echt gebruik van maken. Het liefst doe ik het bij de Schrijn in Langbroek, maar wil je daar machinaal kunnen werken met strippen kaart moet je dus eerst een cursus daarvoor volgen. Die is best pittig geprijst en je zit aan een verplicht werkstuk vast... Dat is toch best wel een drempel. Als je er nu nog een vrij ontwerp kon maken tijdens die cursus zou dat fijner zijn.


Het probleem bij een gedeelde werkplaats zou het onderhoud kunnen worden. Zul je net zien dat iedere keer als je wilt vlakken de beitels weer bot zijn of een braam hebben... Persoonlijk denk ik dat een gedeelde werkplaats met 1 of 2 anderen iets is dat moet "ontstaan" op een manier van... het gebeurde gewoon.
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Tja een gedeelde werkplaats, Het heeft vele voordelen, maar je moet psychisch sterk in je schoenen staan!
Wij hebben een loods van 400 m2. die delen we met 5 mensen en aanhang. Deze huren we antikraak, en dat kost mij ±25 per maand.
Veel kreatieve mensen hebben op een of andere manier toch een slag van de molen gehad.
Grote loods/werkplaats heeft als nadeel dat je vanzelf dingen gaat zoeken, vinden, kopen die je opslaat. (je wilt niet weten wat er allemaal op straat ligt of gratis te vinden is)
Als vrienden weten dat je zo'n plek hebt gaan ze er ge(mis)bruik van maken. Je moet ook nee kunnen zeggen.
de mensen waar ik mijn werkplek mee deel ken ik erg goed. Gewoonlijk ga je je toch ergeren aan de kleine zaken en daar moet je mee om kunnen gaan.
Het kan ook erg gezellig zijn, elkaar helpen met moeilijke zaken, biertje drinken. etc
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Veel kreatieve mensen hebben op een of andere manier toch een slag van de molen gehad.

Grappig, want hiermee stigmatiseer je zo ongeveer ons hele forum...
Overigens zit er zeker een kern van waarheid in.
Bij ons thuis gebruiken we dan de aanduiding 'prettig gestoord'.
 

educes

Actieve deelnemer
12 dec 2013
44
0
Zit met hetzelfde probleem in de regio Mechelen. Dus moesten er mensen intersse hebben om de koppen eens bij elkaar te steken....
 

Wilmar

Actieve deelnemer
26 feb 2011
31
1
Zoals ik al eerder heb gemeld is er in Alphen aan den Rijn, ook een Stadswerkplaats. Ze maken gebruik van de machines in de voormalige technische school. Kosten € 12.50 voor een dinsdagavond. Dit is ook de enige avond. Ik had verwacht dat hier behoefte aan was. Mijn verbazing is dan toch groot dat ik daar al 6 x ben geweest en was daar dan alleen met de vrijwilliger Ton (vca-er). Wil hier maar mee zeggen dat hoewel we denken/hopen dat er veel mensen gebruik van zouden kunnen/willen maken, dit toch nooit een vetpot zal worden.
Want als je met een groot werkstuk bezig bent ben je ook veel tijd kwijt met in en uitladen en versjouwen, want is er ook ruimte om het op te slaan?
Ik juich de initiatieven toe, en wil zeker niet negatief zijn maar of dit financieel een gezond verhaal kan worden??.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Bij die stadswerkplaats in Utrecht ben ik onlangs naar binnen gelopen. Zag er allemaal prima uit. Die kosten voor die verplichte cursus machinale houtbewerking zijn echt laag te noemen. Het zit voor mij op nog geen 2 minuten met de auto dus perfecte plek.

Werken doe ik het liefst in mijn eigen hok, maar voor het gebruik van de machines ga ik hier toch echt gebruik van maken. Het liefst doe ik het bij de Schrijn in Langbroek, maar wil je daar machinaal kunnen werken met strippen kaart moet je dus eerst een cursus daarvoor volgen. Die is best pittig geprijst en je zit aan een verplicht werkstuk vast... Dat is toch best wel een drempel. Als je er nu nog een vrij ontwerp kon maken tijdens die cursus zou dat fijner zijn.


Het probleem bij een gedeelde werkplaats zou het onderhoud kunnen worden. Zul je net zien dat iedere keer als je wilt vlakken de beitels weer bot zijn of een braam hebben... Persoonlijk denk ik dat een gedeelde werkplaats met 1 of 2 anderen iets is dat moet "ontstaan" op een manier van... het gebeurde gewoon.

Ik weet niet waar jij het stukje van verplichte cursus zag staan?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.