Advies: massief grenen

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Dag houtbewerkers,

Graag jullie advies over het volgende. Ik ben bezig met het maken van een bedombouw van massief grenen. Grenen schaaldelen van 5 cm dik en 30 a 40 cm breed. Helaas net niet genoeg om een voldoende hoog voeteneind te maken, vandaar mijn oplossing om twee stroken met de lange kant aan elkaar te lijmen. Visueel niet optimaal, maar ja, bezoek ontvang ik toch niet in mijn slaapkamer...

Het idee is om een breed stuk (ca 30 cm) te verbreden tot 40, dus een strook van 10 cm er aan te lijmen. Nu is deze laatste strook (uiteraard) niet kaarsrecht, maar staat nogal bol, zeker na het afzagen. Het stuk van 30 cm staat ook iets bol (voor de duidelijkheid: bol = kopse kanten steunen op de werkbank, over de volledige breedte, middenstuk staat omhoog). Mijn idee is om de beide delen zo te verlijmen dat de twee bollingen elkaar (redelijk) opheffen, om zo een min of meer vlak geheel te krijgen.

Daarover heb ik de volgende bedenkingen.

1. Is dit een juiste gedachtegang hierboven, krijg ik hier het beoogde resultaat mee?
2. Hoe dit goed aan te pakken? Met koud verlijmen, zal de lijm het houden met zoveel zijwaartse kracht? Of daarbij ook deuvels toepassen? Heb geen lamello/domino systeem.
3. Dan nog, hoe uit te voeren? Ik kan de meest bolle strook (10 cm) wel fixeren op de werkbank, zodat die vlak ligt, maar dan vervolgens het stuk van 30 cm er zo tegenaan krijgen dat ie ook vlak is...Beschik helaas niet over een opsluitbank/lijmmuur of hoe zo'n mooi ding heet. Wel over een mooie geleefde werkbank en lijmklemmen.

Ik heb er een avondje tegenaan gekeken, maar ik zie het zo nog niet. Dus tips zijn van harte welkom!

Groet,

Glen
IMG_1574.jpg

IMG_1581.jpg
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
verlijmen van hout wat onder spanning staat is altijd vragen om problemen. vroeg of laat komt de lijmverbinding toch los en vóór die tijd ziet je plank er ws uit als een wokkel. witte houtlijm is sterk genoeg, ik gebruik hem zelf ook maar ik merk wel dat een verbinding licht kan gaan "kruipen" als er per ongeluk toch spanning op stond doordat bijv de ene houtsoort net iets meer krimpt dan de andere.
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Hoeveel mm staan de planken bol?
als dit maar een paar mm is kan je dit wel opheffen met het verlijmen.
persoonlijk zou ik de strook van 30 cm ook in stroken van 10 cm verzagen en dan om en om lijmen, zo worden de krachten die het hout kromtrekken opgegeven, en een strook van 10 cm vergt minder kracht om recht te trekken dan eentje van 30.

Twee extra lijmnaden is waarschijnlijk niet waar je naar op zoek bent maar het zoou wel jou probleem oplossen.
de lamello's kan je eventueel vervangen door een veer te plaatsen.

Groeten,
vincent
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Dank allen. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en de twee stroken verlijmd, met een stuk of wat deuvels. Op een haartje na staan ze mooi op elkaar, de schaaf moet het laatste werk maar doen. Als het niet werkt, zaag ik alsnog het stuk van 30 cm op in stroken van 10. Om het kruipen van de lijmnaad tegen te gaan,wil ik de boel nog wat verder fixeren door te schroeven dwars door de breedte, dus haaks op de lijmnaad. Schroefgaten komen toch aan de onderkant, dus later niet meer zichtbaar. Het is wat vloeken in de kerk misschien...:eek:

groet,

Glen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.