Sam Maloof inspired low back diner chair (in aanbouw)

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Forummers,

Na het bouwen van kistjes en snijplanken wil ik eens kijken of ik ook een stoel kan/wil bouwen. Het werk van Sam Maloof vind ik zelf erg bijzonder en met mij schijnen meer mensen dit erg mooi te vinden. Het internet staat vol met allerlei jigs/tricks/do's/dont's/templates en andere mooie engelstalige verwoordingen.

http://www.charlesbrockchairmaker.com/build-a-maloof-inspired-low-ba/

Op deze site vind je de stoel die ik graag zou willen bouwen. Natuurlijk is zo'n schommelstoel ook wel erg gaaf maar eerst wil ik me eens gaan wagen aan het "eettafel"-stoel-model.....

Heeft iemand ervaring met de k&k pakketten die je kan bestellen ? Natuurlijk zou je ook zelf iets kunnen ontwerpen maar eerst wil ik iets namaken voordat ik mijn fantasie de vrije loop laat.....

Alvast weer bedankt en tot 1 september !!

(14 september : Ik heb de tekst even aangepast...de bouw is momenteel begonnen, iedereen bedankt alvast van alle hulp)
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Mmmmm....Zag net een aanbieding voorbij komen van highlandwoodworking.com.....DVD,boek en papieren "mallen".....35 dollar.....De plannen voor de schommelstoel zijn 50 dollar..... Voor mijn gevoel moeten de verzendkosten meevallen...Hoor ik nog meer over straks....

Mijn hoofd denkt :
.......mmmm....dan heb ik ook nieuwe vijlen en raspen nodig.......en natuurlijk wat nieuwe freesjes.....misschien dan ook maar eens een spookschaaf proberen....schuurpapier ? Jaaaaa...dat moet ik dat zeker ook hebben......

Nou ik denk nog even verder over hetgeen ik "echt" nodig ben voor dit nieuwe project....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
gloeiende-gloeiende :mad: Hebben ze de prijs in 3 uur tijd verhoogd tot 120 dollar voor beide.....Rare mensen die Amerikanen....Heb maar een berichtje gestuurd met de vraag hoe dit kan....
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Misschien hoef je er helemaal geen geld aan uit te geven ;-).
Na een paar minuten googelen met als zoekopdracht 'maloof rocking chair dimensions' kwam ik op dit: http://www.shootingboard.net/2007/11/maloof-style-rocker.html

Er is vast nog wel iets te vinden.
'k Herinner me ooit een filmpje gezien te hebben waar hij zelf het een en ander uitlegt, super om te zien!

Oeps, nu zie ik dat je niet naar de schommelstoel zoekt, was het even vergeten ;-).

Je vindt vast wel meer uitleg als je even het www afschuimt!

Groeten en succes ermee!
Steven



Groeten en succes ermee!
Steven
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@steven : yep..ik had al zoiets gevonden....k&k mallen lijken me nu eerst erg makkelijk voor de eerste stoel..

@tuoh : grrr....zie je wel....spionage...... Heb vandaag wel een aanvraagje gestuurd naar America voor "figured walnut".....Zou het daarmee te maken hebben? ;)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dat met het verhogen van de prijs was een gevolg van slecht lezen.......Pakket voor 2 stoelen kost 120 dollar, verzendkosten 44 dollar en dan nog de standaard bijkomende kosten.....Heb toch maar besloten dat het door moet gaan dus ik hoop ergens in september te kunnen starten.....

Geertje (mijn vrouw) werd weer helemaal gek van mij want wanneer ik iets graag wil dan praat ik over weinig anders...(beetje tunnelvisie soms..:eek:) Toen vroeg ze of dit eetkamerstoelen waren...."Hoezo ?" vroeg ik in alle onschuld...."Nou, we zijn eigenlijk toe aan 6 nieuwe stoelen......en een tafel"........Tja...zo kan het soms gaan...Echter zie ik mijzelf geen 6 dezelfde stoelen bouwen...
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Prachtige stoel!
Vooral de schommelstoel vind ik mooi.
Is alleen iets te hoog gegrepen voor mij.:)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hallo Rick,

Je kan natuurlijk ook op 1 september samen met 5 gerenommeerde houtbewerkers een demo stoel bouwen geven :eek:…….…………. heb jij er gelijk 6 :D:D:D:D:D:D
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Menno : Bedankt voor de tip maar het complete pakket is al onderweg...

Ik kreeg net een berichtje dat UPS mijn spulletjes in ontvangst heeft genomen en dat het nu dus echt onderweg is..... Kan niet wachten om te beginnen. Het uiteindelijke doel is om de stoelen te maken in walnotenhout. Echter denk ik dat ik de eerst ga maken uit mahonie. Dit laat zich weer nog makkelijker bewerken dat notenhout. Verder is het ook qua prijs wat voordeliger(mocht ik dus per ongeluk er een poot afzagen dan doet dat minder pijn :eek:) . Nu wachten er eerst een reeks aan huishoudelijke taken voordat ik weer op internet kan speuren naar filmpjes of foto's van andere houtbewerkers die een vergelijkbare stoel hebben gemaakt...
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Grrrr...spullen zijn er nog steeds niet....mijn handen jeuken....Echter is het maar goed dat alles er nog niet is...moet eerst een beetje bijkomen van afgelopen zondag...
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Joepie !!! De postbode is geweest !!

Ziet er allemaal zeer bruikbaar uit. Denk dat ik na dit weekend eens een begin ga maken.....of.....misschien doe ik dat ook wel wat eerder.....hahaha
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Morgen eerst maar even een kopie van de mallen maken. Daar moet dan eerst plaatmateriaal voor komen, zal wel vrijdag worden dus voordat dit geplakt kan worden...Komende weekend weinig werkplaatstijd. Afgelopen weekend heb ik maar weinig gezien van mijn kids, gelukkig was Geertje er wel maar toen waren er 200 houtbewerkers bij....Da's niet goed voor de romantiek...:eek:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.