Schuifraam getordeerd

Mrtn125

Actieve deelnemer
14 dec 2010
41
0
IMG_7404.jpg

Het schuifraam op bijgevoegde foto is ongeveer 150 jaar oud en ben ik aan het restaureren. De horizontale roeden waren verrot en de pen-en-gat verbindingen van de weldorpel waren slecht. Daarom heb ik de roeden vernieuwd en de pen-en-gat verbinding van de weldorpel losgehaald en opnieuw vastgezet met nieuwe toognagels en 2k houtconstructielijm.

Toen ik vandaag het schuifraam in het kozijn plaatste viel me op dat het raam iets getordeerd leek. Als het raam aan 1 kant gelijk staat met het kozijn, ontstaat aan de andere kant een spleet die bovenaan 16mm is. Nu vraag ik me af of dit een probleem gaat worden ivm het soepel schuiven en/of spanningen in het nog te plaatsen glas.

Toen ik het raam eruit haalde zat het volgens mij wel strak tegen de sponning aan, dus ik denk dat ik met het herstel van de verbindingen het raam iets heb getordeerd. Wat zou ik eventueel kunnen doen om het raam weer 100% recht te krijgen?
 

tuoh

Oud hout
Zeker niet van wakker liggen, op de foto te zien is het een redelijk groot schuifraam? iets van 1m breed en 1,3 à 1,4m hoogte? Houtsectie ongeveer 35mm x 45 à 60mm?
Zo een constructie kan je niet vlak houden, zelfs nieuw niet, daarvoor is de constructie niet star genoeg te maken.

Dat raam mag dus gerust licht gedwongen worden op in de pas te lopen, voor het enkel glas maakt dat ook niks uit, je hoeft niet te vrezen voor glasbreuk.
Je mag die raamvleugel gewoon verder afwerken en plaatsen, geen enkel probleem. Je zal wel ondervinden dat die 16mm hier niks betekend:D

Ps: nette restauratie, die raamvleugel krijgt een tweede jeugd zo.


Mvg,

André
 

Mrtn125

Actieve deelnemer
14 dec 2010
41
0
Hoi Andre, bedankt voor je reactie! Ik had mijn hoop al op jou gericht.

Het raam is zelfs ruim 1,4 bij 1,8m met raamhout van 42 x 70mm. Op het oog ziet het raam er ook recht uit: het ligt volgens mij voor een deel aan de ene kozijnstijl die ietsje scheef staat en voor het andere deel aan een klein beetje torsie (lastig te meten). Ik ben van plan het schuifraam terug te plaatsen met geleidende, isolerende strips dus daarom wil ik het allemaal zo strak mogelijk. Maar ik vertrouw erop dat het goed gaat komen.

Het is overigens ongelooflijk om te zien hoe na 150 jaar (waarvan helaas de laatste 30 zonder onderhoud) het vakmanschap er nog steeds vanaf straalt.

Hieronder nog wat foto's van de restauratie. Achtereenvolgens: 1) Losgehaalde weldorpel (toognagels waren vrijwel vergaan) met nieuwe toognagel en iets uitgeboorde gaten, paar mm verschoven tov elkaar om verbinding strak te trekken. Ik heb wel 2k houtconstructielijm gebruikt, dit wordt afgeraden door de rijksdienst voor cultureel erfgoed maar de pen-en-gat verbindingen waren teveel aangetast om alleen op de oude verbinding te vertrouwen. 2) Roede uit ander (verloren) raam op maat gezaagd en met stukje middenstijl ingelijmd. 3) Andere roede alleen buitenste deel opgelijmd. 4) Resultaat van middenstijl/roeden, op de plek van het ronde vlekje zat een roestende spijker, deze heb ik verwijderd, uitgefreesd en gevuld met epoxy.
IMG_7200.jpgIMG_7322.jpgIMG_7327.jpgIMG_7416.jpg
 

Mrtn125

Actieve deelnemer
14 dec 2010
41
0
Het schuifraam wordt op dit moment geschilderd, binnenkort zal ik het eindresultaat laten zien.

De volgende klus zijn de dubbele openslaande terrasdeuren, waarvan er 1 te zien op onderstaande foto's. Ik heb ze kaalgehaald en ik denk dat ze nog wel te redden zijn maar de verbindingen zijn behoorlijk gaan wijken in de loop van jaren waardoor de deuren zijn gaan hangen (met andere woorden: niet meer haaks zijn). Nu ben ik van plan om isolerend glas in de deuren te plaatsen dat 2 keer zo zwaar is als het enkelglas dat er in zat. Dus nu zit ik met de vraag hoe ik het beste de oude verbindingen weer recht kan maken en verstevigen. Een optie leek me ijzeren raamhoeken infrezen, bevestigen en afplamuren. En een andere optie leek me om de oude verbindingen uit elkaar te halen (oude toogpennen die toch al slecht zijn verwijderen) en de verbindingen opnieuw met 2k houtconstructielijm en nieuwe toogpennen in elkaar te lijmen. Ik neig naar de laatste optie, iemand nog tips & trucs?

IMG_7630.jpgIMG_7634.jpgIMG_7631.jpg
 
Laatst bewerkt:

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik zou voor de laatste optie gaan alles uitelkaar halen en opnieuwe in me kaar zetten dan zie ik geen problemen de toogpennen zorgen weer voor exstra stevigheid
Mvg Leroy
 

Mrtn125

Actieve deelnemer
14 dec 2010
41
0
Voor-na-foto-gangkozijn.jpg De voor en na foto van het kozijn met schuifraam. Het schuifraam gaat nog niet zo soepel open als ik zou willen maar dit ligt volgens mij niet aan de torsie van het raam maar aan de fine-tuning van de geleidende strips. Het raam tocht in ieder geval niet meer, isoleert 2 keer zo goed als met normaal enkel glas en al het houtwerk is weer tip top in orde.
 

Mrtn125

Actieve deelnemer
14 dec 2010
41
0
IMG_8270.jpg IMG_8272.jpg
Het project "terrasdeuren" verloopt nogal moeizaam. Ik heb nu alles uit elkaar gehaald en geschuurd, maar sommige delen zijn helaas gewoon vergaan dus die moet ik na(laten)maken. Ook alle ronde gaten waar de houten toognagels inzaten bleken allemaal (deels) volgestopt met plamuur dus voor de verbinding kan ik er niet veel meer mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.