een vlakschuur tafel maken

jos lammers

Actieve deelnemer
6 apr 2013
65
0
Hallo

Ik loop met de gedachten om zelf een vlakschuur tafel te maken.
Hij moet eigenlijk hetzelfde doen als een vlak/vandiktebank maardan schuren.

Ik werk veel met platen hout van ongeveer 50 cm x 50 cm x 18mm dik en deze zijn
gelakt.
Die lak moet eraf zodat ik ze op elkaar kan lijmen.

Dus wil ik iets maken zodat ik het hout eronder kan schuivenen dat de lak er afgeschuurd wordt.
Zijn er mensen onder jullie die hier een oplossing voor hebbenof een idee hoe je zo iets kunt maken.

Gr. Jos
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Als je op internet gaat zoeken op drum sander kom je behoorlijk wat voorbeelden tegen. Gezien de benodigde precies is het m.i. nog niet zo heel eenvoudig, maar er zijn goede voorbeelden voor handen. Een andere mogelijkheid (en die staat op mijn lijstje om nog eens te maken) is de V-drum sander. Zie dit meer als een vlaktafel dan een vandikte tafel. Voor de meeste toepassingen waar ik het voor zou gebruiken volstaat dit prima en het is wat eenvoudiger te maken, voor het afschuren van verf etc prima geschikt. Je hebt overigens dan wel een flinke breedte nodig...

https://www.youtube.com/watch?v=lgPLOnXCmdU Hier een mooi info filmpje.
 

jos lammers

Actieve deelnemer
6 apr 2013
65
0
Hallo Avos

Bedankt voor je reactie

De filmpje zijn prima daar kan ik veel van afhalen.
Weet jij hoe dat schuurpapier op de rol vast zit het lijktwel als
dat met klittenband gebeurt of zie jij dat anders.
Als ik zo zie hoe de motorsnelheid is bij sommige filmpjes danis die niet zo heel snel.
Heb jij een idee wat ongeveer de snelheid van de motor moet zijn.

Alvast bedankt Jos
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Bij de betere ontwerpen zit het gelijmd. Door met een fohn te verwarmen kan het er weer af. Je refereert aan een VVD bank. Daarvoor wordt klitbandtype niet goed genoeg geacht. Ronald Walters beschrijft dat vervangen van geplakt papier in zijn Youtube filmpje "changing Sandpaper". Je moet even googlen. Ik heb zijn site niet bij de hand.

Ik heb zelf ook een poos met het plan rondgelopen een vlakschuurtafel te maken. Ideaal om tafelbladen mooi te krijgen leek me. Ik speel nog steeds met dat idee, dus ik volg dit draadje.
Maar een van-dikte-schuurbank lijkt me geen praktisch alternatief voor een bank met beitels. Hoewel... er staan wel een aantal zelfbouw van-dikte-schuurbanken op het internet.



Mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Ik plaats niet graag een domper op de vreugde, maar hier moet ik toch even op reageren. Lak verwijderen met behulp van een vandikteschuurmachine werkt niet of nauwelijks. Het schuurpapier loopt op een paar seconden vol met lakdeeltjes en schuren lukt niet meer. Zelfs grote professionele oscillerende schuurmachines hebben hier grote problemen mee, het is de pest voor je schuurbanden.

Verwacht dus zeker geen mirakels, bezint eer ge begint zou ik zeggen.

Mvg,

André
 

jos lammers

Actieve deelnemer
6 apr 2013
65
0
Dag Andre`

Maar hoe wil je dan de lak (het gaat om lak en geen verf) eraf krijgen .
Ik heb ook al geprobeerd met afbijtmiddel maar daar was ikniet tevreden mee.
En als je er heel grof schuurpapier op de rol doet?
Of je moet een vlak/vandiktebank hebben maar die kun je diewel zelf maken?

Gr. Jos

 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
@Jos, als je de filmpjes goed bekijkt en beluisterd hoor je dat er velcro op de rol wordt bevestig, daar komt het schuurpapier op. In die filmpjes vind je ook verdere info alsmede een link naar een website waar ze ook kits e.d. hebben. Geen idee of ze ook naar nederland verzenden, zover ben ik nog niet gekomen.

@Andre, ik heb er nog geen ervaring mee dus of het echt zo werkt durf ik niet te zeggen, maar de theorie van de v-drum sander is dat door de draaiende beweging het schuurpapier enigzins los komt van de rol. Dit zorgt voor een luchtlaag waardoor het schuurpapier niet heet wordt en dus ook veel minder last heeft van vollopen. Nogmaals ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar vind de filmpjes wel vrij overtuigend. En daar wordt toch ook lak etc weggeschuurd.
 

jos lammers

Actieve deelnemer
6 apr 2013
65
0
Dag Avos

Ik heb een beetje gesurft op internet maar kan nog geenschuurpapier
vinden die weer op dat klittenband kan .
Weet jij een site waar ik dat kan vinden?
Het klittenband wat op de rol komt kun je makkelijk aankomen.

Gr. Jos
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Ik geef andre hier gelijk in. De rol zal in de kortste keren vol verfdeeltjes zitten, met reuk en rookhinder tot gevolg.
schaven zal sneller en beter zijn,
om deze zelf te maken kan ik nog doorverwijzen naar de website van onze vriend Mathias Wandel, hij verkoopt zelfs betaalbare plannen hiervoor, http://woodgears.ca/jointer/homemade.html
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ik herhaal nogmaals dat ik er geen persoonlijke ervaring mee heb, maar vind het wel belangrijk dat we het over hetzelfde hebben. Bij een "normale" van dikte schuurmachine zal ik dit direct beamen. Maar de v-drum sander is een ander concept, wat juist het vol lopen van het schuurpapier tegen zou moeten gaan. (daarnaast heeft het ook wel weer zijn beperkingen ten opzichte van een vandikte schuurmachine)

In onderstaand filmpje wordt nog eens specifiek ingegaan op het schuren van verf etc irt volzitten van schuurpapier. Ik lees hier toch behoorlijk veel positieve reactie op terug in diverse fora. http://www.youtube.com/watch?v=kjxNIXd8l9s Ik vind de argumenten die genoemd worden toch best overtuigend en dat is waarom ik zelf redelijk enthousiast geworden ben. Maar het kan goed zijn dat ik wat dingen over het hoofd zie.

Mocht je na het zien van dit filmpje alsnog denken dat dit niet zal werken dan hoor ik dat graag, maar dan weet ik iig wel zeker dat we over hetzelfde praten..;) De andere optie is er toch maar eens eentje gaan bouwen....:D
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
De motor zal een vermogen hebben van 1 a 1,5 pk. (Dat is wat ik denk)
Verder: het toerental van de motor in deze machine is 3450 omw/min, de omtreksnelheid van de drum is 4000 voet per minuut en de diameter is 10 cm.

(Belangrijk voor jou is alleen de omtreksnelheid van de drum. Die wordt bepaald door het motortoerental, de overbrenging en de diameter van de drum).

Hou ons op de hoogte van je vorderingen. Ik volg dit met grote interesse.

met vr groet
Klaas
 

tuoh

Oud hout
@Avos, even het filmpje bekeken en er vallen mij een paar dingen op. Het is dus geen vandikteschuurmachine maar een vlakschuurmachine. Wat de man als voorbeeld wegschuurt is geen lak maar beits, dat gaat relatief goed omdat beits praktisch geen laagdikte heeft.

Het concept van de zwevende schuurband kom je ook tegen bij sommige typen schuurrollen voor op de verticale freesmachine, heb hier zelf al jaren eentje in gebruik. Het werkt zeer goed, minder snel aanladen van het schuurpapier, maar gevoeliger voor vervorming.

Niettegenstaande dit alles blijf ik toch heel septisch kijken naar de beweringen als zou dit een wondermiddel zijn om lak te verwijderen. Na al die jaren van renoveren en restaureren waarbij meestal de oude afwerklagen moeten verwijderd worden heb ik nog geen machine gevonden waarbij je kan zeggen "wauw dit is het"
Soms werkt die Metabo lakfrees goed, dan gaat LD stralen weer sneller of beter, of gewoon krabben. Schuren daarentegen is meestal kl...., dit is steeds laatste keuze.

Waar ook eens bij moet stilgestaan worden, hoeveel panelen kan je schuren met een verse schuurrol? 2 stuks? 5 stuks?, en hoelang duurt het wisselen van schuurband? 1/4u? 1/2u? is het sop de kool dan waard? Daar kan theoretisch niet op geantwoord worden, dat moet een praktijktest uitwijzen, dus toch maar bouwen dat ding:p


Mvg,

André
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Jos, de van dikte functie van een schuurtafel is niet reeel denk ik. En ik heb ook twijfels (maar geen eigen ervaring) over het verwijderen van verf en lak. Voor een laatste behandeling van tafelbladen lijkt het me nog steeds een heel handig machien maar ja is dat voldoende rechtvaardiging er een te bouwen? Misschien wel en Jos.... het lijkt me een leuk project. Gewoon proberen :)

Zie ook

(ik hoop dat dit werkt, ook hier heb ik geen ervaring mee. This wat)

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

jos lammers

Actieve deelnemer
6 apr 2013
65
0
Hallo Heren

Ik lees de nadelen en de voordelen van jullie en om erachter te komen
wat waar is ga ik hem gewoon maken.
Ik heb de basis maten en toerental dus ik kan aan de slag.
Als een van jullie nog aanvullende informatie heeft is dataltijd welkom.

Gr. Jos
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.