Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 26

een vlakschuur tafel maken

Hallo

Ik loop met de gedachten om zelf een vlakschuur tafel te maken.
    Hij moet eigenlijk hetzelfde doen als een vlak/vandiktebank maardan schuren.

Ik werk veel met platen hout van ongeveer 50 cm x 50 cm x 18mm dik en deze zijn
    gelakt.
    Die lak moet eraf zodat ik ze op elkaar kan lijmen.

Dus wil ik iets maken zodat ik het hout eronder kan schuivenen dat de lak er afgeschuurd wordt.
    Zijn er mensen onder jullie die hier een oplossing voor hebbenof een idee hoe je zo iets kunt maken.

Gr. Jos

Als je op internet gaat zoeken op drum sander kom je behoorlijk wat voorbeelden tegen. Gezien de benodigde precies is het m.i. nog niet zo heel eenvoudig, maar er zijn goede voorbeelden voor handen. Een andere mogelijkheid (en die staat op mijn lijstje om nog eens te maken) is de V-drum sander. Zie dit meer als een vlaktafel dan een vandikte tafel. Voor de meeste toepassingen waar ik het voor zou gebruiken volstaat dit prima en het is wat eenvoudiger te maken, voor het afschuren van verf etc prima geschikt. Je hebt overigens dan wel een flinke breedte nodig...

https://www.youtube.com/watch?v=lgPLOnXCmdU Hier een mooi info filmpje.

Hallo Avos

Bedankt voor je reactie

De filmpje zijn prima daar kan ik veel van afhalen.
    Weet jij hoe dat schuurpapier op de rol vast zit het lijktwel als
    dat met klittenband gebeurt of zie jij dat anders.
    Als ik zo zie hoe de motorsnelheid is bij sommige filmpjes danis die niet zo heel snel.
    Heb jij een idee wat ongeveer de snelheid van de motor moet zijn.

Alvast bedankt Jos

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Bij de betere ontwerpen zit het gelijmd. Door met een fohn te verwarmen kan het er weer af. Je refereert aan een VVD bank. Daarvoor wordt klitbandtype niet goed genoeg geacht. Ronald Walters beschrijft dat vervangen van geplakt papier in zijn Youtube filmpje "changing Sandpaper". Je moet even googlen. Ik heb zijn site niet bij de hand.

Ik heb zelf ook een poos met het plan rondgelopen een vlakschuurtafel te maken. Ideaal om tafelbladen mooi te krijgen leek me. Ik speel nog steeds met dat idee, dus ik volg dit draadje.
    Maar een van-dikte-schuurbank lijkt me geen praktisch alternatief voor een bank met beitels. Hoewel... er staan wel een aantal zelfbouw van-dikte-schuurbanken op het internet.

Mvg
    klaas0639
    Laatst gewijzigd door klaas0639; 18-08-13 om 21:08. Reden: Toevoeging van verwijzing

Hallo

Nu moet nog wat gegevens hebben o.a.
    Wat is de diameter van de rol
    Wat moet het toerental van de motor zijn.
    Het schuurpapier wil ik gaan bevestigingen als dit voorbeeld
    http://www.youtube.com/watch?v=B_EoRYpqSpQ&feature=player_detailpage

gr. Jos

Ik plaats niet graag een domper op de vreugde, maar hier moet ik toch even op reageren. Lak verwijderen met behulp van een vandikteschuurmachine werkt niet of nauwelijks. Het schuurpapier loopt op een paar seconden vol met lakdeeltjes en schuren lukt niet meer. Zelfs grote professionele oscillerende schuurmachines hebben hier grote problemen mee, het is de pest voor je schuurbanden.

Verwacht dus zeker geen mirakels, bezint eer ge begint zou ik zeggen.

Mvg,

André

Dag Andre`

Maar hoe wil je dan de lak (het gaat om lak en geen verf) eraf krijgen .
    Ik heb ook al geprobeerd met afbijtmiddel maar daar was ikniet tevreden mee.
    En als je er heel grof schuurpapier op de rol doet?
    Of je moet een vlak/vandiktebank hebben maar die kun je diewel zelf maken?

Gr. Jos

@Jos, als je de filmpjes goed bekijkt en beluisterd hoor je dat er velcro op de rol wordt bevestig, daar komt het schuurpapier op. In die filmpjes vind je ook verdere info alsmede een link naar een website waar ze ook kits e.d. hebben. Geen idee of ze ook naar nederland verzenden, zover ben ik nog niet gekomen.

@Andre, ik heb er nog geen ervaring mee dus of het echt zo werkt durf ik niet te zeggen, maar de theorie van de v-drum sander is dat door de draaiende beweging het schuurpapier enigzins los komt van de rol. Dit zorgt voor een luchtlaag waardoor het schuurpapier niet heet wordt en dus ook veel minder last heeft van vollopen. Nogmaals ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar vind de filmpjes wel vrij overtuigend. En daar wordt toch ook lak etc weggeschuurd.

Dag Avos

Ik heb een beetje gesurft op internet maar kan nog geenschuurpapier
    vinden die weer op dat klittenband kan .
    Weet jij een site waar ik dat kan vinden?
    Het klittenband wat op de rol komt kun je makkelijk aankomen.

Gr. Jos

Forum Rechten