Enkele deur aanpassen in boven en onderdeur .

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Beste woodworkers.
Mijn garage deur zie foto wil ik aanpassen zodat er een boven en onderdeur ontstaat.
Ik weet niet of dit mogelijk is.
Indien dit wel kan, wie kan mij dan adviseren en hoe is de detailering.
Bedankt.

Simon
 

Bijlagen

  • IMG_7313.jpg
    IMG_7313.jpg
    57,6 KB · Weergaven: 145
  • IMG_7314.jpg
    IMG_7314.jpg
    54,3 KB · Weergaven: 142

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Beste woodworkers.
Mijn garage deur zie foto wil ik aanpassen zodat er een boven en onderdeur ontstaat.
Ik weet niet of dit mogelijk is.
Indien dit wel kan, wie kan mij dan adviseren en hoe is de detailering.
Bedankt.

Simon

DOEN en gelijk in je achterhoofd houden dat je een nieuwe deur moet bestellen. De borstwering is waarschijnlijk gecontramald (?). De bovenste en onderste dorpel zijn voorzien van lange pennen. De andere tussen dorpels zijn voorzien van korte pennen.
Meest waarschijnlijker zijn de boven en onderdorpel voorzien van twee deuvels en de rest zit hopelijk vast met een nietje. Dan heb je de oost, china of duitsland, kwaliteit.

Dus gewoon doen en er rekening mee houden dat je een nieuwe deur moet bestellen. Dus voor tijdelijk een plaatje underayment gereed houden en lekker de zaag er in zetten. En voor ons leer moment veel en gedetailleerde foto hier plaatsen.
Positieve is wel dat je weer mooi wat brandhout in j vuurkorfje hebt. :eek:
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
DOEN en gelijk in je achterhoofd houden dat je een nieuwe deur moet bestellen. De borstwering is waarschijnlijk gecontramald (?). De bovenste en onderste dorpel zijn voorzien van lange pennen. De andere tussen dorpels zijn voorzien van korte pennen.
Meest waarschijnlijker zijn de boven en onderdorpel voorzien van twee deuvels en de rest zit hopelijk vast met een nietje. Dan heb je de oost, china of duitsland, kwaliteit.

Dus gewoon doen en er rekening mee houden dat je een nieuwe deur moet bestellen. Dus voor tijdelijk een plaatje underayment gereed houden en lekker de zaag er in zetten. En voor ons leer moment veel en gedetailleerde foto hier plaatsen.
Positieve is wel dat je weer mooi wat brandhout in j vuurkorfje hebt. :eek:

Dat is nog eens een advies als u het begrijpt dan begrijp ik het ook dus niet doen.

simon
 

WR1944

Oud hout
Ik weet niet waarom je twee halve deuren wilt installeren. Misschien zijn er wel andere oplossingen.
Maar simpelweg de deur met een zaag halveren is een riskante bezigheid. Je weet nooit of beide helften voldoende sterk zijn om doorhangen te voorkomen. Dan zal je hoogstwaarschijnlijk de deurhelften moeten demonteren, flinke deuvels aanbrengen en weer verlijmen. De scharnieren moeten op andere plaatsen worden aangebracht en het sluitwerk moet ook aangepast worden. En dan moet er ook nog een regenstrip aan de onderkant van de bovendeur tegen het inwateren. Al met al een aardige klus met een onzekere uitkomst.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Dit type deuren (stapeldorpel) is niet echt geschikt om te delen.

Om de deur toch te delen kan je volgende handelingen uitvoeren :

180mm Schroeven vanaf de hang en sluitzijde door de vertikale stijlen in :

- De bovenste dwarsstijl
- De onderste dorpel en 2e van onderen (omdat de onderste al een deel afgezaagd is)
- De 8e en 9e dorpel van onderen

Tussen de 8ste en de 9e stijl doorzagen.
Om inwateren te voorkomen kan je de deur onder een hoek afzagen en een weldorpeltje op de bovenste deur plaatsen.


- Scharnieren verplaatsen
- Slot voor de onderdeur plaatsen of een duo deur slot systeem gebruiken (prijzig!)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.