Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: schaaf vlak maken

  1. #1

    schaaf vlak maken

    Beste houtliefhebbers,

    Ik ben nieuw op het forum en in de houtbewerking en ik heb een vraag over schaven. Ik heb net 3 oude schaven uit amerika binnen en ik wil deze opknappen en zo mogelijk weer gebruiken. Ik heb al het e.e.a. gelezen over het schuren van de zool. Maar hoe doe je dit? Als je namelijk iets vlak wilt maken moet je het wel schuren met iets dat vlak is, een schuurblokje van kurk zal dan geen soelaas bieden lijkt me.

    De schaven zijn van de merken bailey(stanley), handyman(stanley) en defiance(stanley). Enkel de bailey heeft een relatief vlakke zool, de andere hebben een afwijking van ongeveer 0.5mm over de gehele lengte als ik er een meetlat over plaats, vooral bij de neus gaat het mis.

    Ik dacht zelf aan het kopen van een aluminium, stalen buis en deze te beplakken met schuurpapier. Heeft iemand nog goede tips hoe ik dit het beste kan doen?

    Attached files

  2. #2

    Re: schaaf vlak maken

    zelf gebruik ik een glasplaatje die ik nog had liggen, waar ik een aantal schuur papiertjes met spuitlijm op geplakt heb met oplopende korrelgrote.

  3. #3

    Re: schaaf vlak maken

    glas werkt goed. Daar doe ik het ook mee. Ook een granieten steen waar je het schuurpapier kunt opleggen. Anything and everything dat een vlakke ondergrond heeft kun je hiervoor gebruiken lijkt mij.

  4. #4

    Re: schaaf vlak maken

    Bedankt voor de tips. Ik heb een goede winkelhaak gekocht en het blijkt dat mdf ook heel vlak is. Het is misschien niet zo duurzaam maar om een schaaf ermee te vlakken gaat het wel lukken hoop ik.

  5. #5

    Re: schaaf vlak maken

    Waterproof schuurpapier gebruiken opbouwende van grof naar fijn. MDF kan nooit zo goed met water omgaan dus dat lijkt mij geen goed idee. Gewoon glasplaat (zijn ook niet 100% vlak, zeker niet oudere glasplaten waarvan het glas al helemaal uitgezakt is) of granieten plaat zoals al is gezegd.

  6. #6

    Re: schaaf vlak maken

    MDF is vlak genoeg, maar zorg dat je het niet krom buigt. Dus twee lagen MDF op elkaar en dan op een vlakke werkbank.

    Pas op, het is makkelijk om de zool bol te slijpen! Dus regelmatig checken met je stalen lineaal. Let er op dat je die altijd netjes rechtop zet. Die stalen lineaal is namelijk nogal dun en flext dus makkelijk. Als je hem nu een beetje scheef op de zool van je schaaf zet, dan duw je makkelijk een boog in die lineaal en dan lijkt de zool vlak te zijn.

    Ga ook niet te lang door. Het is echt voldoende als de neus, de voorkant van de beitelsleuf en de hiel in een vlak liggen, en dan is het niet erg als het allervoorste randje een beetje weggesleten is. 0,5mm wegschuren is heel veel. Die Handyman en die Defiance zijn het niet waard om daar uren lang op te beulen. Maak er een grof werk schaaf van, en probeer die Bailey op te knappen tot een fijn werk schaaf. Een beitel van bijv. Ron Hock of Lie Nielsen is een goede investering om er echt een fijn schaafje van te maken.

    En hij hoeft niet te glimmen! Ik stop bij zo 180 of 240 schuurpapier, wat ik in huis heb. Ik doe het gewoon droog. Regelmatig even schoonzuigen, dan schuurt het weer een tijdje goed.

  7. #7

    Re: schaaf vlak maken

    Wat ik als zeer effectief ken is een dikke glazen plaat ( >= 10 mm ) in combinatie met water en carborundumpoeder.
    (slijpsteen in poedervorm)
    Zolang je het hele glasoppervlak benut kan het bijna niet fout.
    Je kunt de schaven ook wegbrengen naar een metal bewerker die een metaalvlakbank heeft.Die kan 'm vlak frezen.

    Groet,

    Tjalling

  8. #8

    Re: schaaf vlak maken

    Vlak frezen allemaal goed en wel maar daarmee is ie toch bijlange na niet vlak genoeg...? 'tZou wel helpen om die 0.5mm snel weg te werken maar om een echt scherpe snijlijn te krijgen zal je alsnog met schuurpapier o.i.d. aan de slag moeten vrees ik.

  9. #9

    Re: schaaf vlak maken

    Het vlak maken op een "LEB-bank"waar ze bv ook cilinderkoppen van motoren vlakken levert een perfect resultaat op. Bij motorenrevsie bedrijven ben je zeker aan het goede adres.
    Marc

  10. #10

    Re: schaaf vlak maken

    Ik gebruik gewoon één van de twee tafels van mijn vlakbank...
    Maak ik moet wel zeggen dat ik nog nooit 0.5mm heb moeten bijschuren. Dit lijkt mij echt wel veel...

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top