Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

schaaltje uit gerookt robinia

Een schaaltje uit gerookt robinia.

Maat: 28-37 cm diameter, 8-16 cm hoog, 8 mm dik
    Afwerking: korrel 320, gerookt, 2x walnootolie/sinasappelolie

Iets kleiner dan ik ze meestal maak, maar dat de schors bij deze dikte bleef zitten was wel onverwacht.

2013804c_1024.jpg2013804_1024.jpg2013804b_1024.jpg2013804a_1024.jpg2013804d_1024.jpg

Prachtige schaal!
    Apart dat je deze rand eraan hebt kunnen houden, maar wel heel mooi.

Prachtige schaal Jurriaan. Vooral de laatste foto laat een super mooie kromming zien. Eerst nat gedraaid en na droging de definitieve vorm?
    vr.gr. Jan Pranger.
    www.arstorno.nl
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

Schitterende schaal. mooie vormgeving.

Gr Marco

Het is van een in januari gekapte robinia, dus het hout voelt niet kletsnat - eerder half nat. Maar wel nat genoeg om goed te roken, bij droge robinia wordt dat vaak een vreemde kleur donkergroen in plaats van bruin/zwart.

Prachtig! Roken is voor mij een nieuwe term in dit geval, ik heb al wel eens wat gehoord over ammonium dampen....

Prachtige schaal!

Ik ben lang geleden gestopt met roken maar krijg nu wel zin om weer te beginnen.
    Zou je iets meer kunnen vertellen over de gebruikte techniek, werkvolgorde, etc.?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kor Bekijk Berichten
    Prachtige schaal!

Ik ben lang geleden gestopt met roken maar krijg nu wel zin om weer te beginnen.
    Zou je iets meer kunnen vertellen over de gebruikte techniek, werkvolgorde, etc.?
    Niet zo moeilijk: schaal maken en schuren (ik ga tot korrel 320). Dat de schaal op 3 blokjes hout op de vloer van mijn werkplaats (zodat hij niet op de koude betonnen vloer staat), bakje (een plastic ijs-bakje o.i.d.) met 2 cm ammonia er naast (van de schildersvakzaak, 10%) en 24 uur een speciekuip er over heen.

Te lang roken geeft mij een soort van zwarte kristallen, te kort geeft minder intens bruin.

Robinia rookt beter dan eiken, omdat het splinthout echt niet kleurt, bij eiken gaat dat altijd wel een beetje mee met het kernhout.

NB: 10% ammonia geeft echt heel veel damp, dus bedenk zelf of je het zelf veilig vind. In mestsilo's gaan ze er aan dood. Ik doe het meestal naast de deur, zodat ik met 1 stap buiten ben als ik per ongeluk het bakje omstoot o.i.d.

Even voor mijn begrip (geen ervaring met houtdraaien): hoe is de opstelling op de draaibank? (foto/)

Groet,

Baan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Baan Bekijk Berichten
    Even voor mijn begrip (geen ervaring met houtdraaien): hoe is de opstelling op de draaibank? (foto/)

Groet,

Baan
    Ik begin met het vastschroeven (houtdraadbouten, M8x80 dacht ik, in ieder geval ruim lang genoeg om door de schors heen te komen, voorboren met een boortje 6.5) van de opspanplaat door de schors heen, draai dan de buitenkant + voet, dan voet in vierklauw en binnenhand uithollen, dan klemmen tussen een blok hout in de vierklauw en het meedraaiend center zodat ik de bodem van de buitenkant kan afwerken op een klein klosje na, dat ik dan handmatig verwijder. Een foto hiervan heb ik zo even niet beschikbaar.

Forum Rechten