Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Salontafel

Salontafel

Hallo,

Wij van plan een salontafeltje te maken van geschaafd vurenhout en gebruikt steigerhout, of terwijl gewoon vurenhout .

Ons idee is dat het ongeveer zo zou moeten worden.

.image.jpg

Ben van plan het bovenblad te verbinden dmv balkjes onder het blad. Goed idee?
    En hoe verbind ik de poten(45x70?)met het geheel? Zal tussenruimte moeten houden voor het onder- en bovenblad.

Is het verstandig om de 8 dunnere planken aan alle zijkanten van de tafel en daar achter weer balkjes en die verbinden met zowel het blad als de 8 planken ? Hoop dat dit nog te volgen is.

Eventueel tips zijn altijd welkom.

Gr. Elio

euh vormen de 8 planken niet gewoon de 2 bladen?

En dan nog zou ik willen weten, hoe het beste dit te construeren?

Hallo Elio,

Misschien begrijp ik je vragen helemaal verkeerd en onderschat ik je inzicht, maar volgens mij benader je het constructievraagstuk vanuit een verkeerde hoek.
    Je lijkt beide bladen als uitgangspunt van de constructie te nemen en je vervolgens af te vragen hoe je de andere delen er aan kunt hangen. Dat is niet de gebruikelijke insteek.

Vergeet eerst die bladen (de ongeverfde delen in de foto) en concentreer je op de witte delen. De verticale delen (poten) en horizontale delen (jouw "8 dunnere planken"?) vormen de constructie, deze dienen zodanig te worden verbonden dat een stevig frame ontstaat. Je kunt hiervoor klassieke houtverbindingen gebruiken (pen in gat / tenon and mortise, Google maar even), deuvels of lamello's. Als je voor de horizontale dragende delen dunnere planken gaat gebruiken, kun je desnoods zelfs hoekijzertjes nemen. De meeste meubelmakers hebben echter een voorkeur voor houtverbindingen.

Tot slot, nadat je het frame hebt gemaakt, voeg je de bladen toe. Op dit forum is ruimschoots informatie beschikbaar over het werken van (steiger-)hout, hoe je dat kunt opvangen en hoe een blad aan een tafelframe te verbinden.

Ik hoop dat je hiermee verder kunt, succes!

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Als aanvulling op bovenstaande wil ik als manier van verbinden de potgaten onder de aandacht brengen. Google maar op Kreg en je ziet waar het over gaat. En niet al te ervaren houtbewerker kan het leren met wat oefenstukjes. Het is een simpele en toch sterke verbinding.
    http://www.kregtool.com/Pocket-Hole-Jigs-Prodlist.html

Forum Rechten