Mooie inca lintzaag

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
De lagers zeker niet te lang op die kookplaat laten liggen anders heb je inderdaad kokend vet en dat is enkel goed voor frietjes :) ook de afdichtingsring gaat dat niet fijn vinden. Normaal zal het met lagers wel zonder verhitting lukken. Een beetje verwarmen is iets van een 60-80 °C. Ik heb dat enkel nodig gehad voor een soort van klemflens voor de lager bij een haakse slijper dat zijn maar kleine diameters... Op het werk is dat eerder bij lagers met as van een inch of meer van zware pompen.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Hoe is je ervaring met die Makita?

Er zijn wel Makita centjes hier, maar ergens vraag ik me af of je met een dergelijke Inca niet net zo goed af zou zijn.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Goed: dan gaan we eerst in de weer met een regelbare elektrieke verf afbrander, bedankt voor de tips.
@gompy58: Geen idee hoe de makita zaagt, heb er wel positieve reviews over gelezen.
 

FRED

Nieuw lid
4 nov 2009
22
0
Goed: dan gaan we eerst in de weer met een regelbare elektrieke verf afbrander, bedankt voor de tips.
@gompy58: Geen idee hoe de makita zaagt, heb er wel positieve reviews over gelezen.

Ik ben ook een inca lintzaag aan het reviseren... Heb alles uit elkaar gehaald met poulietrekkersetje en wd40.. Voorzichtig met hitte... Er zit ook veel aluminium.. Wat minder goed tegen hitte kan dan staal? Denk ik? Ik heb het oudere type met losse motor... Dit is allemaal een beetje anders... Succes!
 

FRED

Nieuw lid
4 nov 2009
22
0
Dat zal ik even moeten nameten..
Het is een setje van 4 stuks, waarvan je de armpjes kunt omdraaien.
Ik geloof dat het redelijk budget is..?
Het setje is van mijn vader.. zal hem vragen waar het vandaan komt..
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Zo, heb het lagertje lokaal verwarmd voor zover dat mogenlijk was, en met mn kleinste trekkert geprobeerd hem er af te jorrissen.
Bam, lukt nie.
Buitenste ring ingeflext, klap met hamer er op, hatseflats; die is weg.
Binnenste ring heul voorzichtig ingeflext, schroevendraaier in de geflexte spleet, klappie met hamer er op, tada oude lager is verwijderd.
Nieuw lager beetje verwarmd, wd40 er op, et een passend rond stukje hout ter grote van de binnenste ring op de as geklopt: resultaat: prima.
Lagertje loopt mooi.
E.e.a weer op de lintzaag gemonteerd.....wtf?????/ lager draaid niet????
Vrijloop gecontroleerd: werkt prima.
Afijn dizze er ook af geslepen, weer een nieuwe er op, en nu is alle hey ok :)
Het zal wel een ontzettend domme vraag zijn: hebben dergelijke lagers een voor en achterkant??
Anders kan ik het niet verklaren namelijk.
Oja: het zijn er 2 uit een set van 8, kosten geen drol, eigenlijk bedoeld voor inline skates.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Inca adepten, nu mijn lintzaag weer in tip top conditie is, heb ik er gelijk maar even de bij tuffsaws bestelde zaaglinten op geprobeerd.
Nu hou ik met 1 zaaglint, aangeschaft om krappe radiusjes te kunnen zagen, een probleem.
Het betrefd een 3mm zaaglint, welke volgens Ian ideaal zou zijn voor het zagen van oa bandsawboxen en kleine radiussen.
Nu stel ik het lint dusdanig af, dat deze net op de buitenkant van de wielen loopt, verder naar binnen kan ook niet, dat laat de kantelverstelling niet toe, deze staat dan al op de max.
Vervolgens stel ik de zaagspanning in, controleer of het lint van de wielen loopt, uiteraard met de hand, en dan stel ik de zaaggeleiding in.
Recht zagen gaat prima, het zagen van grote radiussen is ook geen probleem, maar zosnel ik een kleinere radius dan bv 8 cm wil gaan zagen, klapt het lint van de wielen.
Wat doe ik verkeerd?
Is er, gezien de geringe breedte van het zaaglint, een aangepaste geleiding nodig?
Zie ik iets anders over het hoofd??
Zit nu aan een bak troost en ben aan het ketting roken, want ik weet niet meer waar ik de oplossing moet zoeken.
Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelp!!!
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
@wupsie: de smalle zaaglinten laten niet toe dat je de zaagtanden bij de wielen laat oversteken. Ze moeten in dit geval volledig over het rubber lopen. Nadeel is natuurlijk een groter slijtage het gevolg hiervan. Dus gebruik ze niet meer dan nodig is. Rubber vervangen schijnt een kostbare aangelegenheid te zijn.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
De rubbers kun je op ebay kopen, is tientjes werk.
Heb even op de inca site gekeken, en daar wordt gesproken over een hulpstuk voor het gebruik van 3mm zaaglinten.

Spezialbandführung Bandführung für 3 mm Feinschnittbänder 342.186.66

Heb er een mailtje aan gewaagd, zal het antwoord hier posten.
Ga bij tuffsaws nog wel twee extra zaaglinten bestellen, het zagen van hardhout en dun materiaal gaat niet echt vlekkenloos met 3of 4 tpi :)


En een adres voor de rubber bekleding van de wielen:

http://stores.ebay.com/BAND-SAW-TIRE-WAREHOUSE/INCA-BAND-SAW-TIRES-/_i.html?_fsub=5689971015&_sid=77904715&_trksid=p4634.c0.m322
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Mijn ervaring met smalle linten op mijn al jaren naar tevredenheid functionerende Ferm lintzaagje is dat hoe dichter ze op de rand van de wielen draaien, hoe eerder ze er aflopen. Iemand heeft me ooit eens uitgelegd hoe dat komt (iets met de hoek waaronder het lint onder zijdelingse druk tegen het wiel oploopt) en daarop heb ik de kantelinstelling zo aangepast dat het lint bovenop het wiel kon lopen. Verder heb ik ook de aluminium geleiders vervangen door pokhouten geleiders en die een ietwat bolle vorm gegeven. Met een smal lint kan ik een radius van 2 cm zagen. Ik gebruik daarvoor ook een blad van Tuffsaws.

Groet, Rob.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Bedankt voor de reacties zover :)
Ik ga inderdaad iets aan de verstelling van het bovenste wiel doen, dat wordt dus experimenteren met vulplaatjes denk ik, leuk zondag avond klusje :)
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
idd, smalle lintzagen moeten over het midden van het wiel/rubber lopen, dat heb ik ook gelezen in de handleiding van de inca lintzaag. Vulplaatjes zijn volgens mij niet nodig, gewoon de instellingen van het bovenste wiel aanpassen. Ik gebruik zo ook een small lintzaagje op de inca 260. Succes!
 

FRED

Nieuw lid
4 nov 2009
22
0
Wupsie, ik heb dit setje gebruikt..
http://www.werktuigen.nl/ads/details/109798/barntools-poelietrekkerset-4-delig.html
Kreeg alles ermee los... wel flink wd40 gebruikt en goed laten inwerken.. Dus heb het klusje destijds verdeelt over drie dagen..

Ik heb voor een kennis/klant eens een inca lintzaag afgesteld, hier kreeg ik het bovenste wiel ook niet helemaal lekker, heb toen een kartonnetje tussen het frame en blok gedrukt, toen was het al een stuk beter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.