TV-meubel maken; eerst nog wat tips verzamelen

hvb83

Nieuw lid
14 aug 2013
10
0
Ik heb in het verleden al wel een en ander met hout gedaan, maar altijd met kant-en-klare producten gewerkt. Ofwel MDF (speakers, koofjes, dat soort dingen), fineer (een audiomeubel, best goed gelukt), planchetjes voor de badkamer netjes frezen, maar altijd met dingen die niet zomaar konden mislukken.

Nu heb ik een audiomeubel gezien dat kwa idee prima voldoet aan onze smaak, maar in woonkamer niet helemaal past. Daarbij is na onze verhuizing met voorafgaande verbouwing en inrichting de geldreserve ook een beetje op aan het raken, in ieder geval hebben we nu geen trek om nog een hoop geld aan nog een designkastje uit te geven. Anyway, het idee is gebaseerd op de Interstar Clip. Redelijk minimalistisch, maar wij vinden het een mooi ding. Daarbij lijkt het me een leuke klus om eens wat meer met houtbewerking te doen dan wat ik tot op heden heb gedaan. Voor de meesten hier waarschijnlijk geen uitdaging, ik zie er wel een in.

Voor het materiaal wil ik een combinatie van diverse hardhoutsoorten nemen en die in stroken verlijmen. Een snelle en waarschijnlijk redelijk betaalbare stap zou zijn om een keukenblad te nemen, die hebben de afmetingen die ik nodig heb en het risico op kromtrekken acht ik in dat geval minimaal. Maar ze hebben wat mij betreft een groot nadeel: ze zijn gevingerlast. En daar kijk je dan precies tegenaan.

Dus eigenlijk zou ik het blad zelf willen samenstellen, zoals SamPonette heeft gedaan in dit topic: http://www.woodworking.nl/showthrea...-uit-afvalhout&highlight=salontafel+afvalhout. Wel wordt mijn blad dan een stuk dikker, zo'n 40mm in totaal. Het kromtrekken baart me nog enigszins zorgen. Met m'n beperkte kennis van houtbewerking weet ik dat je het hout bij het samenstellen van een blad normaliter om en om verlijmt, om zodoende het kromtrekken tegen te gaan, maar met zo'n blad dat uit allerlei houtsoorten en verschillende lengtes is samengesteld kan je daar denk ik niet zoveel aan doen. Of zie ik dat verkeerd?

Uit het oog van makkelijker kunnen klemmen en sneller werken zouden balkjes van 40 x 40 in 1 laag heel fijn werken zijn, zeker als ik er lamello's tussen doe. Anderzijds zie je dat de maker in het andere topic ook al aangeeft dat hij wat problemen met kromtrekken heeft. Zouden 2 lagen van 40 x 20 latjes beter tegen kromtrekken bestand zijn? Met dit ontwerp is het namelijk niet mogelijk er een verband in aan te brengen om een klein beetje scheluwte te kunnen oplossen, terwijl het juist wel extreem zal opvallen. Dat wil ik dan ook zoveel mogelijk tegengaan.

Het meeste gereedschap kan ik wel over beschikken (zaagtafel, schaaf, bandschuur, grote lijmklemmen, lamellofrees) en een vlak en vandiktebank voor latjes van deze omvang kost ook de kop niet, dus dat is denk ik wel te regelen. Maar dan nog de vraag: is dit voor een enthousiaste beginner een project waar je je met wat tijd en geduld aan zou kunnen wagen, of gaat dit hoe dan ook een desastreus project worden dat alleen maar als een hoop onnodig gekapte bomen kan eindigen?
 

Bijlagen

  • interstar-clip.jpg
    interstar-clip.jpg
    96,1 KB · Weergaven: 530

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
succes ;)

mijn blad is zo krom als wat getrokken tijdens het maken. Ik heb dat opgelost door beuken balkjes eronder te schroeven en dat is tot nu toe een prima oplossing gebleken. Maar ik heb idd een 20tal verschillende soorten en vochtigheidsgraden door elkaar gebruikt. Na een jaar heb ik ook nog een paar spleten van het drogen moeten dichten met een polyester vuller. Maar dat was dan ook wel het enige.

Ik vind het dus wel meevallen, maar je moet het wel goed beseffen voor je eraan begint :)
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Persoonlijk zou ik voor een multiplex van goede kwaliteit kiezen, en dit fineren.
Mdf kan ook natuurlijk.
Zoals al eerder aangegeven, in een dergelijke contructie in echt hout, ga je het werken niet stoppen.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Mooi design; ik hou wel van het minimalistische.

Ik ben erg benieuwd hoe je de constructie van de op de lange kant liggende J gaat maken. Heb je daar al over nagedacht ??

Succes met dit project, ik ga dit zeker volgen !
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Je kan het van lange latten verlijmen. Dan krijg je geen vingerlassen of zo in beeld. Als je kwartiers hout gebruikt hoef je je over krom trekken ook geen zorgen te maken. Kwartiers is moeilijk te krijgen, maar in eiken is het wel beschikbaar. Hoe ga je de verstek verbindingen maken? Dat lijkt me nog het moeilijkste.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Je kan ook voor het verhoogde gedeelte tand- of zwaluwstaart verbindingen toepassen. Je kunt balken die je dan gaat verlijmen om en om uit laten steken dan heb je de tandverbinding al. Alleen een verstek en dan die televisie erop... ik weet het niet. Dan zou je het verste punt van het verhoogde gedeelte aan de muur moeten bevestigen. Succes ermee.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja, mijn gevoel zegt me dat de sterkte van een verstekverbining hier een zorgje is. Maar is wel het mooist bij dit strak ontwerp (vind ik dan he).
Zou je niet verstek in combinatie met een soort veer (die niet tot aan de voorkant doorloopt) kunnen nemen?


met groet,
klaas0639
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Richt je niet op de eventueel dragende verstekverbinding, maar bevestig de plank welke de tv draagt, onzichtbaar aan de wand, daar zijn allerlei oplossingen voor.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Hoe ga je de verstek verbindingen maken? Dat lijkt me nog het moeilijkste.

Je kan ook voor het verhoogde gedeelte tand- of zwaluwstaart verbindingen toepassen. Je kunt balken die je dan gaat verlijmen om en om uit laten steken dan heb je de tandverbinding al. Alleen een verstek en dan die televisie erop... ik weet het niet

Precies, dat was wat ik bedoelde met mijn - omslachtige - omschrijving van de liggende letter J... :confused: Ben benieuwd !
 

hvb83

Nieuw lid
14 aug 2013
10
0
Over de verstekverbinding ben ik ook nog niet uit inderdaad. Met gereedschap dat je thuis beschikbaar hebt en een gebrek aan ervaring, is dat iets wat niet zomaar even te doen is. Om dat echt mooi strak te krijgen zie ik daar nog wel een puntje van zorg. Mijn idee is om het middels lamello's en houtlijm te verbinden en de rest van de benodigde stevigheid uit de bevestiging aan de muur te verkrijgen.

Kwa stevigheid van de constructie zie ik het dan ook niet zo somber in. Op de voorbeeldfoto staat er inderdaad een tv op, in mijn situatie zal er hoogstens een muziekspeler of een mediaspeler op komen te staan. Voor het geval iemand een keer toch z'n gewicht erop zet, wil ik hem nog wel op de hoek aan de muur verankeren. Of dat met een kleine haak is, of een onzichtbare bevestiging die in het meubel wordt weggewerkt, daar ben ik nog niet over uit. Aangezien in de ruimte eronder wel een wat grotere versterker met bijbehorende bekabeling komt te staan, denk ik gewoon het eerste. Voor de stevigheid tijdens het maken en voor het ophangen maak ik er dan nog wel een tijdelijke schoor tussen die ik daarna weghaal.

De platen haaks op elkaar verlijmen zou in ieder geval veel makkelijker zijn, maar zoals Ocean's aangeeft gaat dan de kracht van het ontwerp enigszins verloren, dat wil ik dus niet. Blijft dus nog even een probleem waar ik jullie input zeker in waardeer.

De suggestie van het kwartierse hout dat Seek aandraagt vind ik zeker interessant. Ik heb thuis een noten tafel staan van kwartiers gezaagd hout, 2m20 lang en 40mm dik, dat doet bijna niks. Eiken is geen optie aangezien de vloer en de vensterbank ook al van eiken zijn, dan wordt het te druk. Dus de mix van diverse soorten hardhout moet het worden. Zijn er leveranciers die hier ook voor de consument iets in kunnen betekenen? Op de sites van de meeste handelaren zie ik namelijk alleen de wijze van drogen vermeld. Om te beginnen maak ik dan een wat kleiner proefstuk, mocht dat zich inderdaad goed gedragen, dan gaan we daarna voor het echte werk.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Bij bijv de Amsterdamse fijnhouthandel ligt alles door elkaar. Je mag zelf uitzoeken welke balk je wilt hebben, binnen redelijke grenzen natuurlijk. De hele stapel afbreken omdat je het onderste plankje wilt hebben is natuurlijk niet echt gewenst. Daar heb ik een keer mooi Amerikaans noten gekocht. Er lag echt heel veel dus keus genoeg. Het beste kan je op de kopse kant kijken hoe de planken gezaagd zijn en dan hopen dat het niet al te grof gezaagd is zodat je helemaal niks meer ziet. Ik zou wel eerst even bellen.

Of mischien heeft Zwolle iets voor je?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.