Wat voor hout is dit en hoe te behandelen?

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
10 jaar geleden heb ik uit een failliet café een kast gekocht die achter de toog stond. Jarenlang kwam er nog prut (suiker/ vet geen idee) uit het blad waar het espresso masjien gestaan had.
Nu is het schoon, alleen ziet het hout er een beetje droog en verwaarloosd uit. Heeft iemand een idee wat voor hout dit is, en hoe ik dit het best kan behandelen? Ik zou graag weer mooie kleuren / tekeningen zien. Wat ik weet is dat het niet gelakt is, en aan de binnenkant zie ik kwast strepen dus denk ik aan beits.

foto 1(4).jpgfoto 2(4).jpg
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Heb onlangs kast opgefrist met soortgelijk 'zwaar' verleden. Was origineel gevernist. Alles kaal geschuurd, daarna passend ingekleurd met kleurbeits (met de katoenen proppen). Daarna opgeschuurd met staalwol en intensief herhaaldelijk in de was gezet. Resultaat was dat je terug een levende kleur kreeg met volledig behoud van de tekening in het hout. Eerst de kleur wel eens testen natuurlijk ... Succes ermee.
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
De droge uitstraling die je met olie krijgt vind ik zelf wel mooi. Krijg je met was een glimmende laag of wordt dat ook compleet opgenomen door het hout?

Maar over wat voor hout het is durft niemand een uitspraak te doen.....
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Was gaf bij mij na voorafgaande kleuring een eerder satijnen glans. De houtsoort kan ik niet op antwoorden, nochtans belangrijk te weten voor je eventueel zou kleuren...
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Aan de tekening te zien op het bovenblad, lijkt het mij teak..

Gr rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.