Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2013

Question Wat voor hout is dit en hoe te behandelen?

10 jaar geleden heb ik uit een failliet café een kast gekocht die achter de toog stond. Jarenlang kwam er nog prut (suiker/ vet geen idee) uit het blad waar het espresso masjien gestaan had.
    Nu is het schoon, alleen ziet het hout er een beetje droog en verwaarloosd uit. Heeft iemand een idee wat voor hout dit is, en hoe ik dit het best kan behandelen? Ik zou graag weer mooie kleuren / tekeningen zien. Wat ik weet is dat het niet gelakt is, en aan de binnenkant zie ik kwast strepen dus denk ik aan beits.

foto 1(4).jpgfoto 2(4).jpg

Heb onlangs kast opgefrist met soortgelijk 'zwaar' verleden. Was origineel gevernist. Alles kaal geschuurd, daarna passend ingekleurd met kleurbeits (met de katoenen proppen). Daarna opgeschuurd met staalwol en intensief herhaaldelijk in de was gezet. Resultaat was dat je terug een levende kleur kreeg met volledig behoud van de tekening in het hout. Eerst de kleur wel eens testen natuurlijk ... Succes ermee.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2013
    De droge uitstraling die je met olie krijgt vind ik zelf wel mooi. Krijg je met was een glimmende laag of wordt dat ook compleet opgenomen door het hout?

Maar over wat voor hout het is durft niemand een uitspraak te doen.....

Was gaf bij mij na voorafgaande kleuring een eerder satijnen glans. De houtsoort kan ik niet op antwoorden, nochtans belangrijk te weten voor je eventueel zou kleuren...

Aan de tekening te zien op het bovenblad, lijkt het mij teak..

Gr rick

Lijkt me een eiken kast?

Volgens mij is het inderdaad eiken.

Forum Rechten