Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Schaaltje van Araucania (Apenboom)

Het binnenwerk wil niet erg, verder ziet het er goed uit.

IMGP9994.jpg

IMGP9995.jpg

IMGP9996.jpg

Sta ik een beetje te kloten met een eiken houten stammetje met als resultaat mn eerste redelijk gelukte cilinder, welke ik verder volledig verkloot heb, wel meer vertrouwen gekregen in het draaien ansich.
    Mooi hout, mooie tekening en kleur, en kun je de binnenkant niet opschuren??
    Houterig mannekke

Binnenkant ben ik aan het schuren geweest, want het was veel erger.
    Maar met de draaibeitel moet het ook kunnen, dat is veel makkelijker dan met schuurpapier.

Ziet er uit als een hapje of 2 in de onderkant , ik ben er al wel achter met schaaltjes e.d. dat een mooie dikke grote schraper geen overbodige luxe is.

Maar had je hem niet beter ietsjes kleiner kunnen maken ivm de kern van het hout (spint was het toch?) aan de bovenste rand.

Pin me er niet op vast maar dat is dacht ik een zwak punt (woodturners unite! Help me out on this one )
    Laatst gewijzigd door Resetter; 13-08-13 om 17:54.

Ik werk nog niet met schrapers.
    Op deze manier moet het ook kunnen.
    Ik wil deze manier nog even wat meer oefenen.

Wie het zien wil: ik zal bij Rick voordoen hoe je deze binnenkanten met een guts zonder krassen kunt draaien. Dat gaat met de beitel op de kop. Leuk om te zien. (vooral als het mis gaat....................)
    Tot 1 september bij Rick.
    vr.gr. Jan Pranger.
    www.arstorno.nl
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

Dan ben ik met 1-assige trekkers aan het ploegen in Duitsland voor de lol.
    Nog even oefenen, je uitleg van een tijdje geleden hangt boven de draaibank.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan pranger Bekijk Berichten
    Wie het zien wil: ik zal bij Rick voordoen hoe je deze binnenkanten met een guts zonder krassen kunt draaien. Dat gaat met de beitel op de kop. Leuk om te zien. (vooral als het mis gaat....................)
    vr.gr. Jan Pranger.
    www.arstorno.nl
    Dus eigenlijk een schaaldraai guts gebruiken als een skew gezien de hoek dan. Volgens mij heb ik die techniek wel eens gezien als je lastige houtnerven hebt, maar dan moet de beitel idd niet happen nee.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan pranger Bekijk Berichten
    vr.gr. Jan Pranger.
    www.arstorno.nl
    Jan, ik heb je dit zien doen op de forumdag bij Rick in 2012.
    Misschien is het mogelijk voor wie het niet heeft gezien of niet naar Zwolle kunnen komen
    een paar foto's te plaatsen van je beitel standen.
    Dit als aanvulling op je eerdere omschrijving.
    Vr. Gr.
    Nico
    Laatst gewijzigd door Nico Oosthoek; 13-08-13 om 21:13.

Gewoon blijven oefenen. Het is de kunst
    Om deze techniek onder de knie te krijgen. Soms lukt het me soms niet. Schrapers probeer ik zo veel mogelijk te vermijden. Maar zo nodig gebruik ik ze wel. Je schaaltje is aan de buitenzijde gelukt. Ik blijf het mooi hout vinden.

Forum Rechten