Danckaert Combine

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Besten,
ik ben nieuw in de "wereld" van de houtbewerking maar heb toch al een paar projectjes in hout er op zitten (heb mijn eigen keuken gemaakt in vol-eik) .

Ik zit nu met volgende vraag :

Ik heb de mogelijkheid om een oude (lees zeer oude) combine van het merk Danckaert te kopen. Het type ken ik niet. De vorige eigenaar is overleden en de erfgenamen kunnen er niets mee.
Volgende functies : Frees is ook om te bouwen naar een zaag. Vlakken, Vandiktebank en boren. Alles staat op 1 horizontale as gemonteerd.
De aandrijving is een motor van 5 pk die op zo een 2 meter van de eigenlijke machine staat en is nog met de vlakke riem. Voor de schaaf (of is het de vandikte) moeten de riemen gekruist worden om de draairichting om te keren.
Het beest is loeizwaar.. ong 700 kg


Heeft er iemand ervaring met dergelijk machine of is het iets van "handen af" te gevaarlijk.:confused:

groetjes
Jos
 
Laatst bewerkt:

Joe

Actieve deelnemer
17 mei 2012
43
1
Lijkt me behoorlijk tricky om met weinig ervaring een zeer oude combibank te kopen.
Beveiligingen zullen niet naar huidige maatstaven zijn, met alle risico's van dien.
Als de machine technisch nog in goede staat is (onderdelen zijn waarschijnlijk niet te krijgen of zeer prijzig) en je hebt de ruimte, dan zou ik het overwegen.
Anders lekker laten staan.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Joe,
bedankt voor je antwoord.

Wat betreft beveiligingen ... wat is dat op zo een machine ... een plank over de schaaf en een houten kap onder de Frees/Zaag..
De riem loop ook in de vrije natuur - tss motor en machine (ong 2 meter).

De prijs van het toestel is 400 Euro (incl een lintzaag met 3 wielen)

Plaats is geen probleem ..
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Motorrem, startbeveiliging*, etc?

*Dat mocht de spanning wegvallen en weer terug komen, dat de machine niet gaat lopen ook al staat deze nog wel aan
 

Joe

Actieve deelnemer
17 mei 2012
43
1
Persoonlijk gaan alle belletjes rinkelen.
Het komt op mij over dat je totaal onbekend bent met de veiligheid van de machine.
Natuurlijk kan je dit leren op cursus of ergens anders maar om dit goed in praktijk te brengen (en houden!) is een tweede.
Nogmaals: als er iets stuk gaat of verslijt, kan dit meer kosten dan de machine zelf!

Gezien het bedrag zou ik op zoek gaan naar iets anders.

Zoiets misschien?? 380 volt
http://link.marktplaats.nl/706032846
 

tuoh

Oud hout
Zo een oude Danckaert is een beer van een machine, maar wel één met een handleiding. Mooi schaafbeeld, maar de schaafmessen juist stellen vraagt tijd en kennis.
Bij die oude machines kwam je regelmatig een liggende freesas tegen, dat is niet evident om mee te werken, werkt wel met topiemessen, frezen passen er meestal niet op.
Omdat alles op één as zit draait bij het schaven ook steeds de frees- annex zaagas mee rond, veilig is anders.

Je kan met deze oude machine quasi hetzelfde als met moderne machines, maar die oudjes vragen een bepaalde feeling van de bedienaar om het volle pond eruit te halen. Alle bewerkingen moeten trager uitgevoerd worden dan bij een moderne machine, de draaisnelheden liggen een stuk lager, de aan- of doorvoersnelheid moet dus ook lager liggen om een aanvaardbaar resultaat te bekomen. De draaisnelheid ligt bij die oude rakkers lager omdat er uitsluitend met gereedschapsstaal of HSS gelegeerd gereedschap werd gewerkt.
Voor de tegenwoordig gebruikte HM bestuckte snijgereedschappen liggen de toerentallen meestal te laag om deze optimaal te kunnen benutten.

Kortom een puike machine voor wie er mee kan werken, maar als beginnend machinaal houtbewerker zou ik uitzien naar een handigere, compaktere en modernere machine. (Robland, Kimac, etc..)


Mvg,

André
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Joe,
mijn reactie is meer een beschrijving van hoe de machine er nu uitziet. Ik heb ongeveer 15 jaar ervaring met allerlei zware machines er op zitten (van zware hydraulische pompen tot metaalbewerkingsmachines) dus wat betereft beveiligingen weet ik ongeveer wat er nodig zal zijn :
1) Magnetische start-stop ( om ongewenst heropstarten na stroom-onderbreking te voorkomen)
2) Afscherming van de bewegende delen : aangezien er maar 1 as op staat, zal alles in beweging zijn en de riemen die open en bloot staan
3) Een motor rem is er niet
4) Afzuiging is er niet op voorzien,
De machine heeft inderdaad slechts 1 as waar alles op gemonteerd staat : freesmessen , schaaf , vandikte en langsgat
en het snijgereedschap is inderdaad gemaakt van gereedschapstaal.
Ik zal de latere reacties nog bekijken, maar André heeft me toch een aantal zaken laten zien die me aan het twijfelen hebben gezet, (ivm de freesmessen en de afstellingen)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.