Sierraden doos voor mijn oudste kleindochter

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Heb voor de 14 de verjaardag van mijn oudste kleindochter een grenen sierraden doos gemaakt.
Heb voor het doosje zelf twee grenen stukken aan elkaar gelijmd om wat meer hoogte te krijgen.
Had voor dit een oude grenenhouten tafelblad liggen, die iemand bij mij gedumpt heeft een tijd geleden. Het is in elk geval mooi droog hout, dus maatvast zonder te vervormen, en ook wel lekker ruikend hout, waar ik graag mee werk.
De asmaten van het doosje zijn 200x165mm en totaal hoog 67mm.
Heb hem nog niet behandeld met blanke lak, dus is vers van de pers.
Groeten Ad




Attached files
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Ad.
Mooie doorlopende patronen in het deksel.
De naden van de gelijmde gedeelten geven een mooi effect.
Misschien kun je hem na grondig schuren eerst whitewashen met wit stoepkrijt aangelengd met terpentijn. Daarna uitpoetsen en in de olie met Danish Oil/Paraffine olie. Maakt het ontwerp kindvriendelijker en meer bij de tijd van deze leeftijdsgroep............ zou kunnen misschien je weet maar nooit denk ik of zoiets.
Trouwens hoe plaats je een foto op dit forum.
Het lukt mij niet dit vanaf mijn "mijn afbeeldingen" rechtstreeks te doen.
vr.gr.
Jan Pranger.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
jan pranger zei:
Hallo Ad.
Mooie doorlopende patronen in het deksel.
De naden van de gelijmde gedeelten geven een mooi effect.
Misschien kun je hem na grondig schuren eerst whitewashen met wit stoepkrijt aangelengd met terpentijn. Daarna uitpoetsen en in de olie met Danish Oil/Paraffine olie. Maakt het ontwerp kindvriendelijker en meer bij de tijd van deze leeftijdsgroep............ zou kunnen misschien je weet maar nooit denk ik of zoiets.
Trouwens hoe plaats je een foto op dit forum.
Het lukt mij niet dit vanaf mijn "mijn afbeeldingen" rechtstreeks te doen.
vr.gr.
Jan Pranger.
Jan, het plaatsen van een foto is niet moeilijk. Ten eerste moet je er voor zorgen dat je foto niet groter is dan 90kb, dus betekend dit dat je de originele foto moet verschalen.
Dan zie je een als je iets nieuws wilt posten onderaan ''bestandsnaam met daarneven een leeg vakje en bladeren''. Met bladeren kun je uit je file een foto die je wil posten opzoeken.
Daarna zie je daaronder ''voeg bestand toe''. Door daarop te klikken wordt je foto geladen.
Is dat gebeurd zie je onder ''voeg bestand toe'' - '' plaats in bericht''.
Door op je tekstvlak aan te geven met de cursor waar je de foto wilt hebben kun je ''plaats in bericht'' aanklikken. En je foto staat in je bericht.
Bedankt Jan
 

-HA-

Nieuw lid
4 nov 2008
13
0
jan pranger zei:
Hallo Ad.
Mooie doorlopende patronen in het deksel.
De naden van de gelijmde gedeelten geven een mooi effect.
Misschien kun je hem na grondig schuren eerst whitewashen met wit stoepkrijt aangelengd met terpentijn. Daarna uitpoetsen en in de olie met Danish Oil/Paraffine olie. Maakt het ontwerp kindvriendelijker en meer bij de tijd van deze leeftijdsgroep............ zou kunnen misschien je weet maar nooit denk ik of zoiets.
Trouwens hoe plaats je een foto op dit forum.
Het lukt mij niet dit vanaf mijn "mijn afbeeldingen" rechtstreeks te doen.
vr.gr.
Jan Pranger.

Dag Jan, ...'whitewashen met stoepkrijt aangelengd met terpentijn.' Heb je misschien een foto waarop je dit effect kunt zien...?? Ben erg benieuwd..!!

HGroet Henk van Boeschoten
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Je kunt dat ook doen met olie, Osmo, was enz. enz. Gewoon een kleine hoeveelheid was apart nemen, en aanmengen met fijngestampte/geraspte krijt. Vervolgens dik opbrengen, even laten drogen (paar minuten) en dan het overtollige afnemen met een stofvrije doek. Eventueel zou je het over kunnen lakken met transparante lak, voor een slijtvaster resultaat.

Dit werkt erg goed bij houtsoorten met een open structuur, zoals eiken. Nog mooier wordt het resultaat als je het hout met de nerf meeborsteld met een messingborstel voor het aanbrengen vzn de mix/
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Forumleden.
Whitewash gaat uiteraard het beste op b.v. eiken of een andere open structuur.
Vooral wanneer je eiken eerst "blauwt" met een oplossing van fijne staalwol in huishoudazijn.
Laten drogen en een mengsel van terpentijn (niet te verwarren met terpentine) met stoepkrijt op brengen - even laten drogen en uitwrijven.
Met lijnolie kan ook, maar olie vereist een andere afwerking dan terpentijn.
Stoepkrijt is er in vele kleuren en is spotgoedkoop. Geeft dus veel mogelijkheden.
Eerst gebruikte ik limingwax van chestnut. De info heb ik van http://www.rons.biz.nl
Beter dan krijt is echter talkpoeder.
Poeder door witte lijm (D2) geeft na herhaald aanbrengen met een kwast ook een fraai effect en een keiharde vrijwel waterdichte houtafsluiting.
Zo heb ik een houten terrakotta pot gemaakt van okerpoeder uit de okergroeven van Rustrell in Frankrijk gemengd met lijm.
Met foto's plaatsen (met name het verkleinen) heb ik noh moeite. Komt dus nog.
vr.gr. Jan Pranger http://www.arstorno.nl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.