Nog eens : wek soort hout

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Iemand een zeker idee welke houtsoort dit is (heb zelf een vermoeden maar niet zeker).
Het hout is in het echt héél donker bruin tot bijna zwart maar door de flits iets lichter op foto uitgekomen, een foto van het stukje hout alsook van de kopse kant.
Het hout weegt enorm zwaar, blijft niet drijven maar zinkt in water ...

2013-08-11 13.23.06.jpg.jpg 2013-08-11 13.22.52.jpg.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Lijkt op wenge. Maar ik ben niet de beste houtkenner. Ook zijn je foto's voor de herkenning niet op de beste manier genomen.
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
@Wim Kluck : voor Wenge denk ik dat de nerven te dicht bij elkaar liggen.
@MichielW : Ebbenhout is ook mijn idee, maar ben er niet zeker van als leek.

Dank beiden voor antwoord
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Oeii...da's een lastige. Foto's zijn niet scherp maar ik zoek het in de hoek van ebben,coromandel of misschien african blackwood....Wat ik wel weet is dat er hier in mijn prive-houthok een plekje leeg is waar dit blokje mooi zou passen...;)
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
@Wim Kluck : ik zal straks eens de schaafbank aangooien en zien wat ik kan doen !

@Rick : dan ga je toch echt wat meer plaats moeten maken hoor, want heb wel iets meer dan "een paar blokjes" :p
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Na wat opzoeking op Google images lijkt het me inderdaad Grenadille (African Blackwood) te zijn. Het lijkt er in elk geval het meest op.
Heb nog een ministukje met véél bleker hout erin wat inderdaad ook voorkomt in de foto's die ik kan terugvinden.

Straks nog even over de V&VD bank gooien, ben benieuwd of mijn messen op slag bot zullen zijn :cool:
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Vandaag komt de lading van dit hout binnen, ben razend benieuwd naar de verschillen in alle stukjes en wat er nog te ontdekken valt :cool:
ik maak zo snel mogelijk nieuwe foto's dan !
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
ik vermoed palissander.
Als je het bewerkt komt er een aangename zoete geur vrij. Rio palissander is een beschermde houtsoort.
Het wordt gebruikt voor muziekinstrumenten en zeer luxe meubels, knopjes en bijvoorbeeld messenheften.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Zeker een van de ebbensoorten (ja er zijn er meerdere!) of grenadillo. heb zelf een site gevonden waar de meeste houtsoorten wel in het licht komen, een soort database. als je genoeg tijd hebt/nieuwschierig genoeg bent kan je daar eens kijken of het hout te vergelijken is met de voorbeelden op de site. http://www.hobbithouseinc.com/personal/woodpics/

Groet, Douwe
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik gok op ebben. Wenge is het zeker niet, dat heeft een open nerfstructuur en grove porien die je beide altijd goed ziet; dit hout is tamelijk homogeen, zoals veel ebben- en palissandersoorten. Het hout lijkt grijszwart (dus niet bruin- of paarszwart), waarmee het al snel op ebben uitkomt. Ook de volumieke massa ('zwaarder dan water') duidt daar op.
 

Mario Wouters

Nieuw lid
9 okt 2013
2
0
Volgens mij ook ebben . Het stukje lichtbruin - wit ( als ik het goed bekijk ) , lijkt op het spinthout van ebben . Hoeveel heeft het gekost ? Bij ons in de buurt is een houthandelaar en daar kost het ebben 40 € de kilo .
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.