Twee schalen van essen

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Poosje terug een stuk essen stam gekregen en maar is geprobeerd daar grote schalen van te maken.
Moet zeggen dat dit al een stuk beter ging dan mijn vorige grote schaal, ( de Maja de bij schaal ) en ben dan ook redelijk tevreden met het eind resultaat.
Al kwam ik er achter dat het misschien wel handig is om een grotere kromme leunspaan aan te schaffen zo dat het net iets makkelijker word om de bodem van de schaal netjes af te werken. maar daar eerst maar weer voor sparen.
De platte schaal is 38 cm doorsnee en 5 cm hoog.
De hogere schaal is 38 cm doorsnee en 12,5 cm hoog.
Beide schalen afgewerkt met walnoten olie.
DSC_2019.jpg DSC_2017.jpgDSC_2022.jpgDSC_2025.jpgDSC_2026.jpg

Gr Marco
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Als laatste span ik de schaal in tegen een grote ronde schijf die ik bekleed heb met een schuim en draai ik de onderkant af op een heel klein stukje na dat bij de tegen center zit. Dit zaag ik later af en schuur het laatste stukje glad.
Foto is voorbeeld van hoe ik het inspan maar dan met een andere schaal die in zijn geheel nog afgedraaid moest worden. hier moest de onderkant worden bij gedraaid om in de klauwplaat te kunnen spannen.
20130706_110441.jpg

Gr. Marco
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Prachtig hout! hoe kom je er toch aan!? Mooie schalen ook, en voor wat het waard is; ik vind de rand van de eerste schaal wel mooi. Wat ik ook mooi vind is dat de binnenste rand mooi scherp is gebleven (ik noem het altijd: "crispy", maar dat slaat waarschijnlijk nergens op...) vaak zie je dat de scherpte daar is weg geschuurd...

Als ik dan tot slot nog even de wijsneus mag uithangen...
Het tegencenter dat je gebruikt oefent druk uit naar de zijkant van het hout. Als je dan de onderkant afdraait en het stukje dat blijft staan bij het tegencenter steeds dunner wordt is de kans groot dat het splijt. Het is dan mogelijk dat de schaal zijn eerste vliegles eindigt tussen de voortanden.
Dit kan worden ondervangen door een "cup revolving center" te gebruiken. (om er nog maar eens een goed woordje nederlands te gebruiken)
Bij zo'n ding is de druk bijna alleen maar in de richting van de vaste kop. ik doe er even 2 plaatjes bij in de hoop dat het dan iets duidelijker wordt...
center.jpg
standaard center.

cup centre.jpg
cup center.
dit gebruik ik nu dus... (en ik heb nog originele voortanden)

snapt überhaupt iemand dit? :)
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
@ Ronald, Wacht maar tot je de tekening van het beukenhout ziet dat ik van je heb mee genomen dan krijg je nog meer spijt.....! :) Het draaien van de schalen gaat stuken beter en dan hoef je ook minder te schuren dus blijft de rand ook strakker. de buiten rand draai ik wel altijd iets af aangezien ik al een een paar cm vel kwijt ben geraakt na dat de rand er door sneed als een mes. Bedankt voor je tip over de cupcenter. Zo leer je steeds weer meer bij hier op het forum.

@ Nico, Mijn beste aankoop van de afgelopen twee jaar is de draaibank die ik van Rick heb overgenomen maar zo een cupcenter gaat er nog wel komen.

@ Rick, ik kan ook vrij snel bukken maar een stuk hout uit de draaibank bleef ik toch niet voor.... gevolg dikke snee in boven lip. Had ook bijna een snor en baard moeten laten staan net als jou :)
 
dat eruit vliegen gebeurd mij ook wel af en toe:)
om de bodem af te werken gebruik ik een andere manier
ik gebruik een longworth-chuck of de jumbo-jaws met extensions zodat de schaal al flink vast zit
het tegencenter is dan meestal niet echt nodig maar gebruik ik toch nog even ter extra versteviging
deze manier gaat echter wel niet bij schalen die krom zijn en moeten blijven of natuurrandschalen
hiervoor gebruik ik wel zo'n jam-chuck
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Sorby en Teknatool hebben ook zo'n soort centers alleen met meer accessoires.
Is de oneway zoveel beter?
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
De oneway is erg goed, hij heeft bijvoorbeeld een uitneembare centerpunt en je kan er ook een puntcenter of pijpcenter opzetten.
De uitneembare centerpunt is erg handig, zodat het puntje niet in het gat schiet als je je draaiwerk anders wilt opspannen
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Het ging mij er niet om de oneway aan te prijzen maar het type center. De oneway is inderdaad een fijn ding maar, inderdaad...sommige mensen kopen voor dat geld een hele draaibank!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.