Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Twee schalen van essen

Poosje terug een stuk essen stam gekregen en maar is geprobeerd daar grote schalen van te maken.
    Moet zeggen dat dit al een stuk beter ging dan mijn vorige grote schaal, ( de Maja de bij schaal ) en ben dan ook redelijk tevreden met het eind resultaat.
    Al kwam ik er achter dat het misschien wel handig is om een grotere kromme leunspaan aan te schaffen zo dat het net iets makkelijker word om de bodem van de schaal netjes af te werken. maar daar eerst maar weer voor sparen.
    De platte schaal is 38 cm doorsnee en 5 cm hoog.
    De hogere schaal is 38 cm doorsnee en 12,5 cm hoog.
    Beide schalen afgewerkt met walnoten olie.
    DSC_2019.jpg DSC_2017.jpgDSC_2022.jpgDSC_2025.jpgDSC_2026.jpg

Gr Marco

mooi geworden. leuk
    GROETJES MOOTJE

Mooie schalen en ontzettend mooi Essen. De rand van de tweede schaal vind
    ik mooier dan van de eerste schaal. Maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak.
    Vr.gr. Nico Oosthoek
    www.ambachtelijkhoutdraaien.com

Mooie schalen. Ik deel de mening van Nico over de rand van de eerste schaal.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Strakke schalen !! Mooi hout ook !!

Hoe draai jij de onderkant van de schalen ? Ziet er goed afgewerkt uit namelijk...
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Als laatste span ik de schaal in tegen een grote ronde schijf die ik bekleed heb met een schuim en draai ik de onderkant af op een heel klein stukje na dat bij de tegen center zit. Dit zaag ik later af en schuur het laatste stukje glad.
    Foto is voorbeeld van hoe ik het inspan maar dan met een andere schaal die in zijn geheel nog afgedraaid moest worden. hier moest de onderkant worden bij gedraaid om in de klauwplaat te kunnen spannen.
    20130706_110441.jpg

Gr. Marco

mooie schalen en afwerking.

de onderkant nadraaien dat doe ik op dezelfde manier.

groeten,

mark van zee

Prachtig hout! hoe kom je er toch aan!? Mooie schalen ook, en voor wat het waard is; ik vind de rand van de eerste schaal wel mooi. Wat ik ook mooi vind is dat de binnenste rand mooi scherp is gebleven (ik noem het altijd: "crispy", maar dat slaat waarschijnlijk nergens op...) vaak zie je dat de scherpte daar is weg geschuurd...

Als ik dan tot slot nog even de wijsneus mag uithangen...
    Het tegencenter dat je gebruikt oefent druk uit naar de zijkant van het hout. Als je dan de onderkant afdraait en het stukje dat blijft staan bij het tegencenter steeds dunner wordt is de kans groot dat het splijt. Het is dan mogelijk dat de schaal zijn eerste vliegles eindigt tussen de voortanden.
    Dit kan worden ondervangen door een "cup revolving center" te gebruiken. (om er nog maar eens een goed woordje nederlands te gebruiken)
    Bij zo'n ding is de druk bijna alleen maar in de richting van de vaste kop. ik doe er even 2 plaatjes bij in de hoop dat het dan iets duidelijker wordt...
    center.jpg
    standaard center.

cup centre.jpg
    cup center.
    dit gebruik ik nu dus... (en ik heb nog originele voortanden)

snapt überhaupt iemand dit? :-)
    vriendelijke groeten,

Ronald Kanne

www.ronaldkanne.nl
    www.dehoutdraaierij.nl

facebook.com/ronaldkanne

Van dat cup center snap ik alles. Het is mijn beste aankoop sinds 2jaar
    Ik kan hem iedereen aanbevelen (ondanks de prijs)
    Vriendelijke groet,
    Nico Oosthoek
    www.ambachtelijkhoutdraaien.com

Oeiii...nu wil ik ook zo'n cupcenter....Dat splijten is een bekend probleem.....Ik heb ook al mijn tanden nodig maar ik kan ook erg goed bukken...

Forum Rechten