Welke balk heb ik nodig?

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
@Jules: Jawel, maar elk van die twee punten moet in pricipe toch alle krachten kunnen opvangen voor het geval er eentje faalt? Ik vrees inderdaad dat je er te veel hoogte mee verliest.
 

Jules Kabas

Actieve deelnemer
3 jun 2013
35
0
Gent, België
Uiteraard, als je je leven er laat van afhangen, dan is een ankerpunt dat niet je gewicht kan dragen... geen ankerpunt.
En hetgeen je beschrijft, wordt zeker, en veel meer toegepast, maar het zijn wel 2 afzonderlijke manieren. Bij de jouwe is het hoogste ankerpunt het reservepunt, maar wordt enkel belast indien het laagste van de 2 punten zou falen. Het touw loopt gewoon van het hoogste punt, in een losse lus (!) naar het 2de. (het meest rechtse punt op de foto is er zo een)
Deze opstelling is in feite de standaard. Elke keer je een nieuw touw start, begin je met een anker, dat ook nog eens gezekerd is aan een tweede.

De knoop waar ik het over had, is degene die belicht wordt. Degene die de krachten verdeelt. Beide punten worden belast, al had de knoop iets beter kunnen uitgevoerd worden. Dat is iets anders.

Op het wit-blauw-gestreepte touw zie je een knoop die volgens mij hetzelfde doet, maar die ik niet ken. De uitvoering lijkt me ook beter. Maar die is niet gezekerd, dus denk ik dat dit een touw is die niet voor personenverkeer dient, maar om materiaal op en neer te laten.

Zo. Ik weet niet wat je hier mee bent, maar nu heb ik tenminste de foto uitgelegd. :)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Sterker nog: elk van de punten moet naast de volledige belasting ook de klap kunnen opvangen die het krijgt op het moment dat het andere ophangpunt faalt. Bij speleo zal dat wel meevallen omdat je daar meestal vrij beheerst de touwen belast, maar als je met sportklimmen vlak boven een relais valt en je ankerpunt breekt daardoor uit, dan is dat wel een factor van belang. Daar wordt tegenwoordig dan ook een 'seriezekering' gebruikt, met een primair en een backupophangpunt. EDIT: dat is wat Jules ook beschrijft.

Japanse bondage zal qua belasting meer overeenkomen met speleo, denk ik :)
 

Jules Kabas

Actieve deelnemer
3 jun 2013
35
0
Gent, België
Klopt. Hetgeen je beschrijft is een val met factor 2.
Bij speleo heb je maximum 1. Net als bij het probleem ter hande. Daar zal het er zelf flink onder liggen.

http://goo.gl/miYr3d

(om terug on-topic te komen, ik zou in ons geval hier gewoon met 1 punt werken hoor. Dit is geen speleo, eerder een schommel ophangen :p )
 
Laatst bewerkt:

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Dit vind ik nou het leuke van dit forum. Mensen vanuit verschillende disciplines leveren hun bijdrage en dat verruimt de blik.
Het probleem bij suspensies is vrijwel altijd de beperkte vrije hoogte, tenzij je in een fabriekshal of zo terecht kunt. Dat maakt dat een lifeline niet echt zin heeft. Wel zorgen dat de boel goed vastzit.

Anyhow, de jury is zich nu aan het beraden over de aanpak. Ik neig steeds meer naar openmaken plafond, dat geeft in eerste instantie werk, maar is daarna het netste en simpelst te gebruiken. De truc met de verberglampjes gaat dan niet door, dus er moet nog iets bedacht voor het oog uit het plafond, maar daar vinden we wel wat op.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Dit vind ik nou het leuke van dit forum. Mensen vanuit verschillende disciplines leveren hun bijdrage en dat verruimt de blik.
Het probleem bij suspensies is vrijwel altijd de beperkte vrije hoogte, tenzij je in een fabriekshal of zo terecht kunt. Dat maakt dat een lifeline niet echt zin heeft. Wel zorgen dat de boel goed vastzit.

Anyhow, de jury is zich nu aan het beraden over de aanpak. Ik neig steeds meer naar openmaken plafond, dat geeft in eerste instantie werk, maar is daarna het netste en simpelst te gebruiken. De truc met de verberglampjes gaat dan niet door, dus er moet nog iets bedacht voor het oog uit het plafond, maar daar vinden we wel wat op.

Werkelijk mijn blik wordt zeer ruim. Gelukkig hebben we hier een betonconstructie. Misschien een idee om dwars op je balklaag een rail te monteren met loopwagen. De krachten worden dan over meerdere balken verdeeld. Constructief iets om eens over na te denken. En je krijgt meer spel mogelijkheden. :rolleyes:
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Misschien een idee om dwars op je balklaag een rail te monteren met loopwagen. De krachten worden dan over meerdere balken verdeeld. Constructief iets om eens over na te denken. En je krijgt meer spel mogelijkheden. :rolleyes:
Heb je helemaal gelijk in, maar het wordt dan niet echt een verwijderbaar ding.
 

tuoh

Oud hout
Wat ik hier nog niet heb zien aandragen als oplossing is een (Douglas) balk van 75mm x 75mm sectie en 3350mm lengte, op voorspanning gebracht met een staalkabel van 4mm met een spanner.
Veel lichter om te manipuleren, en heel wat eleganter dan een zware roostering balk. De "pijl" van de voorspanning kan ook gebruikt worden als bevestigingspunt voor het slachtoffer van dienst.

Mvg,

André
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Moet het eigenlijk een houten balk zijn? Anders is een aluminium koker misschien een oplossing. Bijvoorbeeld koker/profielen die in de veranda of tentenbouw gebruikt worden.
 

WR1944

Oud hout
Wat ik hier nog niet heb zien aandragen als oplossing is een (Douglas) balk van 75mm x 75mm sectie en 3350mm lengte, op voorspanning gebracht met een staalkabel van 4mm met een spanner.
Veel lichter om te manipuleren, en heel wat eleganter dan een zware roostering balk. De "pijl" van de voorspanning kan ook gebruikt worden als bevestigingspunt voor het slachtoffer van dienst.

Mvg,

André

Kijk eens naar mijn bijdrage #30. Niet in exact dezelfde bewoordingen maar wel met dezelfde intentie. ;-)
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Voorgespannen balk? Waar loopt die staalkabel dan?
Aluminium profiel: ja, zou ook mogen. Krijg ik alleen weer een nieuwe lading formules te verduren, want daar moet ook weer gerekend worden.
 

WR1944

Oud hout
Als we het theoretische pad van een voorgespannen houten balk nog even verder bewandelen kan je denken aan een stalen kabel in een ondiepe groef aan de onderkant van de balk. Aan de einden kan je een metalen bevestiging denken waar de kabel aan vast zit. Eén van de einden heeft een spaninrichting waarmee de kabel op spanning gebracht kan worden.
Van de leveranciers van aluminium kokerprofielen kan je tabellen opvragen met de belasting bij een bepaalde lengte aan overspanning. Ik heb zelfs leveranciers gezien met online rekenprogramma waar je per profiel alleen de lengte of de belasting hoeft in te vullen.
 

tuoh

Oud hout
Voorspannen kan op verschillende manieren, maar deze methode gebruik ik regelmatig. Het grote voordeel hier, ik kan de voorspanning ten alle tijde bijstellen:D

De voorspanning is hier op twee verschillende manieren uit te voeren.

oplossing 1: met (rvs) staalkabel en kabelspanner, is de mooiste oplossing maar technisch ook de kwetsbaarste, omdat de schroefdraad van de kabelspanner word belast op trek. De voorspankracht word begrenst door de schroefdraad. Maar voor het gebruiksdoel hier gevraagd meer dan voldoende sterk.

Oplossing 2: hier word de kabel vervangen door een stuk rondstaal ( diam.6mm) is al sterk zat. Het rondstaal word aan beide uiteinden voorzien van een plat stuk staal met een boring door, zo kan het rondstaal vastgebout worden aan beide uiteinden met een doorgaande verticale bout van M10. De voorspanning word hier verkregen door de "pijl" uit te schroeven, een beetje zoals je bij een boog de pees achteruit trekt. Hier word de schroefdraad belast op druk, daar kan niks mee gebeuren. De pijl word dan wel voorzien van een draaibaar uiteind waar het rondstaal overloopt.

Oplossing 2 is zonder meer de sterkste oplossing, je hangt hier zo 500 kg aan zonder 1mm buiging. Het is zelfs zo dat onder extreme belasting de balk niet gaat doorbuigen maar gaat willen uitknikken. Vang je deze neiging ook op met een trekkabel ( 6mm) van muur naar muur dan hang je er zonder probleem een hele auto aan op:D:D Op voorwaarde dat de bevestigingspunten het niet laten afweten natuurlijk.


Bijgaand een schets van de constructie.


Mvg,

André

Scan.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Helemaal nieuw voor mij. Voorgespannen beton is me bekend, maar een voorgespannen houten balk tot nu toe nooit van gehoord. En nooit gezien.
 

tuoh

Oud hout
Het word door ingenieurs veel gebruikt voor het construeren van grote overkappingen, uitkragingen, en dies meer. Met relatief kleine sectie's zijn toch grote overspanningen te maken, dat oogt elegant. Het voorbeeld hierboven is een zeer eenvoudige vorm, er is veel meer mee mogelijk.

Hetzelfde principe is ook omgekeerd toe te passen, bij hijsbalken of evenaars bijvoorbeeld.

Zelf heb ik er al meermaals gebruik van gemaakt om nokbalken te versterken, of terug hun oude vorm (= recht) te laten aannemen. Dit principe is ook perfect toepasbaar in de serrebouw, met fijne elementen grote overspanningen verwezenlijken, de mogelijkheden zijn legio;)

De verstaging van masten bij het gebruik van een torentuig is ook op het bovenstaande principe gebaseerd, hier noemt men de "pijl" dan wel een "zaling" maar dat veranderd verder niks aan de uitvoering.



Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.