Welke balk heb ik nodig?

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Haasjetik, eens maar dat punt is een punt en een gat is groter dan een punt dus verzwak je je balk, hoe groter je gat hoe groter het effect. Een lus doet dat niet lijkt mij dus goede oplossing
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ik denk dat piekbelasting al snel 2x nominaal bedraagd, dus 240kg. Wat nog van belang is, wat is de afstand tussen de muurhaken? (Of is dat 3.350mm)

Edit, ik reageerde niet op laatste bericht, 300kg lijkt mij ook een goed uitgangspunt.
 
Laatst bewerkt:

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Grappige vraag :)

Nu ben ik verre van expert, maar aan een balk van 17 of 15 cm hoog durf ik een schommel hangen, er de horlepiep op dansen, noem maar op.


En als ie toch breekt... zal het pijn doen. Zou ze leuk vinden, toch? :rolleyes:

De belasting zoals het plaatje in jouw afbeelding is geheel anders dan in dit topic wordt besproken. De dwarsligger wordt niet of nauwelijks belast.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik heb 't even opgezocht vandaag. Klimtouwbelasting is 300 kg, ringenstelsel belasting is 500 kg per 2 ringen. Aangrijpen belasting + & - 45 graden, en verticaal.
Klimtouwbelasting lijkt mij voldoende. Als er echt aan geschommeld gaat worden zou ik een vierkant profiel nemen, # 124 x 124 mm2 in vuren voldoet op sterkte en buigt +/- 12 mm door. Er wel voor zorgen de de horizontale belasting ook opgenomen kan worden bij de opleggingen. Mbt het bevestigen van het oog klopt het dat het gat in mindering gebracht moet worden op de doorsnede. Ik zou nooit voor een horizontaal gat gaan, omdat de kans op uitscheuren dan groter is, een verticaal gat met een draadeind door en door met een oogmoer zou dan de voorkeur hebben. Een lus om de balk kan natuurlijk ook. Succes
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Eventueel de balk lichtjes bol maken naar boven kan ook wat extra sterkte geven denk ik, deze mag dan wel niet kunnen omkantelen van zijn steun ( moet dus links en rechts gesteund worden) en er moet natuurlijk hoogte genoeg voor zijn.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Eventueel de balk lichtjes bol maken naar boven kan ook wat extra sterkte geven denk ik, deze mag dan wel niet kunnen omkantelen van zijn steun ( moet dus links en rechts gesteund worden) en er moet natuurlijk hoogte genoeg voor zijn.

Dan gaat doorbuiging wel veroorzaken dat de balk iets langer wordt. Dat geeft weer een heel andere (zijdelingse) kracht op de oplegpunten/muren waaraan deze zijn bevestigd. Het is niet zeker dat de betreffende muur een zijdelingse kracht kan weerstaan. Eventueel moeten de balkopleggingen die lengtevariatie opvangen.

Ik heb de bovenslapers van mijn kinderen gemaakt met vuren balken van 150x54mm. Die zitten al zo'n 18 jaar op hun plek. Een van de wanden is het binnenspouwblad van de gevel (baksteen: 'belgische' snelbouwsteen), de andere wand is van gibo blokken. De lengtebalken hangen aan de uiteinden in een halfhoutverbinding op de dwarsbalken. De langste hoogslaper is 3.20 meter lang. Ik kan met mijn 120 kg gewoon in het midden gaan hangen, en bij schudden/slingeren aan mijn handen geeft het geen krimp.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Eventueel de balk lichtjes bol maken naar boven kan ook wat extra sterkte geven denk ik, deze mag dan wel niet kunnen omkantelen van zijn steun ( moet dus links en rechts gesteund worden) en er moet natuurlijk hoogte genoeg voor zijn.

Dit werkt alleen als de balk in de lengte is opgesloten.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
@Ronald: dank voor het uitzoekwerk. Ik ga maar eens overleggen met de vraagstelster wat nu wijsheid is. Balk zou moeten kunnen, nu de oplegging nog. Eens kijken of de reguliere balkdragers gaan volstaan.

@all: dank voor het meedenken.
 

WR1944

Oud hout
Dit werkt alleen als de balk in de lengte is opgesloten.

De balk moet te verwijderen zijn dus moet na belasting terug buigen. Als een licht omhoog gebogen balk strak tussen twee muren zit druk je een muur met gemak in als er wat belasting aan de balk hangt. Een theoretische oplossing zou zijn om in gebogen toestand een recht gat in de lengte te boren en een trekstang er in aan brengen zoals min of meer bij voorgespannen betonnen dragers. Maar waar vind je nu zo'n lange boor. ;-)
De balkdragers aan de muur moeten stevig vastzitten in de muur en de balk behoeden voor zijdelingse verplaatsingen of kantelen. Vergeet niet dat ook het gewicht van de balk meetelt al is het niet zo veel.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Ik ben een noob op het gebied van mechanica, dus neem me niet kwalijk als ik iets raars vraag.
Omdat het nogal om een forse balk gaat die verwijderbaar moet zijn, zat ik me te bedenken of het een optie is om te werken met twee balken, kort naast elkaar of tegen elkaar. Mag je die twee dan optellen?
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Persoonlijk zou ik gewoon een balk 180x65 (of iets in de buurt die standaard te vinden is) op twee steunpunten zetten 3.35m uit elkaar en mij eens goed laten gaan erop (lees: belasten met nodige gewicht x 3). hierna eens de resultaten vergelijken met de theoretische ;).
ik denk persoonlijk dat deze wel zal kunnen dienen, aangezien men met deze balken van dit formaat platte daken overspant tot 5 m.
Doorbuigen is nog steeds niet breken, dus na gebruik (gezien de foto zal de persoon in kwestie daar ook geen dagen gangen )zal wss geen blijvende vervorming optreden en zal de balk gewoon weer recht veren.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ik ben een noob op het gebied van mechanica, dus neem me niet kwalijk als ik iets raars vraag.
Omdat het nogal om een forse balk gaat die verwijderbaar moet zijn, zat ik me te bedenken of het een optie is om te werken met twee balken, kort naast elkaar of tegen elkaar. Mag je die twee dan optellen?

Groter effect geeft het als je de balken boven elkaar bevestigd. als een I profiel dus.

Is dit een beetje de weergave van wat we hier bespreken? Voorstelling.jpg
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Ja, dit is precies de situatie. Het lastige aan twee boven elkaar is dat je wat hoogte verliest. Ik weet eerlijk gezegd niet hoeveel de vrije hoogte moet zijn, maar het is een optie. Dank voor het meedenken en de tekening.
 

WR1944

Oud hout
Als je twee balken boven elkaar plaatst moeten de balken wel aan elkaar vast gemaakt worden met bijvoorbeeld lijm. Bouten kunnen ook maar die geven weer iets verzwakking. Als de balken goed verlijmd zijn kan je de sterkte berekeningen er op los laten van een enkele balk met de verdubbelde hoogte. Als je ze naast elkaar gebruikt verdubbel je de sterkte, boven elkaar en verlijmd wordt dat veel meer dan het dubbele (dat kunnen de rekenmeesters hier wel berekenen, mijn kennis is te roestig). Dat zou inhouden dat, als ze naast elkaar zitten, je met twee lichtere balken uit de voeten kan.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Mischien is het mogelijk om een balk te maken zoals hier geschetst. Dus met een kern van multiplex oid.


Balk.jpg

Zelf zou ik een zo groot mogelijke, maar handelbare balk pakken, en het gewoon proberen! Eventuuel zou je een klein lier kunnen gebruiken om de balk in het midden via plafond te kunnen hijsen. Dit zou teven als ondersteuning kunnen bieden.

Voorstelling.jpg
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
@Thom Probleem is dat je zonder beschadigen niets aan het plafond kunt vastmaken. Bovendien kom je zo aan de lage kant uit. Wel mooie tekening overigens.
Het mooiste zou zijn om gipsplaat ter plaatse open te werken tot je bij de oorspronkelijke balklaag bent en daar een suspension punt te maken (en dan weer keurig afwerken). gezien het gedoe met zo'n balk neig ik er steeds meer toe om dat voor te stellen.
Kijkend naar het soortelijk gewicht gaat een balk met deze lengte en als maat 70x200 iets van 25 kilo wegen. Dat is nog wel te doen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Als je nou toch naar de oorspronkelijke balklaag gaat hoef je misschien niet eens een extra balk te maken maar kun je de gebondene meteen aan dat ophangpunt ophangen? Heeft wel als beperking dat je altijd naar 1 verzamelpunt moet toewerken. Ik ben niet voldoende thuis in de Japanse knoopkunst om te weten of je er soms ook meerdere nodig hebt.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
@ArtHarg Klopt, als het plafond opengaat dan kan de balk weg.
In principe is 1 punt met daaraan een ring (en daaraan soms weer wat karabiners) genoeg, al kunnen meer punten ook leuke effecten opleveren (al heb ik dat met mij kleine beetje ervaringswetenschap nog niet gezien)
 

Jules Kabas

Actieve deelnemer
3 jun 2013
35
0
Gent, België
uit de speleo heb ik geleerd dat als je meerdere ankerpunten gebruikt, de krachten op die punten ook lager zijn. Enige voorwaarde: de hoek die gevormd wordt vanuit die ene ring naar de 2 punten, mag niet te groot zijn, anders worden de krachten net groter. Maw, je moet je 2 punten zoveel mogelijk verticaal belasten. Nadeel: Als je die twee punten wilt verbinden tot 1, ga je wat hoogte verliezen. (in speleo gebruikt men hiervoor de noeud de lapin, http://goo.gl/bfy312)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.