Nieuw gereedschap klaar voor de warmtebehandeling...

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Grrr...nu wil ik ook een beitel van Wilco...Ik heb het afschrijfmesje, 2 schroevendraaiers.....maar ik mis een beitel uit Ysselmuiden....Nou ja...dan moet ik daar maar voor gaan sparen !!

Wordt vervolgd
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Die eerste beitels worden collector items. Geen Gedore of Bahco maar een echte Wilco.
Lijkt me leuk om met die beitel te demonstreren op 1 september bij Rick. Hij heeft namelijk een meer lossende vorm waardoor hij niet gemakkelijk "vastslaat", zoals de huidige afsteekbeitels, die je iets moet wrikken tijdens het maken van diepere sleuven.
Ben benieuwd!!!!!!!!!
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Geweldig mooi staaltje werk!!!!
Welk staal gebruik je hiervoor?

Vr. gr Bep
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
en hoe doe je het harden en ontlaten of waar laat je dat doen. Is het moeilijk en/of kostbaar?

Hallo Pieter, het harden en ontlaten besteed ik uit. Ik heb hiervoor niet zelf de middelen om dit netjes en met een consequente kwaliteit te kunnen doen. Ik heb goede contacten met de harderij en zij leveren erg goed werk, daar kan ik het eigenlijk niet zelf voor gaan proberen.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Schitterende beitel Wilco. Hoe breed is de vouw? Misschien ook geschikt als bedan. Hoe staat het dan met de standtijd bij houtdraaien.
Ben wel geïnteresseerd om zo'n beitel toe te voegen aan mijn arsenaal. In Frankrijk wordt deze bedan (afsteekbeitel die ook gebruikt wordt als "platte" draaibeitel) veel gehanteerd. Vooral bij profielwerk.
vr.gr. Jan Pranger.

Hallo Jan,

De vouw van deze beitel (die trouwens al verkocht is ;-)) is 15mm breed. Over de standtijd bij houtdraaien kan ik je helaas niets zeggen. Deze beitel is niet ontworpen voor houtdraaien door zijn vorm en constructie. Het is slechts 4mm dik en relatief hard gehard waardoor de kans op breken me nogal hoog lijkt.

Het lijkt me wel leuk om bij de volgende 'productierun' een bedan speciaal naar jouw wensen te ontwerpen en te maken. Lijkt je dan wat?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Mooi Wilco: 12 x 12 mm - lichte trapeziumvorm met gelijke benen - lengte buiten heft 20 cm - heft draai ik zelf uiteraard.
Ik heb meest beitels van "CHWO" d.w.z. van www.carl-heidtmann.de. Gemaakt uit HSS staal met wolfram. Daar kun je voor elk houtbewerkingsdoel beitels los bestellen.
We spreken elkaar vast nog een keer.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik kreeg net een belletje van de harderij; het gereedschap is gehard op 59 HRC en is netjes recht gebleven. Dat moet ik natuurlijk nog even controleren, maar het is in ieder geval goed nieuws. Morgen ga ik het ophalen, dan kan ik daarna lekker het houtwerk in orde maken voor al dit gereedschap!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.