Nieuw gereedschap klaar voor de warmtebehandeling...

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
De afgelopen weken ben ik vooral druk geweest met het maken van een nieuwe partij gereedschap. Sinds het succes van m'n eerste 'gereedschap-maak-project' heb ik de smaak te pakken gekregen en wilde graag nog wat uitbreidingen in het arsenaal hier en daar. Hier voor de beeldvorming nog een foto van het eerst (voltooide) project:
totaal.jpg

Voor het tweede project heb ik ook wat andere dingen proberen te maken, zoals schaafbeitels, grote en zware 'timber framing' beitels en een paar messen. Het zelf maken van messen geeft ook enorm veel voldoening. Da's eigenlijk ook weer een hobby opzich al je wilt. Hier een foto van de gereedschappen zoals deze binnenkort naar de warmtebehandelaar gaan:
Compleet.jpg

De schaafbeitel is een experiment. Als deze netjes blijft tijdens de warmtebehandeling bied dat ook weer veel mogelijkheden ;-).

Enkele van deze gereedschappen heb ik gemaakt in opdracht. De 'paring' beitels gaan naar Duitsland (naar Klaus en Pedder van 'Two Lawyers toolworks' en Engeland. Enkele andere gereedschappen waaronder het haalmes zijn ook verkocht, maar blijven in Nederland. Mochten er op het forum nog geïnteresseerden zijn voor deze gereedschappen, laat het me dan weten!

Ik kijk er al naar uit om straks nadat ze terug zijn van de warmtebehandelaar om het houtwerk voor de gereedschappen te gaan maken.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Nog wat plaatjes van ondertussen

Het zal vast interessant gevonden worden om wat meer foto's van het proces zelf te laten zien...

Eerst wordt op papier een ontwerp gemaakt. Die wordt uitgeknipt en op het staal geplakt.

1.jpg

Daarna wordt de ruwe vorm uitgeslepen...
2.jpg

3.jpg
En wordt met behulp van een hulpstuk het snijvlak onder de juiste hoek grof gevijld. Afhankelijk van het profiel duurt dit ongeveer een uurtje per kant. Dat is dus een gratis fitnesstraining... ;-)

4.jpg
Ingezoomd op het snijvlak, het begint er al op te lijken, niet? Als het grove vijlwerk klaar is, wordt het snijvlak opgepoets met schuurpapier zodat de grove vijlkrassen eruit zijn.


5.jpg
Daarna komt natuurlijk het handvat. Er worden vier gaten in het stalen gedeelte van het handvat geboord voor de messing pennen. Deze houden het hout op z'n plaats en hebben tevens een decoratieve functie.

Als het mes straks terug is van de warmtebehandelaar ga ik het handvat verder afmaken.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Wauw! Dat ziet er knap uit! Heb je ook foto's van het hele proces? Ik heb zelf in het verleden de nodige metaalbewerking gedaan (gieten) en kan mij dus goed inbeelden hoe moeilijk dit allemaal was. Echt knap!
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Plaatjes van een van de beitels

Het ruwe materiaal voor de beitel: staal, walnotenhout en messing
100_4380A.jpg

Hier is de beitel al in het juiste profiel geslepen. Dit gebeurd gewoon met een haakse slijper, bankslijpmachine bandschuurmachine en véél geduld...
100_4381A.jpg

Het handvat wordt gedraaid...
100_4383A.jpg

De arend van de beitel wordt verhit waarna het handvat er opgeslagen wordt. Door de hitte neemt het voorgeboorde gat de vorm van de arend over wardoor een precieze en sterke verbinding ontstaat.
100_4386A.jpg

De beitel is op het warmtebehandelen en slijpen na klaar...
100_4388A.jpg
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Foto's van de timber framing beitel

Hier nog wat foto's van de 'timber framing' beitel. Ik wilde altijd al eens iets als dit maken. Veel gebruiken zal ik het vooreerst nog niet, maar mooi is het wel. En tevens ook verrassend eenvoudig. En soms is het ook erg handig om een beitel bij de hand te hebben die lekker zwaar is...

Eerst wordt er een ontwerp gemaakt van de beitel op de computer. Dat geeft al een eerste inzicht in de verhoudingen en het grote voordeel van op deze manier ontwerpen is dat aanpassingen heel snel gemaakt zijn.
1.jpg

Toch zie je de verhoudingen pas goed als je een model op ware grote in je handen hebt. Dit doe ik eigenlijk altijd als ik nieuw gereedschap, handvatten of wat dan ook maak. Tevens heb ik nog gekeken of ik de zijkanten van de beitel zou afschuinen of niet. In hout gaat dat makkelijker dan staal ;-). Uiteindelijk heb ik besloten om dit bij deze beitel niet te doen. Het stond opzich wel mooi, maar het zou enorm veel werk zijn om al het overtollige staal weg te slijpen en dit heeft ook zeker wel wat ;-).
2.jpg

Na wat slijp en schuurwerk is het staalwerk compleet...
3.jpg

Een ruwgeschuurd essenhouten handvat erbij en het lijkt net echt ;-). Op de foto kun je de afmetingen vergelijken met een normale en een kleine beitel...
4.jpg
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Inderdaad zeg! Wat een super goed gevoel moet dat geven om met je eigen gemaakt gereedschap te mogen werken!

Echt heel knap gedaan.

Hoe lang ben je nou ongeveer bezig, met bijvoorbeeld die beitel met noten heft, van plaatstaal tot afgewerkt product?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Gaaf wilco !! Mooi dat je dit weer oppakt !! Ik zit er ook wel eens over na te denken om zelf een mes te willen maken....
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Ik zou wel interesse hebben in zo'n timberframe beitel (tegen betaling natuurlijk) ik weet niet of je aan dit soort dingen wil beginnen maar zo ja dan houd ik me aanbevolen! Groeten mark
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik zou wel interesse hebben in zo'n timberframe beitel (tegen betaling natuurlijk) ik weet niet of je aan dit soort dingen wil beginnen maar zo ja dan houd ik me aanbevolen! Groeten mark

Hallo Mark,

Dankje voor je belangstelling! Ik denk dat ik je zeker wel kan helpen. Ik zal je binnenkort even een PB'tje sturen met daarin meer informatie, zodat we het kunnen bespreken. Je hoort nog van me!
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Een stanley nr 9, of iets dergelijks (een verstek schaaf?), komt dat ook voor in de plannen? Dat is nu één van de weinige dingen die ongeveer alleen Lie-Nielsen produceert en onvindbaar is op de tweedehands-markt.


IronMiterPlane9-LieNielsen.jpg
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Inderdaad zeg! Wat een super goed gevoel moet dat geven om met je eigen gemaakt gereedschap te mogen werken!

Echt heel knap gedaan.

Hoe lang ben je nou ongeveer bezig, met bijvoorbeeld die beitel met noten heft, van plaatstaal tot afgewerkt product?

Hallo Rene,

Dat is moeilijk te zeggen, omdat ik eigenlijk nooit een beitel compleet achter elkaar afwerk. Vaak gaat dat gewoon tussen de bedrijven van de andere gereedschappen door. Ik zou dus echt geen indicatie kunnen geven die enig hout snijdt...
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Een stanley nr 9, of iets dergelijks (een verstek schaaf?), komt dat ook voor in de plannen? Dat is nu één van de weinige dingen die ongeveer alleen Lie-Nielsen produceert en onvindbaar is op de tweedehands-markt.

Tsjah, je weet nooit hoe het loopt he? Lie Nielsen is zelf ook ergens in een schuurtje begonnen ooit. Maar alle gekheid op een stokje, dergelijk werk waag ik me voorlopig nog niet aan. Het gereedschapmaken is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby aan het worden. Uit de diverse reacties die ik kreeg vanuit de diverse fora waarop ik mijn gemaakte gereedschappen gezet heb, kreeg ik steeds vaker de vraag of het ook te koop is. Nu ben ik voorzichtig aan het uitproberen of ik een kleine productie op gang kan brengen.

Hier kun je trouwens een van mijn beitels zien op een Engels forum.http://www.ukworkshop.co.uk/forums/topic72437.html Klaus Kretschmar, een van de mannen achter het "Two Lawyers Toolworks" heeft een beitel van me aangeschaft en was er bijzonder tevreden over. Zijn mailtje spreekt voor zich dacht ik zo ;-):

The chisel arrived! I'm deeply impressed. While I knew that I would love it visually judging by the pics you've showed, I've to confirm that it performs outstanding as well! It took a while to create a dead flat back but it was worth every minute for sure. It cuts pine endgrain in full width and full length shavings with ease. That's what a pring chisel should do - and that's where many others do fail. Your's stands the stresses with ease. Of course I'm unable tu judge the edge holding ability regarding the short time I have it in my shop. What steel do you use for the blade? My first guess was A2 steel but it seems to take a finer edge than my other A2 blades. Really something to enjoy.

The workmanship really is top notch. The shape of the handle and the ferrule and their fit is second to none. Just about perfect. The same with the blade. It's shaped with great attention to detail. Perfectly bevelled and very small lands. Small enough to allow finicky jobs and not that sharp that you have to take care not to get injuries while using the tool. That's how it should be!

All in all I'm very pleased with the chisel for sure, thank you for doing a great job!

P1030808.jpg
 
Laatst bewerkt:

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Schitterende beitel Wilco. Hoe breed is de vouw? Misschien ook geschikt als bedan. Hoe staat het dan met de standtijd bij houtdraaien.
Ben wel geïnteresseerd om zo'n beitel toe te voegen aan mijn arsenaal. In Frankrijk wordt deze bedan (afsteekbeitel die ook gebruikt wordt als "platte" draaibeitel) veel gehanteerd. Vooral bij profielwerk.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Mooi werk, en inderdaad, waarom niet de nieuwe Lee Nielssen, ook die is ooit begonnen met overtuiging, een plan en doorzettingsvermogen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.