Decibelmeter meten met app

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Een apparaat zou zou 56 db moeten zijn
Het te meten apparaat blijkt bij inschakeling behoorlijk lawaai te makken, en dacht ik ga even een app downloaden voor de iphone, en het meten
Echter wat blijkt dat de verschillende app's verschillend meten lijkt het wel.
Het viel me ook op dat de meeste app's meten van 30 - 120 db, zou dat de meet gevoeligheid kunnen beinvloeden.
Heeft iemand van jullie ervaring met decibel meters.
Of heeft iemand een goede decibel meter en die wel eens vergeleken met een db app?

Het geluid is gemeten op een statische plek op één meter afstand.

1.
FNV Decibelmeter
https://itunes.apple.com/nl/app/id591038238?mt=8

2.
Siemens Decibellenmeter
https://itunes.apple.com/nl/app/siemens-decibellenmeter/id446114866?mt=8

3.
Decibels
van David Bannach
https://itunes.apple.com/nl/app/decibels/id383207286?mt=8

1. 71db

2. 85db

3. 80db

fnv decibelmeter.jpg

siemens db meter.jpg

David Bannach db meter.jpg
 
Laatst bewerkt:

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
wij hebben een db meter, ik kan morgen wel eens even kijken

Cas

PS let op met dB's meten 3 dB meer is een geluidsverdubbeling!
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
wij hebben een db meter, ik kan morgen wel eens even kijken

Cas

PS let op met dB's meten 3 dB meer is een geluidsverdubbeling!

Dat zou heel fijn zijn.
Is het mogelijk dat je deze app's dan bv gebruikt als tegenmeting, en meten op één meter afstand, om het gelijkwaardig te houden?
Deze app's zijn gratis.
 

WR1944

Oud hout
De microfoontjes van mobiele telefoons zijn van een heel andere categorie dan de microfoons op dB-meters. De electronica rondom microfoons van mobieltjes probeert geluiden van zeer dichtbij op te vangen en zoveel mogelijk achtergrondgeluid te weren. Als je daar overheen een toepassing gebruikt moet je de karakteristiek van de microfoon en de electronica er om heen in beschouwing nemen. Als je geen mogelijkheid hebt om op een betrouwbare manier een ijking te doen van je microfoon om de aanwijzing enigszins reeel te hebben dan zie ik het hoogstens als een wazige indicatie. Bij professionele dB-metingen heb je een meetprotocol om tot betrouwbare en reproduceerbare resultaten te komen.
 

Barneveld

Actieve deelnemer
10 jan 2013
68
0
ik meet wel eens met geluidapparatuur.

je moet dan denken aan een toezichthouder die de lawaaiproductie van een bedrijf (of dat nu muziekgeluid of een stansmachine is) meet en toetst aan maximaal toegestane grenswaarden die in milieuregelgeving staan vermeld.

Wij meten dan inderdaad met gecalibreerde apparatuur en ook nog eens volgens verplichte meetmethodes, procedures en compenserende berekeningen. Dit is zeer complexe materie. Zo complex zelfs dat ik mijn meting als "indicatief" betitel.
Bij behoorlijke overschrijdingen durf ik een bestuursrechtelijk handhavingszaak wel aan, maar wordt het de Raad van State dan zal een akoestisch buro toch echt een keer onweerlergbaar een meetrapport moeten opstellen. ;-)

Zoals WR terecht opmerkt zijn de microfoons van telefoons daar helemaal niet voorgeschikt, die filteren al, om tijdens bellen verstaanbaar te zijn, al hele grote frequentiegebieden. Daarbij doet elke telefoon dat weer anders.
Dus 1 app zal op verschllende telefoons dan ook verschillende resultaten laten zien.

Ergo.....zo'n APPje is grappig...als je niet eens wist dat geluid in decibellen wordt gemeten....op het terras of opscheppen tijdens een verjaardag......niets meer niets minder ;-)
 

Barneveld

Actieve deelnemer
10 jan 2013
68
0
Kijk, dat is leuk Yoek! Dank je wel voor de info, dat valt toch heel niet tegen zeg die reulstaten met zo'n Iphone.

Dat zou heel fijn zijn.
Is het mogelijk dat je deze app's dan bv gebruikt als tegenmeting, en meten op één meter afstand, om het gelijkwaardig te houden?
Deze app's zijn gratis.

Wat bedoel je met tegenmeting? Want als je een juridisch geschil hebt, dan dien je vaak met wettelijk voorgeschreven apparatuur en meetmethodes een geluidrapport opstellen. Zoals ik al zei meet ik wel eens bedrijven die geluidsoverlast veroorzaken. Als daar vanauit een gemeente handhavend tegen wordt opgetreden dan hoef je niet aan te komen met een screenshot van je Iphone ;-)
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen

Deze app test is een jaar oud, en in tussen hebben veel van die app's een update gehad.
Jammer dat ze zulke onduidelijk screenshots gebruiken, zodat je niet kunt zien wat ze per app meten.
Die van Siemens staat er ook niet bij.

Goedkope db meters meten vaak met DB(c), de duurdere vaak DB(a), zag ik ergens anders, bij de app's is dit onduidelijk welke manier ze meten.
Bij DB(c) filteren ze het extreem hoog een laag er uit, en wordt dit niet mee gemeten??

Bij popconcerten en P.A. hebben ze het altijd over DB(a).
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Kijk, dat is leuk Yoek! Dank je wel voor de info, dat valt toch heel niet tegen zeg die reulstaten met zo'n Iphone.



Wat bedoel je met tegenmeting? Want als je een juridisch geschil hebt, dan dien je vaak met wettelijk voorgeschreven apparatuur en meetmethodes een geluidrapport opstellen. Zoals ik al zei meet ik wel eens bedrijven die geluidsoverlast veroorzaken. Als daar vanauit een gemeente handhavend tegen wordt opgetreden dan hoef je niet aan te komen met een screenshot van je Iphone ;-)

Bedoel om te zien wat een pro DB meter aan geeft, tenopzichte van de App.
Bij geluid van een machine bv zitten ze redelijk bij elkaar in de buurt, maar met muziek, steeds het zelfde stukje, zit er behoorlijk verschil in.

Het gaat mij er om dat ik redelijkerwijze kan aantonen dat een product veel meer lawaai maakt dan de opgave waar mee geadverteerd word.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Bij behoorlijke overschrijdingen durf ik een bestuursrechtelijk handhavingszaak wel aan, maar wordt het de Raad van State dan zal een akoestisch buro toch echt een keer onweerlergbaar een meetrapport moeten opstellen. ;-)

Volgens een dB meter op mijn (ja antieke) Nokia N97 snurk ik 109 dB. Die handhavingszaak heb ik verloren, ik slaap nu op de logeerkamer ;-)
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Hierbij een simpel vergelijkje
niet gecalibreerde dB meter de telefoon ernaast gelegd bij mijn makita zaag
En de 3 apps
De fnv 6 dB lager (meet 4 x te zacht)
siemens13 dB harder (meet 16 x te hard)
decibels zit nog het beste in de buurt

let op dit is een niet geijkte jan boeren fluitjes vergelijking
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    62,7 KB · Weergaven: 73
  • image.jpg
    image.jpg
    52,8 KB · Weergaven: 73
  • image.jpg
    image.jpg
    39,2 KB · Weergaven: 73
  • image.jpg
    image.jpg
    31,9 KB · Weergaven: 73

Barneveld

Actieve deelnemer
10 jan 2013
68
0
Volgens een dB meter op mijn (ja antieke) Nokia N97 snurk ik 109 dB. Die handhavingszaak heb ik verloren, ik slaap nu op de logeerkamer ;-)

WHOEHAHAHAHAHAAaaaaaaa :)


Hierbij een simpel vergelijkje
niet gecalibreerde dB meter de telefoon ernaast gelegd bij mijn makita zaag
En de 3 apps
De fnv 6 dB lager (meet 4 x te zacht)
siemens13 dB harder (meet 16 x te hard)
decibels zit nog het beste in de buurt

let op dit is een niet geijkte jan boeren fluitjes vergelijking

Weet je ook of die app FAST of SLOW meten? Je meter geeft netjes weer dat ie dB(A) (dus A-gewogen meet) weergeeft, dat is zoals het menselijk oor geluid "ervaart". Dat werkt namelijk op een logaritmische schaal. Als de Aps dB's meten, of zelfs in dB(C) (met nadruk op laag geluid) dan vergelijk je al appels en peren.

Die ene FNV app die lijkt nog het meeste in de richting te zitten, wat ik wel raar vind is dat er geen getallen op die schaal staan. Gebruik dan óf geen wijzer en geef het getalsmatig aan óf zet een schaal neer en lees zelf af. Hij geeft exact 80 aan maar de pijl staat op 81 of 82 (of zo het lijkt). En we weten inmiddels dat 3 dB een verdubbeling betekent.
 

Barneveld

Actieve deelnemer
10 jan 2013
68
0
Het gaat mij er om dat ik redelijkerwijze kan aantonen dat een product veel meer lawaai maakt dan de opgave waar mee geadverteerd word.

dan zou ik eerst maar eens zien wat je uiteindelijke doel is....heb je een geschil en wil je een machine van 10.000 euro terugsturen dan zou ik eens op conrad.nl kijken naar een iets fatsoenlijkere geluidmeter dan een App.

Vind je je senseo abominabel veel lawaai maken en wil je bij de klantenservice van Philips verhaal halen dan zou ik zeggen, maak een screenshot van de app met de grootste uitslag, trek een grote broek aan en schrijf een brief ;-)......

Machines die lawaai veroorzaken die profesioneel gebruikt worden die moeten vanwege ARBO-regels voorzien zijn van een opgave van het geluidniveau. Hier gelden ook specifieke meetmethodes voor die fabrikanten moeten opvolgen. Vaak staat er dan een geluidniveau vermeld op 30cm, 1 meter en een aantal andere afstanden. Op die manier krijg je een beeld van de geluidproductie rondom het toestel/machine. Je kunt dan als het ware een aantal zeepbellen om een machine heen "zien" waarbinnen een bepaald geluidniveau heerst. De meetpunten fungeren dan als een soort hoogtelijnen zoals op een topokaart om relief zichtbaar te maken.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
@Caso

Dank voor het meten.

Waar het omgaat hoe ik nog even in het midden, wil eerst overleg met de leverancier hier over hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.