Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Decibelmeter meten met app

Een apparaat zou zou 56 db moeten zijn
    Het te meten apparaat blijkt bij inschakeling behoorlijk lawaai te makken, en dacht ik ga even een app downloaden voor de iphone, en het meten
    Echter wat blijkt dat de verschillende app's verschillend meten lijkt het wel.
    Het viel me ook op dat de meeste app's meten van 30 - 120 db, zou dat de meet gevoeligheid kunnen beinvloeden.
    Heeft iemand van jullie ervaring met decibel meters.
    Of heeft iemand een goede decibel meter en die wel eens vergeleken met een db app?

Het geluid is gemeten op een statische plek op één meter afstand.

1.
    FNV Decibelmeter
    https://itunes.apple.com/nl/app/id591038238?mt=8

2.
    Siemens Decibellenmeter
    https://itunes.apple.com/nl/app/siem...446114866?mt=8

3.
    Decibels
    van David Bannach
    https://itunes.apple.com/nl/app/deci...383207286?mt=8

1. 71db

2. 85db

3. 80db

fnv decibelmeter.jpg

siemens db meter.jpg

David Bannach db meter.jpg
    Laatst gewijzigd door Zweihaak; 08-08-13 om 20:20. Reden: toevoeging

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    wij hebben een db meter, ik kan morgen wel eens even kijken

Cas

PS let op met dB's meten 3 dB meer is een geluidsverdubbeling!
    Laatst gewijzigd door caso; 08-08-13 om 21:03.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door caso Bekijk Berichten
    wij hebben een db meter, ik kan morgen wel eens even kijken

Cas

PS let op met dB's meten 3 dB meer is een geluidsverdubbeling!
    Dat zou heel fijn zijn.
    Is het mogelijk dat je deze app's dan bv gebruikt als tegenmeting, en meten op één meter afstand, om het gelijkwaardig te houden?
    Deze app's zijn gratis.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    De microfoontjes van mobiele telefoons zijn van een heel andere categorie dan de microfoons op dB-meters. De electronica rondom microfoons van mobieltjes probeert geluiden van zeer dichtbij op te vangen en zoveel mogelijk achtergrondgeluid te weren. Als je daar overheen een toepassing gebruikt moet je de karakteristiek van de microfoon en de electronica er om heen in beschouwing nemen. Als je geen mogelijkheid hebt om op een betrouwbare manier een ijking te doen van je microfoon om de aanwijzing enigszins reeel te hebben dan zie ik het hoogstens als een wazige indicatie. Bij professionele dB-metingen heb je een meetprotocol om tot betrouwbare en reproduceerbare resultaten te komen.

ik meet wel eens met geluidapparatuur.

je moet dan denken aan een toezichthouder die de lawaaiproductie van een bedrijf (of dat nu muziekgeluid of een stansmachine is) meet en toetst aan maximaal toegestane grenswaarden die in milieuregelgeving staan vermeld.

Wij meten dan inderdaad met gecalibreerde apparatuur en ook nog eens volgens verplichte meetmethodes, procedures en compenserende berekeningen. Dit is zeer complexe materie. Zo complex zelfs dat ik mijn meting als "indicatief" betitel.
    Bij behoorlijke overschrijdingen durf ik een bestuursrechtelijk handhavingszaak wel aan, maar wordt het de Raad van State dan zal een akoestisch buro toch echt een keer onweerlergbaar een meetrapport moeten opstellen. ;-)

Zoals WR terecht opmerkt zijn de microfoons van telefoons daar helemaal niet voorgeschikt, die filteren al, om tijdens bellen verstaanbaar te zijn, al hele grote frequentiegebieden. Daarbij doet elke telefoon dat weer anders.
    Dus 1 app zal op verschllende telefoons dan ook verschillende resultaten laten zien.

Ergo.....zo'n APPje is grappig...als je niet eens wist dat geluid in decibellen wordt gemeten....op het terras of opscheppen tijdens een verjaardag......niets meer niets minder ;-)

Kijk, dat is leuk Yoek! Dank je wel voor de info, dat valt toch heel niet tegen zeg die reulstaten met zo'n Iphone.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zweihaak Bekijk Berichten
    Dat zou heel fijn zijn.
    Is het mogelijk dat je deze app's dan bv gebruikt als tegenmeting, en meten op één meter afstand, om het gelijkwaardig te houden?
    Deze app's zijn gratis.
    Wat bedoel je met tegenmeting? Want als je een juridisch geschil hebt, dan dien je vaak met wettelijk voorgeschreven apparatuur en meetmethodes een geluidrapport opstellen. Zoals ik al zei meet ik wel eens bedrijven die geluidsoverlast veroorzaken. Als daar vanauit een gemeente handhavend tegen wordt opgetreden dan hoef je niet aan te komen met een screenshot van je Iphone ;-)

Meten die apps trouwens in dB(A)? dus met een A-geowgen filter zoals het menselijk oor geluid waarneemt? Ik zie namelijk op de screenshot "dB" staan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/DB(A)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door yoek Bekijk Berichten
    Deze app test is een jaar oud, en in tussen hebben veel van die app's een update gehad.
    Jammer dat ze zulke onduidelijk screenshots gebruiken, zodat je niet kunt zien wat ze per app meten.
    Die van Siemens staat er ook niet bij.

Goedkope db meters meten vaak met DB(c), de duurdere vaak DB(a), zag ik ergens anders, bij de app's is dit onduidelijk welke manier ze meten.
    Bij DB(c) filteren ze het extreem hoog een laag er uit, en wordt dit niet mee gemeten??

Bij popconcerten en P.A. hebben ze het altijd over DB(a).
    Laatst gewijzigd door Zweihaak; 09-08-13 om 16:01.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Barneveld Bekijk Berichten
    Kijk, dat is leuk Yoek! Dank je wel voor de info, dat valt toch heel niet tegen zeg die reulstaten met zo'n Iphone.

Wat bedoel je met tegenmeting? Want als je een juridisch geschil hebt, dan dien je vaak met wettelijk voorgeschreven apparatuur en meetmethodes een geluidrapport opstellen. Zoals ik al zei meet ik wel eens bedrijven die geluidsoverlast veroorzaken. Als daar vanauit een gemeente handhavend tegen wordt opgetreden dan hoef je niet aan te komen met een screenshot van je Iphone ;-)
    Bedoel om te zien wat een pro DB meter aan geeft, tenopzichte van de App.
    Bij geluid van een machine bv zitten ze redelijk bij elkaar in de buurt, maar met muziek, steeds het zelfde stukje, zit er behoorlijk verschil in.

Het gaat mij er om dat ik redelijkerwijze kan aantonen dat een product veel meer lawaai maakt dan de opgave waar mee geadverteerd word.

Forum Rechten