Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Informatie gezocht voor het maken van een houten kistje

Beste forumleden,

Ik zit in de wereld van autodetailen. En 1 van de producten die wij met regelmaat gebruiken is autowax.
    In de zee van aanbieders en merken ben ik zelf groot fan geworden van 1 bepaald merk. En ik ben door de maanden heen steeds meer van hun producten gaan verzamelen.
    Ondertussen heb ik hier bijna 60 potjes wax staan waarvan zeker 15 bijzonder zeldzaam (lees: 1 tot 10 ooit gemaakt), en ongeveer 20 met een cataloguswaarde van boven de 200 euro.

Uiteraard ben ik hier inmiddels erg trots op. Dus zou ik graag een soort kistje willen maken om deze potjes in te bewaren en tentoon te stellen.
    Maar ik heb totaal geen enkel idee wat dit zou kosten en in hoeverre mijn ideeën mogelijk zijn.
    Ik weet alleen wat ik wil, en hoe ik wil dat het eruit ziet en werkt.

Ik wil eigenlijk 2 kistjes laten maken, maar 1 kistje is ingewikkelder dan de andere.
    De meest ingewikkelde moet van donker hout zijn met een mooie nerf (denk aan die donkere houten theedozen: http://www.culinette.nl/wp-images/thee.jpg ) OF van Bamboe hout (dit laatste omdat het beter aansluit bij het thema van het merk zelf).
    Het moet ongeveer 35cm breed, bij 35cm diep worden en zo'n 20cm hoog worden. Het hout is dan zo'n 10mm tot 14mm dik.
    Binnenin zitten 2 "plateaus" die omhoog en naar buiten scharnieren (zoals een oude gereedschapskist). 1 plateau naar links, 1 naar rechts. Onder deze plateaus zit de bodem, waar de overige potjes in komen.

De 2de kist is een stuk simpeler, bijna dezelfde afmetingen maar zonder de plateaus (hier komen de grotere potten in).

Deze scharnieren wil ik graag gebruiken: http://www.baptist.nl/houtbewerkers/...met-begrenzing
    Bovenop het deksel komt OF een sticker van het logo, OF ik laat het logo erin branden ofzoiets. Binnenin de deksel komt een stukje foam bedekt met velours waar het logo op geborduurd is.
    Binnenin worden de potjes op hun plek gehouden door foam dat ik op maat laat snijden.

Alvorens dat ik verder ga met specificeren, wou ik vragen of jullie misschien een "plus/minus"prijs kunnen noemen voor het maken van een kistje.
    Foto's van mijn schetsen komen eraan, moet nog even iets regelen om het digitaal te krijgen.

Ik verwacht van de maker alleen dat hij de kistjes maakt. De bekleding laat ik waarschijnlijk zelf ergens maken.

Ik hoor graag van jullie.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Voor mij zit het probleem in de plateau's die naar buiten scharnieren. Heb ik nog niet eerder gemaakt. Zonder de scharnieren plateau zou ik best een poging willen wagen. Ga vandaag ook beginnen met een enorm vergelijkbaar geheel , hier komen echter alle oude foto's in... Laat maar even weten..
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Hoi Rick, Bedankt voor je reactie.
    Voor mij is het lastige dat ik potjes heb in verschillende grootte. Zo heb ik plek nodig voor 40 kleine potjes van 5.5 cm doorsnee en ongeveer 2 cm hoog.
    Dan heb ik nog 9 potjes van 8cm doorsnee en ongeveer 3cm hoog. En uiteindelijk nog 15 potten van ongeveer 9cm doornee en 9cm hoog.
    (er zijn er nog meer, maar hier wil ik me nu op richten).

Ik zoek een manier hoe ik deze gehele collectie gesorteerd in 2 kisten zou kunnen krijgen, wat ook op een mooie manier tentoon gesteld kan worden.
    Mocht je hier ideeën voor hebben, dan hoor ik dit graag.

Dit is mijn eerste idee:

Een kist met 2 vakken die naar buiten scharnieren. Dit is misschien niet het meest nuttig voor functioneel gebruik van de afmetingen, maar dit geeft wel een mooie manier van presentatie.

Mijn tweede idee:

Een kist met een soort 'bakje' erin. Door de verhoogde stokjes in de hoeken zou je enkele van deze 'bakjes' op elkaar kunnen stapelen binnenin de kist.
    Niet de mooiste manier van presentatie, maar wel makkelijker te maken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    David Z. Júnior and Jean P. Lana's "tool chests" geven misschien ook nog een idee hoe je een doos open kunt klappen?
    Ik weet niet hoe je koppelingen aangeeft maar als je googled op de namen die ik hier gaf heb je de plaatjes zo.

Sowieso leuk.

mvg
    klaas0639

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Het "viskoffer" doosje is zeker te maken, echter mis ik die vaardigheden...Kist met bakje erin is een stuk beter te doen. Ik heb begonnen aan een soort theekist. Voor een indicatie van prijs kost een dergelijk kistje 275 euro excl .
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Misschien een klein ladekastje/kistje?
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Hoi allen,

Mijn excuses dat ik zo laat reageer. Ik dacht dat ik een e-mail zou ontvangen zodra er een reactie geplaatst werd, maar die mail heeft mij nooit bereikt. Ik had dus geen flauw idee dat er gereageerd was. Ik kom nu ook kijken op het forum waarom ik nog geen mail had gehad.

@klaas0639, goede tip, en ik denk dat ik gevonden heb wat jij bedoelt. Maar ik weet niet of het helemaal geschikt is voor mij. Het is namelijk belangrijk dat het kistje zowel functioneel is alsook oogstrelend.

@rickkoorman, Bedankt voor je prijsindicatie. Jammer dat jij me niet verder kunt helpen, maar een tip is natuurlijk altijd mooi meegenomen.

@steven Gauwberg, ik heb gereageerd op je PM.

Forum Rechten