Bouwtekening Freestafel

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Vergeet dat beqwaam gedoe alsjeblieft ...
Als je ff op YouTube die naam intikt zie je ze voorbij komen en snap je wel hoe ze in elkaar zitten.

Dat ding is overigens loodzwaar voor zo'n klein ding... De hoogte verstelling gaat dmv een hydraulische krik...

Overigens, pas na allerlei ontwerpen met elkaar te vergelijken weet je wat je wilt en wat juist niet.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Hier op het forum is al zo veel behandeld omtrend zelfbouw freestafels, daar kan je praktisch alle info wel uit halen. Afmetingen van de tafel en welke frees je gebruikt e.d. zijn natuurlijk altijd jouw eigen keuzes.
Voor nog meer inspiratie gaan googelen in het Engels: Router table
Matthias Wandel heeft ook genoeg foto's op internet staan van zijn zelfbouw freestafels. Eventueel kan je bij hem de bouwplannen ook kopen en dan krijg je er ook nog eens de wereld aan foto's bij van de complete montage.
Echter werkt hij met een hoogte verstelling met tandwielen. Je kan ook die tandwielen weg laten en de draadeind verlengen met een inbusbout waardoor je vanaf de bovenkant van de tafel de hoogteverstelling van de frees kan regelen.
 
Laatst bewerkt:

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
Ik heb zelf de tafel bij beqwaam gebouwd, de bosch frees is via een schakelaar aan de buiten kant geschakeld, en ja voor wat ik doe is het nu een goede oplossing.
 

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
Ik heb zelf de tafel bij beqwaam gebouwd, de bosch frees is via een schakelaar aan de buiten kant geschakeld, en ja voor wat ik doe is het nu een goede oplossing.
 

bhofland

Nieuw lid
21 jan 2014
4
0
Bij Nijhof in Baarn hebben ze freesworkshops / cursussen, en er is zelfs een cursus waarbij je zelf je eigen freestafel bouwt en meeneemt. Ik ben er nog niet geweest, maar overweeg het wel.
( overigens, aan mijn newbie status te zien, ik ben nog een rookie, dus moet nog een hoop leren dat anderen al kunnen )...
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Nijhoff = beqwaam .

Ik heb de cursus destijds ook gedaan. Als ik daar nu op terug kijk weet ik niet of je het een cursus kunt noemen.
Je betaald iets van 250 euro en gaat dan op aanwijzing iets bouwen. Je leert er eigenlijk niks.
Zou je het hout en de bouwtekening kopen en het thuis doen dan heb je precies het zelfde maar doe je het op je gemak.

Als ik er goed beschouwde op terug kijk is het gewoon een erg duur dagje waar je na afloop niet meer weet dan toen je erin ging. Vergelijk dat met een eerste cursus bij de schrijn en je hebt een heel ander verhaal. Sterker nog, dan is de schrijn zelfs goedkoop EN je leert er echt iets...
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Die freestafels zijn heel mooi, als ik de plaats had om zoiets te zetten zou ik het maken.

Maar helaas heb ik de plaats niet en heb me een eerder universeel werkblad gemaakt.

Ik heb de doemplaat van mijn frees, dus het deel dat de aanslag is op he hout, simpelweg vervangen door een stuk MDF van 8mm dik, rechthoek van 20 cm x 30 cm.

Dus als ik mijn frees nu oppakm hangt er een plank aan vast.

Mijn werktafel zelf heeft een gat, 19 x 29 cm, met een ingefreesde rand van 20 op 30 cm.

Ik kan dus mijn frees gewoon ondersteboven in dat gat leggen, en direct beginne te frezen.

De plank is net niet te groot, dus ik kan mijn frees ook nog altijd manueel gebruiken.

Als ik de frees niet gebruik in de werktafel, leg ik een ander stuk hout van 20 x 30 in het gat.
 

Lucien

Nieuw lid
1 sep 2017
1
0
Ik heb zowel bij de Schrijn in Langebroek als bij Beqwaam in Baarn cursussen gedaan. Het hangt heel veel van je beginniveau af en van je verwachtingen wat je er op steekt of niet.
Als je trek hebt in ambachtelijk houtbewerken, waar je langzaam werkt en dus veel geduld moet hebben is de Schrijn een prima alternatief.
Bij Beqwaam kun je sneller tot een resultaat komen en heb je dus sneller plezier met het resultaat.
Bij beide kun je, als je je daarvoor openstelt, veel opsteken. Wellicht weet jij, Gompy58, alles al en hoef je geen cursussen te volgen. Knap hoor!
ik heb in ieder geval een goed freestafel bij Beqwaam gebouwd waar ik veel plezier aan heb en waar ik tijdens de workshop veel heb geleerd.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Jullie beseffen dat jullie reageren op een topic dat meer dan 4 jaar oud is en waarvan de laatste reactie 3 jaar geleden is? Ik denk niet dat de topicstarter nog een freestafel gaat maken. Na 4 jaar zal deze wel af zijn of zal de TS een andere oplossing hebben gevonden.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.