Bouwtekening Freestafel

GCO

Actieve deelnemer
5 aug 2013
51
0
Ik wil zelf een freestafel gaan maken en ben op zoek gegaan naar bouwtekeningen. Ik heb er aardig wat (gratis) gevonden, alleen zijn die vrijwel allemaal Engels. Das geen probleem alleen zijn de maten natuurlijk ook anders en dat kost weer een hoop tijd om alles te berekenen. Nou heb ik ook een bouwtekening bij Beqwaam.nl gevonden van een freestafel, die er goed uitziet. Alleen kost deze 24,95. Ik vraag me alleen af of dat het geld wel waard is of dat ik beter wat tijd kan steken in de gratis bouwtekening. Iemand die die van beqwaam gemaakt heeft?
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Het is het geld niet waard, want een freestafel kan eigenlijk niet mislukken.
In tegenstelling tot een zaagtafel is het niet zo belangrijk dat de boel haaks is en dat is een enorm voordeel.
De tekening is daarom bijzaak. Het materiaal hoofdzaak.
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Beste GCO

Ik denk dat je even de zoekfunctie zou moeten gebruiken op dit forum. Er zijn er een heleboel mensen die erg mooi freestafels gemaakt hebben, ook zijn er mensen geweest die een "quick & Dirty" uitvoering gemaakt hebben(incl ikzelf...kortom een houten bak met een gat erin aan de bovenkant)...Daar ga je vast een heleboel informatie vinden...
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Hallo gco,

Ik heb de freestafel van de volgende link gemaakt, tekening en beschrijving zijn ook hier gratis.
ik zou niet weten waarom het zijn geld niet waard zou zijn, als het is wat je zoekt is het toch goed?
ik heb ook mijn ts55 in deze tafel verwerkt, dat werkt heel goed bij mij.

waarom zou je de maten van inch naar mm omrekenen? pak gewoon een rolmaat waar ook inch maten op staan, is even wennen maar bij mij werkte dat. ( 2 x meten 1 x zagen :)

success als je je frees tafel zelf gaat bouwen, er gaat toch niet boven de voldoening om zelf iets te maken.



http://www.crestonwood.com/router.php

groet john
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
GCO..... Als dat gratis ontwerp met de inchmaten je echt helemaal aan staat, niet verder zoeken. Want.... zoeken kost al gauw meer tijd dan even de maten om te rekenen. 200 maten ? 10 seconden per maat? ( das lang), is een half uur. :)


overigens: er staan geweldig veel hints over freestafels op dit forum. Ja... Ook doorpluizen ervan kost veel tijd maar is ook leuk. En misschien kom je dan tot de conclusie dat je behoeften ook met iets heel simpels kunnen worden vervuld.

mvg
klaas0639
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Even een tip over die inch maten.

In sketchup kun je gewoon de deeltekeningen in inch maten inlezen en dan zet je ze automatisch om in mm bij het menu ~Window /Model Info/ Units.
Even afdrukken en je hebt de metrische maten op papier staan.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
En nog een tip over inch maten... Koop gewoon een duimstok/rolmaat in inch maten. Kun je alle bouwtekeningen die je op Engelstalige forums tegenkomt makkelijk namaken.
ik had nog ergens een bouwtekening in het duits liggen, maar ik kan hem niet meer weer vinden.
Zal vanavond nog eens zoeken.
 

GCO

Actieve deelnemer
5 aug 2013
51
0
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ga het forum even doorpluizen en ik zal de geposte link ook even bekijken. Ondanks dat ik eigenlijk nog maar net bezig ben met houtbewerking heb ik er erg veel zin in om een freestafel te maken. Ik ben ook nog steeds op zoek naar gereedschap en machines voor een leuke prijs ;)
 

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
Hoy,

Net zoals GCO ben ik nieuw op het forum en ook een beginner qua houtbewerking. Ik ben ook aan het kijken om een degelijke freestafel te maken, de link van John Lamers komt dus goed van pas.

Btw, mooi en vooral handig forum dat jullie hebben!
 

GCO

Actieve deelnemer
5 aug 2013
51
0
Ik ben nu al een tijdje bezig met de freestafel en het gaat voorspoedig. Je kunt echt veel info hier op de site vinden. Ik had eerder nog niet echt iets groots gemaakt van hout, heb wat stationaire machines gekocht en ben gewoon begonnen omdat het mijn interesse had gewekt. Ik beleef er in elk geval erg veel plezier aan. Succes K-Wood met het maken van een freestafel.
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
De site van woodgears.ca heeft een mooie freestafel staan met metrische maten (cm/mm).

http://woodgears.ca/router_table/plans/index.html

Hij heeft ook een sketchup model gepubliceerd die je zo kan downloaden.

assembled.png
 

SamR

Actieve deelnemer
5 jan 2014
62
0
Roeselare
Mag ik jullie eens vragen hoe jullie dat voor elkaar krijgen voor de start en stop van de machine. Meestal is dat toch een startknop dat je moet inhouden samen met een veiligheidsknop om de motet te starten. Hoe lossen jullie dat probleem dan op
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Zelf heb ik een sterke freesmachine van Trend, die heeft als startknop een aan-uit-klik-schuif die gewoon ingesteld blijft staan. Volgens mij hebben DeWalt machines dat ook.
Overigens heb ik wel aan de voorkant van mijn freestafel een extra schakelaar gemonteerd (met nullastbeveiliging) voor het gebruiksgemak.
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Je zou bijvoorbeeld de startknop kunnen vastzetten met een klem of tape of met iets van tyraps afhankelijk van de mogelijkheden van jouw bovenfrees.
Als je dan maar de schakelaar met nullast beveiliging gebruikt gaat het meestal wel goed. Een uitzondering hierop is de Triton omdat die een beveiliging heeft ingebouwd voor het wisselen van de frees. De aan/uit schakelaar moet op uit staan anders kan de freesas niet helemaal naar boven gedraaid worden.
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Ik wil zelf een freestafel gaan maken en ben op zoek gegaan naar bouwtekeningen. Ik heb er aardig wat (gratis) gevonden, alleen zijn die vrijwel allemaal Engels. Das geen probleem alleen zijn de maten natuurlijk ook anders en dat kost weer een hoop tijd om alles te berekenen. Nou heb ik ook een bouwtekening bij Beqwaam.nl gevonden van een freestafel, die er goed uitziet. Alleen kost deze 24,95. Ik vraag me alleen af of dat het geld wel waard is of dat ik beter wat tijd kan steken in de gratis bouwtekening. Iemand die die van beqwaam gemaakt heeft?

hallo,
kun je mij misschien de site en op die site met de inch maten, vertellen waar deze tafel beschreven word?
bij voorbaat dank
groet
marco
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb 20 jaar geleden MTS energietechniek gedaan en werk al 19 jaar met aggregaten (van 80kVA tot 500kVA) en kabels tot 150mm².
Maar kan iemand mij vertellen wat een nullast beveiliging is?

Groeten, Raymond
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Raymond,

Een schakelaar met nullastbeveiliging schakelt uit als de netspanning wordt onderbroken, bijv. door een stroomstoring. Dat voorkomt dat een gevaarlijk apparaat gaat staan draaien als de stroomstoring is opgeheven. Je zal de machine dan weer expliciet moeten inschakelen.

Groet, Karel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.