vraag: afzuigmachine maakt raar geluid

peter kruse

Nieuw lid
13 jun 2013
20
0
Appelscha
Mijn afzuigmachine maakt een raar geluid. Het is net alsof de schoepen (waarmee de lucht naar de opvangzak wordt gebracht) aan lopen.
Ik heb echter e.e.ea. open gemaakt en aan de schoepen gedraaid. Deze draaien vrij en raken verder niets. Ik ben bang dat als ik de machine gewoon blijf gebruiken, deze totaal in de soep loopt.

Heeft iemand een idee?

Groeten,
Peter.
 

peter kruse

Nieuw lid
13 jun 2013
20
0
Appelscha
Zijn je lagers nog goed?


Geen idee. Hoe kom ik daarbij? Waar zitten die dingen normaal? Ga ik goed in de aanname dat daar de as, waar de schoepen door worden aangedreven, op zit?
Indien ja, kun je zonder gevaar (dat er iets onherstelbaars kapot door wordt gemaakt) dat hele mechaniek strippen en in feite uit elkaar halen?
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Normaal merk je met draaien dat het stroef of onregelmatig loopt, alsof er kiezels inzitten. Of hij gromt.
Hoe het er bij jou uit ziet weet ik niet, maar inprincipe kan alles uit elkaar wat iemand anders in elkaar gezet heeft. Post anders even een foto van de ventilator/ motor
 
Laatst bewerkt:

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Even voor de duidelijkheid: de motor komt wel op toeren?
Anders zou het de aanloopcondensator kunnen zijn.
 

peter kruse

Nieuw lid
13 jun 2013
20
0
Appelscha
Even voor de duidelijkheid: de motor komt wel op toeren?
Anders zou het de aanloopcondensator kunnen zijn.

De machine komt niet 100% op toeren. Het schoeprad gaat wel te snel om de schoepen afzonderlijk nog te kunnen zien. Maar de echte kracht, de echte snelheid is er niet. En het geluid is wat snerpend.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Check ook of er speling op de as zit . Geen speling is weliswaar geen bewijs dat er niks aan de hand is met de lagers, maar als er wel veel speling is, is er zeker iets mis.
Je schrijft dat je hebt geconstateerd dat er niets aan loopt. Maar draaide het makkelijk?
En verder: wordt de motor erg warm?

En zeker, het is waar; (bijna) alles wat in elkaar is gezet kan uit elkaar, maar als het volstrekt vreemd terrein is hoeft dat niet het gewenste resultaat op te leveren he ( weet ik uit ervaring :))


mvg
klaas
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
De machine komt niet 100% op toeren. Het schoeprad gaat wel te snel om de schoepen afzonderlijk nog te kunnen zien. Maar de echte kracht, de echte snelheid is er niet. En het geluid is wat snerpend.

Dit lijkt dan toch op een opstartcondensator. Heb te weinig verstand van electro om te weten hoe je zoiets kan doormeten.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Zou kunnen, maar alleen als de motor een enkelfase motortje is. Dus eerst de vraag: is het een driefase motortje ( heeft geen condensator) of een 1 fase motortje (ik verwacht van wel)
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Meet eerst of je aansluiting nog in orde is. ik veronderstel dat je 5 aderige kebel hebt, 3x f, 1 x N en 1x aarding. daarna kan je beginnen met de schakelknop, relais enz.
als dit allemaal in orde zit kan je verder zoeken. Dit zou mijn werkwijze zijn.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Om een 3 fase motor op 230 volt te laten draaien heb je echt een condensator nodig ( 220 - 380 ofwel ster - driehoek ) maar dit klinkt eerder alsof er een wikkeling van de motor kapot is. Met een kapotte condensator komt hij over het algemeen helemaal niet op gang en staat hij alleen te brommen. Even in het aansluitblok de 3 aansluitpunten van de motor t.o.v. elkaar meten op weerstand (meestal de dikke draden, mogelijk zitten er ook 2 voor de motor thermostaat), de weerstand moet ongeveer hetzelfde zijn op alle 3 de aansluitpunten, is dit niet zo dan ben je toe aan een andere motor.

Groeten,
Patrick
 

Dutchy

Nieuw lid
14 feb 2013
21
0
Hallo Peter,

Zijn de schoepen beschadigd? Als dit zo is is de kans groot dat er onbalans is en dat hoor je absoluut en dat niet alleen want ook je lagers gaan vroeg of laat stuk. Bovendien krijg je fibratie en dat voel je aan je machine, vaak vooral bij het uitzetten.
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
Hoi Peter.
technische gegevens , fotootje en wellicht filmpie met probleem
dan word het wellicht wat duidelijker, nu is het raad maar raak.
m vr gr Frank.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.