Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

vraag: afzuigmachine maakt raar geluid

Mijn afzuigmachine maakt een raar geluid. Het is net alsof de schoepen (waarmee de lucht naar de opvangzak wordt gebracht) aan lopen.
    Ik heb echter e.e.ea. open gemaakt en aan de schoepen gedraaid. Deze draaien vrij en raken verder niets. Ik ben bang dat als ik de machine gewoon blijf gebruiken, deze totaal in de soep loopt.

Heeft iemand een idee?

Groeten,
    Peter.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Zijn je lagers nog goed?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door yoek Bekijk Berichten
    Zijn je lagers nog goed?

Geen idee. Hoe kom ik daarbij? Waar zitten die dingen normaal? Ga ik goed in de aanname dat daar de as, waar de schoepen door worden aangedreven, op zit?
    Indien ja, kun je zonder gevaar (dat er iets onherstelbaars kapot door wordt gemaakt) dat hele mechaniek strippen en in feite uit elkaar halen?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Normaal merk je met draaien dat het stroef of onregelmatig loopt, alsof er kiezels inzitten. Of hij gromt.
    Hoe het er bij jou uit ziet weet ik niet, maar inprincipe kan alles uit elkaar wat iemand anders in elkaar gezet heeft. Post anders even een foto van de ventilator/ motor
    Laatst gewijzigd door yoek; 07-08-13 om 14:44.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door yoek Bekijk Berichten
    Hoe het er bij jou uit ziet weet ik niet, maar in principe kan alles uit elkaar wat iemand anders in elkaar gezet heeft.
    Uit elkaar wel, maar terug in elkaar is een andere zaak!
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Even voor de duidelijkheid: de motor komt wel op toeren?
    Anders zou het de aanloopcondensator kunnen zijn.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door roald Bekijk Berichten
    Even voor de duidelijkheid: de motor komt wel op toeren?
    Anders zou het de aanloopcondensator kunnen zijn.
    De machine komt niet 100% op toeren. Het schoeprad gaat wel te snel om de schoepen afzonderlijk nog te kunnen zien. Maar de echte kracht, de echte snelheid is er niet. En het geluid is wat snerpend.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Check ook of er speling op de as zit . Geen speling is weliswaar geen bewijs dat er niks aan de hand is met de lagers, maar als er wel veel speling is, is er zeker iets mis.
    Je schrijft dat je hebt geconstateerd dat er niets aan loopt. Maar draaide het makkelijk?
    En verder: wordt de motor erg warm?

En zeker, het is waar; (bijna) alles wat in elkaar is gezet kan uit elkaar, maar als het volstrekt vreemd terrein is hoeft dat niet het gewenste resultaat op te leveren he ( weet ik uit ervaring :-))

mvg
    klaas

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peter kruse Bekijk Berichten
    De machine komt niet 100% op toeren. Het schoeprad gaat wel te snel om de schoepen afzonderlijk nog te kunnen zien. Maar de echte kracht, de echte snelheid is er niet. En het geluid is wat snerpend.
    Dit lijkt dan toch op een opstartcondensator. Heb te weinig verstand van electro om te weten hoe je zoiets kan doormeten.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Zou kunnen, maar alleen als de motor een enkelfase motortje is. Dus eerst de vraag: is het een driefase motortje ( heeft geen condensator) of een 1 fase motortje (ik verwacht van wel)

Forum Rechten