Bouwplan salontafel

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Beste forumleden,

Ik ga een nieuwe salontafel maken en twijfel over de manier waarop ik deze moet maken.
Het hout (Essen) heb ik al in Zwolle opgehaald en zij hebben met hun lijmpers alvast het blad voor mij gelijmd.

IMG_0014.jpg

Hieronder het ontwerp van de tafel.
De hoeken van de zijkanten wil ik d.m.v. (verborgen) zwaluwstaarten verbinden.
De tweede twijfel is of ik het dunne gedeelte ook met verborgen of met zichtbare zwaluwstaarten zal maken.

tafel twee lades.jpg

Ik weet alleen niet of ik de vier zijkanten eerst als gehele zijkant maak.
Op deze tekening heb ik alleen zwaluwstaarten in het brede stuk getekend, maar het is de bedoeling de gehele hoek met zwaluwstaarten te maken.

detail zijkant.jpg


Of dat ik de brede en het dunne gedeelten eerst apart maak, en dan de vierkanten op elkaar bevestig.

Bovenkant.jpg

onderkant eerst.jpg

Wat denken jullie dat de beste methode is?
Ik heb geen Domino of Lamello frees en wil de tafel zoveel mogelijk met niet electrisch handgereedschap gaan maken.
Het lijkt mij lastig om van dikke en dunne planken een plaat te lijmen.
Maar het is ook lastig om de twee vierkanten precies passend te maken.

Groeten, Raymond
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Maak de twee vierkanten apart. Je kan het bovendeel passend maken met een fijn afgestelde boorschaaf. Als je een klein landje (fillet) in je profiel opneemt dan kan je de hele passing uitvoeren in onderdelen die je niet ziet.

Volgens mij heb je dat in de laatste twee tekeningen ook zo getekend. Wat ik bedoel is dat het bovendeel op het onderdeel rust, en dus niet erin. Als je begrijpt wat ik bedoel :)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Volgens mij heb je dat in de laatste twee tekeningen ook zo getekend. Wat ik bedoel is dat het bovendeel op het onderdeel rust, en dus niet erin. Als je begrijpt wat ik bedoel :)

Hoi ArtHag, ik denk dat ik weet wat je bedoeld.
In de onderste twee tekeningen is het inderdaad zo getekend.

Bedankt, ik zat erg te twijfelen maar nu zie ik dat dit inderdaad de beste oplossing is.

Groeten, Raymond
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Succes dan! O, nog een tip (misschien trap ik een open deur voor je in): in deze constructie is de binnenkant van het karkas de referentiekant, de kant van welke je alle maten uitzet. Dan weet je zeker dat de binnenzijde netjes oplijnt en dat de sponningen passen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Bedankt voor de tip, het is pas sinds een week een open deur. (eigenlijk een nog maar een heel klein deurtje).
Ik heb drie weken geleden een boekje over het maken van zwaluwstaarten gekocht:

foto.jpg

En de schrijver geeft daarin dezelfde tip.
Werken en meten vanuit de binnenkant, dan kan je het aan de buitenkant op maat schaven.
Dat zijn van die kleine vakmanschap dingen die je echt een keer moet horen of zien of lezen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Zo, even een oud topic naar boven halen.
Het werk aan de tafel heeft een tijd stil gelegen vanwege een nieuwe keuken die ik zelf geplaatst heb.
En daarnaast nog allerlei andere klusjes, waaronder ook wat andere kleine houtprojectjes.

Maar inmiddels ben ik weer druk bezig met de tafel.
De ruwe balken voor het onderste deel heb ik eerst met de hand op maat gezaagd en glad geschaafd.

2013-11-10 16.04.18.jpg
2013-11-09 18.57.51.jpg
2013-11-10 19.29.39.jpg
2014-03-05 21.09.06.jpg

Ze moeten ook haaks en niet scheluw zijn.

2013-11-10 13.07.25.jpg
2013-11-10 17.00.57.jpg

De planken heb ik op dezelfde manier voorbereid en gelijmd om de gewenste breedte te krijgen.

2014-08-26 11.55.31.jpg
2014-03-07 21.44.54.jpg

Over de bovenstaande bewerkingen heb ik ruim een jaar gedaan. Ik heb er bewust voor gekozen om ruw hout te nemen en het zelf op maat te zagen en schaven.
Het was een hele klus, met name omdat Essen een harde houtsoort is, en die ook nog eens je schaaf snel doet verstoppen.
Ik heb er veel van geleerd en zeker het werken met de houten rijschaaf was een verrijking voor mijn ervaring.

Maar de volgende keer neem ik geschaafd hout. ;)

2013-11-10 20.32.09.jpg
Een mooie berg met krullen!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
De afgelopen maand heb ik de verborgen zwaluwstaarten van de basis gemaakt.

2014-11-02 16.08.56.jpg

Een klein beetje elektrisch mag best.
De eerste heb ik helemaal uitgehakt, maar dat vond ik wel erg lang duren. (en de buren ook :eek: )

2014-11-02 16.12.56.jpg

2014-11-02 19.33.47.jpg

2014-11-06 21.23.58.jpg

Een kenner zal hier een fout herkennen, ik heb de zijkanten al schuin afgezaagd. Maar ik moet de staarten nog aftekenen op het andere stuk hout.
Dit was al de derde hoek die ik maak en de eerste twee had ik wel goed gedaan. Blijkbaar wordt je dan te overhaast?
Voor het aftekenen heb ik de hoekjes er met een druppeltje lijm weer op gelijmd.

2014-11-18 21.53.55.jpg

Daarna aftekenen.

2014-11-18 21.47.56.jpg

En weer hakken.

2014-11-18 22.01.08.jpg
2014-11-19 21.55.51.jpg
2014-11-20 09.18.41.jpg

Het resultaat:
2014-11-20 09.42.08.jpg

In eerste instantie paste het helemaal niet, en daarna niet lekker en moest er nog wat uitgeruimd worden.

De dwarsbalk hangt zonder ondersteuning in de verbinding. Zodra ik ga lijmen zal het spleetje verdwijnen.

Morgen weer verder.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Raymond
Hoewel ik het gisteren life heb gezien is het toch heel mooi om jouw project hier voorbij te zien komen. Verborgen beteken niet dat je ze niet kan laten zien hoor :p Het is wel jammer dat veel werk onzichtbaar verdwijnt als je voet klaar is. In de eerste schets zijn er een soort voetjes in de hoeken. Ga je die er nog in zagen of blijft de voet zoals hij nu is ? Ik ben benieuwd naar het vervolg.
hg Hugo
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
mooi werk sunrayes. Tijdje geleden heb ik voor mijn nieuwe bed ook deze verborgen staarten gemaakt. Het passen en meten in je filmpje komt me bekend voor, maar uiteindelijk passen ze perfect :p

Het laatste stukje op 45graden afschuinen, heb ik met een rabbet blockplane gedaan. Maar dat beviel me eigenlijk niet zo goed, alsof ik niet genoeg momentum kreeg voor een goede afname, of met wat meer power dat ik krassen maak met de scherpe zijkant van de beitel. Hoe heb jij dat gedaan, gewoon uit de losse pols? Ik heb ergens gezien hier op het forum, dat iemand er een speciale "jig" voor had. Dat vond ik wat omslachtig voor 4 hoeken. De laatste 2 heb ik met een japanse zaag gewoon gezaagd. De kopmaat van m'n materiaal is wel 200x50mm, dus er bleef net genoeg vlees over voor de zaag.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hoi Hugo,

Jaap heeft het al eens ergens in een post geschreven: voor sommige houtwerkers is de weg belangrijker dan het eindresultaat.
Of: De reis is belangrijker dan de bestemming.
De voetjes zijn voorlopig uit het ontwerp gehaald. Ik ga nu voor strak en recht. Maar hij is nog niet af, er kan nog van alles aan veranderen. ;) Ik ben hier thuis niet de enige die hier iets over mag zeggen.


Bedankt Robert,

Ik heb het laatste stukje met de LN #041 sponningschaaf gedaan. En gewoon uit de losse pols.
Zolang de hele rand maar recht en haaks met de zijkant blijft.
Als ik iets meer dan 45 graden geschaafd heb dan valt dat toch binnen de hoek en dus onzichtbaar.
Als het minder dan 45 graden is, dan sluit de hoek niet goed en weet je dat je iets meer moet weg schaven.

grts, Raymond
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Vind het fantaasties hoe je dit maakt ... maar wat zonde eigenlijk dat je die hele verbinding niet ziet , ik zou zo trots zijn als een aap met zeven lullen ! ;)
Deze wel bekende David Charlesworth heeft er een DVD van gemaakt (zijn er 2 geloof ik )
thumbnail%2Cw_500%2Ch_500%2Cm_a.png
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Ben er eigenlijk wel benieuwd naar of je daar een complete sketchup tekening van hebt en of je dat met ons wil delen ....... loop je natuurlijk wel het risico dat het halve forum later thuis met jouw salontafel zit te pronken ;-)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hoi René,
Die dvd had ik nog niet ontdekt. Misschien maar aan de kerstman vragen, ben toch wel benieuwd hoe zo'n ervaren vakman het doet.
Ik heb er een sketch-up tekening van, maar die is niet zo heel netjes. Ik zal m eens wat opschonen en posten.

Jaap, bedankt.
Ik ben al een stukje verder en zal deze week nog de volgende foto's plaatsen.
En ik ben met een youtube diashow bezig van hoe ik de zwaluwstaarten gemaakt heb.
Maar dat duurt nog langer dan de staarten echt maken. :rolleyes:
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Knap werk Raymond! Heerlijk om te zien hoe je dit allemaal met handgereedschap maakt. Hou ons vooral op de hoogte van de vooruitgang.

ik zou zo trots zijn als een aap met zeven lullen ! ;)

Wat heerlijk toch, die Amsterdammer met z'n sappige taalgebruik. Alweer een uitdrukking bijgeleerd die ik niet kende. Misschien moeten we maar eens een apart topic starten met "uitspraken van rendew"? Ik ben in elk geval een fan.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Nadat alle hoeken van zwaluwstaarten zijn voorzien ben ik verder gegaan met het afwerken van de balken.

Als eerste heb ik de sponning voor het tussendeel van de zijkant van de tafel er in geschaafd.
Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van
1: een Stanley 78
2: een houten sponningschaaf
3: de kleine metalen sponningschaaf voor de fine tuning.

Als eerste een beginnetje gemaakt met de Stanley 78.
2014-11-22 13.53.32.jpg

Vervolgens de bulk er uit met de oude houten sponning schaaf. (vorig jaar van O Peatey over genomen).
2014-11-22 14.58.57.jpg

Als laatste met de Stanley tot de juiste diepte, en met de kleine sponningschaaf de fine-tuning gedaan.
Bij deze laatste stap steeds gecontroleerd met de verstelbare winkelhaak.
2014-11-22 15.12.26.jpg

Daarna was het schuine kantje aan de beurt.
Eerst met de winkelhaak twee potloodstrepen gezet.
2014-11-22 16.18.51.jpg
2014-11-22 16.20.18.jpg

Dan met het haalmes de bulk weg gehaald.
Dat gaat een stuk sneller dan alles met de schaaf.
2014-11-22 16.03.22.jpg

Daarna met de schaaf netjes strak en glad geschaafd.
2014-11-22 16.07.03.jpg

Nadat alle balken zo bewerkt waren heb ik eerst droog gepast.
2014-11-22 19.22.56.jpg

En vervolgens gelijmd.
En de haaksheid gecontroleerd met mijn Pinch-Rod.
2014-11-28 16.10.46.jpg
2014-11-28 16.11.49.jpg

Na het lijmen bleef er toch een klein spleetje over.
Het lijmen was een zeer spannende actie. Voordat ik alle hoeken gelijmd had was de eerste hoek alweer bijna droog.
Ik denk dat er daarom een klein spleetje over blijft. Maar met een beetje lijm en zaagsel komt het vast goed.
2014-11-22 19.27.48.jpg

Nu ben ik bezig met het tussenstuk, waar de lade in komt.
Dat wordt de volgende post.

Groeten, Raymond.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
De bouw van deze tafel heb ik op de een of andere manier gemist. Dat is jammer daar het een mooi project is en wat zeker de nodige waardering verdient.

Groet Jos
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Zeker een mooi project met veel (beeld)verhaal er bij. Ziet er goed uit en leuk om te volgen!
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Knap werk Raymond! Lijkt erop dat je verstek kleiner is dan 45 graden aangezien de schuine kant die eraan zit wel goed sluit. Maar kan ook vertekening van beeld zijn op foto..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.