makita versus protool of ander merk decoupeerzaag

thommychainsaw

Nieuw lid
23 sep 2009
2
0
beste lezer,

ik wil graag uw mening weten wat de beste (betaalbare) decoupeerzaag is. Nu ben ik daarin benieuwd wat beter is... protool, festool, makita o.i.d.

met vriendelijke groeten,

thomas
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
het type zaagje dat je gebruikt is ook belangrijke en wellicht nog belangrijker dan de verschillen tussen een makita of festool. Festool heeft goed zaagjes.
 

thommychainsaw

Nieuw lid
23 sep 2009
2
0
ja, idd. het gaat mij nog niet zozeer om de zaagjes maar om het apparaat waar de zaagjes in moeten of die wel betrouwbaar, slijtvaster, sterk en nauwkeurig is.

mvg.

thomas
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik gebruik zelf een Festool decoupeerzaag:

Betrouwbaarheid: Dat zit bij festool wel goed, 3 jaar garantie en reserveonderdelen zoals koolborstels en zaaggeleidingsonderdelen altijd verkrijgbaar.

Slijtvaster: De behuizingen van Festool zijn erg robuust, de gebruikte motoren heb ik ook nog nooit iemad over horen klagen. Wat wel aan slijtage onderhevig is maar dat is bij iedere merk zijn de zaagbladgeleiders (die kan je afstellen tot ze helemaal versleten zijn) en de splinterbeveiliging (stukje plastic wat eenvoudig vervangen kan worden, moet sowieso bij verschillende diktes)

Sterk: Ik heb ooit de draagbalken van mijn uitbouw moeten vervangen. Alleen hing mijn binnen plafond aan die balken. Ik heb met het langstverkrijgbare zaagje balk voor balk vervangen zonder mijn binnen plafond eruit hoeven te halen. Ik deed dat dus met de decoupeerzaag met een lang zaagblad (o.a. bij festool verkrijgbaar). Iedere balk moets ik in mootjes zagen om de stukjs los te kunnen trekken van mijn plafond. het waren flinke zware balken en per balk toch wel zeker 15 zaagsnedes. De decoupeerzaag gaf geen krimp, ging er super doorheen genoeg power.

nauwkeurig: Met de splinterbeveiliging precies afgestemd op het zaagblad kan je mooi schoon zagen. Drift (loodrechte zaagsnede) in dikke materialen zou iets beter kunnen maar dat is dus ook wat je ziet in tests waarbij de Festool met andere wordt vergeleken. Krommingen volgen is géén probleem. Dus het is een beetje afhankelijk voor je beoogde toepassing of deze beperkte drift een stopper voor je is. Andere machines scoren mogelijk weer slechter op een van de andere eisen.

Ik vermoed dat de Festool toch wat nauwkeuriger is dan de Protool die meer voor de bouw bedoeld is. Hoe de festool zich precies verhoudt tot een De Walt, Bosch Blauw of Makita geen idee. Voor mij was doorslaggevend het systeem en hij is me tot nu toe niet tgengevallen.
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Beste Thomas,
Ik gebruik sinds een jaar of 3 de Protool BSP 80 E. Ik kan je alleen maar mijn mening geven, want ik heb geen vergelijking met andere merken. Ik heb namelijk nog geen ander apparaat hoeven aanschaffen ;)
De pendelfunctie in dit apparaat zorgt er voor dat je met zaagjes van de praxis prima door hout heen zaagt. Ik kan niets zeggen over de verschillende merken zaagjes.
Ik kan nauwkeurig zagen met deze zaag en hij is snel, wendbaar en vooral heel krachtig. Het zaagje loopt niet weg naar de zijkant bij dikkere (> 44 mm) planken. Kortom: Ik heb goede ervaringen met dit apparaat.
Succes met je keuze.
 
A

Anonymous

Guest
Ik heb ook een Festool en het is inderdaad een bijzonder krachtige machine die overal doorheen vliegt. De machine heeft wat last van drift, maar ik gebruik de zaag niet voor fijn werk, dus dat is voor mij geen probleem.

Een goed alternatief is een blauwe bosch, ik had er één voor de Festool, maar hij is helaas gestolen. Omdat ik toen een erg leuke deal kon krijgen voor een 2e hands Festool heb ik geen nieuwe Bosch gekocht. Als ik nu zou moeten kiezen, dan zou ik bij aankoop van een nieuwe weer voor een Bosch gaan. Vergelijkbare kwaliteit, maar goedkoper.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ik heb zelf een bosch liggen. hier zaag ik veel mee en tot dikte's van 80mm. nog nooit wat mee gehad(nou ja, 1 x eigen snoer ingekort haha). verder een zeer degelijke machine zonder problemen

rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.