Ook Resetter kom hier het forum bevuilen!

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Oké na een poosje gelurkt te hebben hier toch maar eens een echte welkoms post!

Ik heet doorgaans in het normale leven Daniël, maar word ook wel eens voor lul en etterbak uit gemaakt naar het blijkt. De nick Resetter is ooit bedacht omdat ik altijd zat te vloeken op pc`s die gaar waren, deze nick is nooit weg gegaan en altijd blijven plakken.

Woonachtig in het pittoreske gat wat Dedemsvaart heet, en met 30 lentes onder de gordel ben ik hier gelukkig niet de oudste nog de jongste.

Wat heb ik met hout.... nou ja prachtig materiaal toch?
Ik heb altijd al wat lopen klooien met MDF en dat soort meuk maar het jeukt toch naar meer, jaaaaren terug op marktplaats zag ik wat advertenties van ene crimineel Rick. K en daar zag ik dat meneer verdomd mooi hout had.

Afijn bloed kruipt waar het niet gaan kan en ik heb na goed overwegen een draaibank gekocht, gezien ik een klein schuurtje moet delen met wat fietsen, is een vlakenvandiktebank en goede tafelzaag geen optie, maar een draaibank dat moet nog wel passen.

Ik heb geen opleiding in hout gedaan, in tegendeel ons zijn van de electro en IT, maar het hout draaien en hout knooien zoals ik het ook noem heb ik eigenlijk alles zelf geleerd.

Na wat pennen draaien had ik de smaak te pakken, en na wat beter onderzoek qua materiaal en beitels nu ook een mooie en goede 2ehands Crown bowl gouge (uitdraai beitel in Neerlandsch?)

Het blijkt dus dat mijn opa vroeger ook altijd in de hout bewerking heeft gezeten en vroeger ook een draaibank had, alleen was ik daar toen veeelste klein voor en ik kan mij ook weinig herinneren van zijn schuurtje, wel dat alles van eiken was :p

Alle info qua bewerken heb ik dus van forums en youtube, en gewoon domweg proberen en kijken waar het schip strand (dit heeft onder andere al een paar kleine bankjes voor de kids van mijn vriend op geleverd)

Had nog een stronkje kersen (volgens de beste man) van de brand stapel kunnen redden en daar mee is dan ook de eerste schaal een feit, let op dit is ook de eerste keer dat ik zo`n beitel in de handen heb gehad,

Gezien foto`s meer zeggen dan woorden.... wat pennetjes e.d.

1.jpg
2.jpg

3.jpg
4.jpg

5.jpg
6.jpg

7.jpg
8.jpg

9.jpg

10.jpg


Bij deze de introductie, vragen? Stellen staat vrij.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Leuk nog een houtdraaier erbij!! Het schaal ziet er goed uit en is idd kersen.

Bowl gouge laat zich vertalen als schalenguts.

Veel plezier op woodworking,

Groeten, mark
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Knap draaiwerk. Zeker die in hardhout. Waar koop je de pennensets en waar werk je ze mee af?
Op 26 oktober a.s. is er in Ede een demodag van Radius (www.houtdraaien.com) waar ieder van harte welkom is.
De dag staat in het teken van de beginnende houtdraaier: veilig opspannen, drogen, magnetron, uit de hand beitels slijpen, inleiding over vormgeving, miniatuur draaidemonstraties en natuurlijk de expositie van (miniatuur)houtdraaistukken.
Bovendien meerdere aanbieders van alles wat te maken heeft met houtdraaibenodigdheden.
vr.gr. Jan Pranger.
 
Laatst bewerkt:

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Dank u dank u, meeste kennis komt van joepietoepie dus de meeste technische namen ken ik ook alleen maar in het Engels (nu is dat voor mij zowat een 2e taal dus tja.....)
Als er belang bij is kan ik wel een howto'tje maken voor een celtic knot, het is immers vrij simpel te doen.

Knap draaiwerk. Zeker die in hardhout. Waar koop je de pennensets en waar werk je ze mee af?
Hey Jan, de afwerking is over het algemeen of gekookte lijn olie of een CA finish, hoewel ik nu zelf steeds meer richting de schellac alcohol en lijnolie ga afgewerkt met m`n eigen gemakte wax.
Die pen sets komen van timberbits in Australië vandaan.

Mooie werkstukken voor een autodidact, respect man..BAM!
ff denken heb ik jou op facebook staan of niet :p (Martin?)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.