Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Rara wat zit er allemaal in de kist?

Zoals beloofd een apart topic over de gereedschapskist die ik kocht. Er zitten wel een aantal speciale (of toch door mij niet gekende) zaken tussen. Wie weet wat het is?

Nog even een beter beeld van wat er allemaal in de kist zat:
    DSC_0005.jpg

DSC_0007.jpg

DSC_0017.jpg

Ik heb geen flauw idee wat dit is, ik vraag me zelfs af of het wel iets met houtbewerking te maken heeft?

DSC_0019.jpg

Opnieuw geen enkel idee...

DSC_0018.jpg

Deze is om iets af te tekenen vermoed ik, maar wat???

DSC_0020.jpg

?
    DSC_0021.jpg

Sorry voor de foto, hoe kan je deze draaien?
    Ik vermoed dat dit een soort "poor man's router" is in de stijl van Paul Sellers, maar de hoek waaronder de beitel komt te staan lijkt mij niet echt ideaal.

DSC_0024.jpg

Ik dacht eerst aan een fineerzaagje, maar de tanden zijn behoorlijk bot.

DSC_0027.jpg

Een soort passer...

mijn vermoedens:

foto 3: zwaluwstaart-hulpje, met ook een loodrecht (dus een ook halve winkelhaak)
    foto 6: winkelhaak, verstelbaar in diepte
    foto 8: lijmkam
    foto 9: een passer idd

foto 1, linksonder: is dat een schaafzool?

van foto 5 en 6 is het mss handig om een paar andere zichten te fotograferen?
    Laatst gewijzigd door SamPonette; 05-08-13 om 15:34.

foto 4 en 5 is een passer
    foto 6 lijkt op soort kruishout
    foto 7 zou een half kruishout kunnen zijn
    foto 8 is een lijmkam
    foto 9 is idd een passer

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Het voorwerp op foto 3 is een hartzoeker. Hiermee kan je lijnen door het midden trekken op ronde voorwerpen.

3 is volgens mij een centreermal. Kun je gebruiken om op een rondhout het midden te vinden: leg aan op de kopse kant en teken de lijn. Verdraai een stukje en teken weer de lijn. Op het snijpunt ligt het centrum van de omtrek.

Staat bij 7 de beitel loodrecht? Het kán natuurlijk gewoon een malletje zijn om loodrecht te hakken of steken.

4 is volgens mij een schraapstok om ronde lijsten mee te trekken (draait dat rondje?) Je klemt een stukje schraapstaal in het profiel vijlen dat je wil, daar een braam aan trekken en vervolgens dat profiel trekken. Misschien ook geschikt voor inlegwerk als je er een mesje in plaatst?

5 ook een schraapstok, zelfde principe, maar dan niet in het rond ;-)

6 is een 'panel gauge', ,ken het niet onder de nederlandstalige naam.

De laatste zou ook wel een mesje voor rond inlegwerk kunnen zijn.

Mooie aankoop!

7 is idd een 'poor man's router', heb er ook een paar. Het is de bedoeling dat je het meeste weghakt, en dan het benedenvlak effen schraapt met dit. Lijkt lomp, maar gaat verrassend goed.
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WR1944 Bekijk Berichten
    Het voorwerp op foto 3 is een hartzoeker. Hiermee kan je lijnen door het midden trekken op ronde voorwerpen.
    Idd denk dit ook.

Platterstrip met roode verf, lijmkam.

Je hebt een aantal kruishouten en stokpasser onderdelen en een kruishout voor rondingen.

Een houten en stalen spookschaaf.

Voor een arme luis grondschaaf, is het een raar ding, je ziet niet waar je werkt.
    past hij misschien op een van de houten verstekhaken?

Foto 1 linksonder: ik vermoed idd een schaafzool, helaas zonder schaaf . Het is een dunnen metalen plaat, ik denk messing. Ik snap alleen niet hoe deze aan een schaaf vastgemaakt zou zijn...
    Foto 3, zover had ik nog niet gedacht, een hartzoeker. Maar misschien ook bruikbaar als zwaluwstaart hulpstuk...
    Foto 4: het rondje draait inderdaad
    Foto 5: de uitleg van Steven lijkt mij het meest aannemelijk
    Foto 6: net even "panel gauge" opgezocht, denk inderdaad dat het dit zal zijn
    Foto 7: Het stuk hout is te groot voor een kruishout. Er zit een spie bij, net zoals bij een houten schaaf. De beitel staat niet loodrecht, maar toch behoorlijk recht.
    Foto 8: Lijmkam, uiteraard Er zaten ook twee plastic lijmkammen in de kist. Altijd handig.

Binnenkort meer in elk geval.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Reinoud Bekijk Berichten
    Foto 1 linksonder: ik vermoed idd een schaafzool, helaas zonder schaaf . Het is een dunnen metalen plaat, ik denk messing. Ik snap alleen niet hoe deze aan een schaaf vastgemaakt zou zijn...
    Foto 3, zover had ik nog niet gedacht, een hartzoeker. Maar misschien ook bruikbaar als zwaluwstaart hulpstuk...
    Je krijgt er denk ik ook wel een fles bier mee open

het is na wat googlen inderdaad een hartzoeker.

Forum Rechten