Welk hout voor buitentafel?

G

griemer

Guest
Beste mensen,

Ik heb een zwaar ijzeren frame van H-profielen laten maken voor een buitentafel.
Hierop heb ik eiken planken van 220x18x4 geschroefd. Deze planken zijn zo uit de boom op de tafel geschroefd, nog redelijk nat vermoed ik dus. Dit was de beste manier was mij verzekerd. Maar de planken werken enorm, ik heb hoogteverschillen van meer dan 1cm en de schroeven waarmee de planken vastzitten knappen gewoon.

Mijn vraag is: Welk niet tropisch, dus gewoon inlands hout kan ik het beste gebruiken voor deze tafel? Moet dus tegen het nederlandse klimaat kunnen en niet teveel werken.

Groet,
Griemer
 
G

griemer

Guest
Wat zou je denken van kastanje??

Tsja, kastanje. Ik heb hier ook nog een buitentafel helemaal van tamme kastanje gemaakt. Het frame houdt zich goed, maar het blad is ook helemaal krom. Dit is dus een groot verlijmd blad van 2x1m.
Zouden losse kastanje planken niet kromtrekken?
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Je moet bij de constructie van de tafel natuurlijk wel rekening gaan houden met het werken van het hout. alles lompweg vastlijmen/schroeven is in deze geen optie.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Zoveel soorten zijn wel bruikbaar.....larix, douglas,eik , taxus ......Wanneer de planken al enigzins gedroogd zijn dan moet dat al een enorm stuk schelen....Ook moeten de planken wel mogelijkheid hebben tot enige werking. Dus de gaten niet te klein voorboren...
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Je gebruikt vrij brede planken van groen hout, dat gaat idd flink werken, vind ik persoonlijk een rare tip.
Maak je gebruik van slobgaten in je frame zodat het bewegen kan?
Supperstrak aandraaien is minder goed dan wat losser en nadien nog iets na spannen.
Hoe groot word die tafel, en heb je een foto van het frame?
Leg je de planken op het frame met een tussen ruimte, of strak tegen elkaar aan?

Dik Lariks kan ook heel mooi zijn, je hebt twee soorten Lariks wat veel gebruikt word.

Larix Eurolepis (reuzengebergtse, europeese lariks redelijk snel groeiend) Dit is meende ik de Europese met de Japanse Lariks gekruist.

Siberische lariks (Larix sibirica)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.