Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Stelling: meubelmaken kun je leren via internet

Stelling van de week: meubelmaken kun je leren van het internet (websites, fora, diverse digitale boeken, Youtube en ander filmmateriaal etc).

Eens of oneens?

Groet,
    Wouter

Ben ik mee eens. Alles wat ik nu doe is autodidact. Het leerproces zal een stuk langzamer zijn dat wel!

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Dat denk ik niet. Zeker, ik heb geweldig veel aan bijvoorbeeld dit forum. En van internet is gewedig veel informatie te halen. Google maakt zoeken relatief gemakkelijk. Alles is toegankelijk geworden. Maar voor mij geldt dat daarnaast een praktische cursus olv een kundige kritische leraar echt nodig is. (En natuurlijk zelf aan de slag gaan).

mvg
    klaas0639

Ja, maar er is weinig koren in het kaf. Gewoon een meubel bekijken is meestal meer to the point dan het gros van de youtubes, blogs en aanverwante, al zijn die allemaal best leuk.

Als wij met meerdere mensen het zelfde bouwen kunnen wij van elkaar leren meerdere oplosingen voor het zelfde probleem .

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door damien Bekijk Berichten
    Ja, maar er is weinig koren in het kaf. Gewoon een meubel bekijken is meestal meer to the point dan het gros van de youtubes, blogs en aanverwante, al zijn die allemaal best leuk.
    Ja daar breng je een interessant punt op. Zelf heb ik een poosje geleden nav een "ervaring" besloten vaker naar kunsttentoonstellingen e.d. te gaan waar meubels worden getoond. Inspireerd me

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Ik denk niet dat het leren van meubels maken of houtbewerken in het algemeen met een dergelijke stelling kan veralgemeniseren. Is dit nog steeds Nederlands?
    Ieder persoon heeft een bepaalde manier om nieuwe dingen aan te leren. Ook heeft niet iedereen dezelfde ijklat om een bepaalde kwaliteit aan af te meten. En niet iedereen heeft de zelfde hoeveelheid ervaring en levensloop.
    Per persoon zal je een aangepaste wijze moeten vinden om iets nieuws te leren. Door mijn 35 jaar in de metaal weet ik wat nauwkeurigheid is en tot hoever je kan en moet gaan om een bepaald eindresultaat te komen. Hout is anders dan metaal dus je benadering zal ook anders moeten zijn. Ook het vertaalproces om van een idee tot een kant en klaar product te komen werkt voor iedereen anders. De één ziet een voorbeeld (live of een foto) en kan met een hoofdmaten en een schetsje aan de slag. Een ander heeft een gedetailleerde tekening nodig. Daarnaast hebben ook het niveau van handvaardigheid. Tot hoever wil je gaan om tot een bepaald niveau te komen. Ook het arsenaal aan gereedschap en machinerie bepaald de werkmethode maar ook het resultaat dat men weet te bereiken met die gereedschappen. De één weet door z'n ervaring maar ook het optimaliseren van een stuk gereedschap meer te bereiken dan een ander met een zelfde gereedschap.
    Kortom, de stelling kan voor somige mensen werken maar zeker niet voor iedereen. Daarvoor zijn wij als mensen te verschillend van persoon en ervaring.

Eens, maar tot welk nivo?
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ik verbeeld me dat je "100 jaar" geleden al het verschil - in kwalitatieve zin - kon merken tussen jonge mensen die waren gevormd op een reguliere dagopleiding en mensen die door zelfstudie zich hadden gevormd. Oeps... is dit een gevaarlijke wending? Niet mijn bedoeling hoor.
    Wat WR1944 schrijft is allemaal waar, maar .... er moeten op het pad van vorming "leermeesters" om je heen zijn die je o.a. op je blinde vlekken, tekortkomingen, sterke punten wijzen. Die je coachen enz enz. Als je dat niet ziet is dat een blinde vlek (grapje hoor; we zitten in de kantine he).

met vr. groet
    klaas
    Laatst gewijzigd door klaas0639; 02-08-13 om 20:52.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Als aanvulling dien ik wel te vermelden dat je aan het begin van elk nieuw traject goed gebruik kan maken van leermeesters. In het vuur van m'n verhaaltje sloeg ik een belangrijke stap over, de basis. Als je uit het ei komt is je ervaring precies nul. Van daar uit dien je je ervaring op te bouwen en met een goede leermeester kan je grote stappen vooruit zetten. Als je eenmaal een goede basis hebt kan je van daar uit verder bouwen. Maar ook dat is per persoon anders. Dat kon ik tijdens m'n technische opleiding goed merken. Ondanks dat men al aardig was voorgesorteerd kon je toch de alfa's en de beta's duidelijk onderscheiden. ;-)

Forum Rechten