speelwinkeltje houtkeuze

koentjee

Nieuw lid
2 aug 2013
2
0
Hallo allemaal, als nieuw project ga ik een speelgoed winkeltje maken. De tekening hier voor is al klaar, weet alleen niet hoe ik die hier toe kan voegen.
Het winkeltje komt buiten onder een afdak te staan waar het niet direct door de regen geraakt wordt, maar het vocht kan wel via de stenen bij de poten komen.
Mijn vraag is dan ook welk houttype ik het beste kan gebruiken. Als het hout is wat er mooi uit ziet komt er blanke lak op en anders witte lak. Ik zat zelf te denken aan multiplex van ongeveer 10mm dikte, wat is jullie kijk hier op? Wanneer het houttype het toestaat, zou ik voor de sier graag de randen met een afrondfrees bewerken voor wat mooiere(en minder pijnlijke/scherpe) hoeken en randen.
Als hiervoor het ontwerp van belang is, zal ik deze toe proberen te voegen.

Edit: tekening toegevoegd
IMAG0265.jpg
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ik zou garantplaat gebruiken; dit is watervast verlijmd. Je moet het hout evengoed behandelen, zeker de onderkanten waar vocht bij kan. Een goede menie wellicht.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik heb mijn dochter haar speelwinkeltje gewoon in 18mm mdf gemaakt en dan gelakt, maar dat staat wel binnen uiteraard :).

Misschien een kleine tip wat betreft het ontwerp. De meeste winkeltjes worden in twee smalle delen gemaakt die met elkaar verbonden worden (zoals jouw ontwerp). De verbinding is nodig om het achterste deel voldoende stabiel te maken. Ik heb dit opgelost door de basis van het achterste deel dieper te maken waardoor dit vrijstaand is.

HPIM2800.jpg

Ook de toonbank is voldoende diep en vrijstaand. Een van de voordelen hiervan is dat je de twee delen éénvoudig tegen elkaar kan schuiven wanneer je meer plaats nodig hebt. Spelende kindjes kunnen ook niet onder het winkeltje terecht komen wanneer ze er bijvoorbeeld op klauteren.
Nu mijn dochter groter is en dagelijks met het winkeltje speelt is de diepere onderkant achteraan niet alleen winkelruimte, maar ook gewoon opslagruimte voor ander speelgoed.

Afronden met de bovenfrees wil je absoluut doen, dus hiermee moet je rekening houden bij de houtkeuze, maar daar gaan andere mensen meer raad mee weten.

In elk geval véél succes en als je nog vragen zou hebben, stel ze maar.

Reinoud
 

koentjee

Nieuw lid
2 aug 2013
2
0
Het achterste deel dieper maken is inderdaad een hele goede tip! Daar ga ik eens over na denken.
Zou mdf (wanneer goed gegrond en gelakt) tegen het eventuele vocht op de vloer kunnen?(vooral wanneer ik bijvoorbeeld van die viltjes voor onder stoelpoten er onder maak)
De ouders van het kindje hadden het over een hoogte van 60cm voor het werkblad, welke hoogte is op de foto gebruikt?
Een bovenfrees heb ik, moet alleen nog een afrond freesje vinden die past in mijn antieke machine zonder dat ik vingers ga verliezen. Het is de eerste keer dat ik een frees ga gebruiken, maar deze keer ontkom ik er niet aan. Weet iemand misschien welke schacht diameter ik nodig heb in mijn "heavy duty router R-500 van Ryobi"(het boekje is er niet meer en het apparaat is de erfenis van mijn vader, dus kan het niemand navragen)?
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Voor buitengebruik zou ik een goede multiplex gebruiken en zorgen dat de onderkant de grond niet raakt door er bijvoorbeeld van die kunststof meubelglijders (bedoeld voor meubels die op een gestoffeerde vloerbedekking staan) onder te spijkeren. Zo voorkom je optrekkend vocht en zal het geheel veel langer mee gaan. Ze zijn bij iedere bouwmarkt te krijgen en kosten maar een paar euro. En uiteraard een paar lagen lak erop.

Groeten,
Patrick
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik heb het hier net even nagemeten, 60cm is inderdaad goed. Op de foto is mijn dochter nog maar 13 maanden, vandaar dat het nog wat hoog was. Het blad van de achterste module is eveneens 60cm hoog. Tot op die hoogte is de module 30cm diep waarna dit versmalt tot 15cm. De toonbank is ook 30cm diep en het blad nog iets dieper. Krijg je nooit omgeduwd.
Mdf buiten gebruiken is vragen om problemen, wat je ook probeert. In multiplex ben ik helaas niet zo goed thuis.

Als je liever niet met de bovenfrees werkt, kan je ook alles afronden met een handschaaf en wat schuurpapier. Dit gaat natuurlijk wel iets langer duren. Welke methode je ook probeert, probeer eerst maar wat uit op wat restjes van het gebruikte materiaal.
 
A

Athanor

Guest
Leuke projecten die jullie beschrijven! Doet bij mij wel de vraag oprijzen of het niet heel ouderwets speelgoed is zo'n winkeltje. Volgens mij moet je met de kinderen naar een museum om nog een praktijksituatie tegen te komen, met al die supermarketen en megastores die er nu zijn;)

Veel succes ermee!

Fons
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Weet iemand misschien welke schacht diameter ik nodig heb in mijn "heavy duty router R-500 van Ryobi"(het boekje is er niet meer en het apparaat is de erfenis van mijn vader, dus kan het niemand navragen)?

Een handleiding is nog wel te downloaden, even zoeken op "Ryobi R500 manual".

De diameter is afhankelijk van de regio waar het apparaat is verhandeld, als hij oorspronkelijk nieuw in Nederland of België is gekocht zal het een metrische maat zijn.
Je kunt gemakkelijk zelf vaststellen of de opname 6, 8 of 12 mm is door te kijken welke maat boor er in vastgeklemd kan worden (stompe kant :)); de meeste (kleinere maten) hout- en ijzerboren hebben een schachtdiameter die gelijk is aan de boormaat. Vanwege de HM beiteltjes geldt dit niet voor steenboren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.