Welke handzaag: cross, rip, dovetail?

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Mijn zoektocht naar een nieuwe zaag is nog niet ten einde. Japanse zagen lees ik veel moois over, daar ga ik zeker eens mee experimenteren.
De nieuwe zagen van Veritas krijgen goede kritieken. Ik sta eigenlijk op het punt om een zwaluwstaartzaag van dit merk te kopen.

Bij Baptist hebben ze ook een cross cut en rip cut kapzaag van Veritas. Ik heb ze toch niet alledrie "nodig"? :)
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Geen verschil

slaglengte en dikte materiaal die je bewerkt bepaalt voor ieder als persoon de ideale aantal tanden per 2,54 cm. (inch)
de commercie is daar meer mee bezig en promoot de ideale zaag, 2x een zaag verkopen aan jou voor 3%-10% werkervarings verschil, ja dat is een echt groot verschil ...dus niet.... maar voor een perfectionist zonder geduld misschien wel.
 
Laatst bewerkt:

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
een dovetail saw is een kleine ripzaag die bedoelt zijn om met de nerf mee te zagen .

klein ja inderdaad (minder hoog) voor materiaal die maximaal 1 inch is (2,54 cm) in de praktijk 12 a 20 mm, gewenst bij een gebrek aan ervaring en/of te zwakke polsen.
een zwaluwstaart zagen gaat ook prima met een figuurzaagbeugel.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik heb een "Japanse tweezijdige fijnsnedezaag" (te koop bij baptist) die ik overal voor gebruik en die zijn werk goed doet. Er zij vast betere, maar deze voldoet goed. Zowel voor het fijnere als het grovere werk.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
klein ja inderdaad (minder hoog) voor materiaal die maximaal 1 inch is (2,54 cm) in de praktijk 12 a 20 mm, gewenst bij een gebrek aan ervaring en/of te zwakke polsen.
Nou, die laatste opmerking vind ik te kort door de bocht. Een ZSZ is speciaal gemaakt om een heel smalle snede te maken. Daarom zijn ze uitgevoerd met een dun blad. Je kan dat blad dan niet te hoog maken, anders buigt en knikt het te makkelijk in de hoogterichting. Voor de toepassing is dat geen probleem, want zoals je zegt zaag je niet dieper dan de dikte van het materiaal. Als je met 1"-materiaal bezig bent zijn je verbindingen meestal al zo robuust dat je daar net zo goed een grovere kapzaag voor kunt pakken. Dus de afmetingen hebben niks met zwakke polsen te maken, maar met de toepassing.

Gebrek aan ervaring? Met een hogere zaag is het makkelijker om haaks te zagen dan met een lage. Hij is instabieler, daardoor voel je het sneller als je uit het lood bent. Omdat hij ook korter is zie je een afwijking in het horizontale vlak ook minder snel dan bij een langere zaag. Dus voor een ZSZ heb je juist meer ervaring nodig om er goed mee te zagen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.441
536
klein ja inderdaad (minder hoog) voor materiaal die maximaal 1 inch is (2,54 cm) in de praktijk 12 a 20 mm, gewenst bij een gebrek aan ervaring en/of te zwakke polsen.

Hallo allen,

over de Veritas® Dovetail Saw, 14 tpi rip schrijft Veritas zelf het volgende in hun PDF handleiding.

" When cutting joints, it is desirable to match the tooth pattern to the
thickness of the material you are using. The standard dovetail saw, with
14 tpi, is intended for material 1/2"to 3/4" thick. The fine-tooth dovetail
saw, with 20 tpi, is intended for material 1/2" and thinner.

This is by no means a hard rule, as either dovetail saw will cut well outside these ranges;
however, each is most efficient within its specified range "

De volledige PDF handleiding vind je hier

De 14 TPI gaat desnoods ook door 4 inch. Ik haalde hem even als test (foto) door 11 cm beukenhout. Probleemloos zonder haperen, de snelheid valt echt nog mee. De zaagsnede is recht , onberispelijk.
Toegegeven, ik wrijf paraffine op de zaag, zonder dat is er wat meer wrijving maar lukt het natuurlijk ook . En ja, veel dunner dan 12 mm doet die ook probleemloos, zoals Veritas schrijft....

IMG_9934avk.jpg11 cm beuk

En zoals Veritas eerlijk schrijft is die daar niet echt voor bedoeld, maar sporadisch zo'n brede pen zagen gaat goed en is geen klus om tegen op te zien. Indien dat veel moet gebeuren zijn er andere, geschiktere zagen.
De zaagdiepte is maximaal 4 cm.

Woruta, indien je zwaluwstaarten maken belangrijk vindt, en je kiest voor het westerse type, dan is deze zwaluwstaartzaag 14TPI rip beslist een prima keuze. En je gebruikt er ook alleen deze zaag voor, ook voor datgene dat loodrecht op de draad gezaagd moet worden.



groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Er komt al een boel nuttige informatie voorbij. Allen dank daarvoor.
Wat ga ik met een zaag doen? Dat is nog geen gemakkelijke vraag. Ik moet gereedschap kopen voor vaardigheden die ik nog niet beheers. Dat maakt het lastig. Ik schat ik dan ik pen en gat verbindingen wil maken, zwaluwstaarten en andere prachtige kunstwerkjes :)

Misschien voor huis-tuin-en-keuken-gebruik een keer een plintje in verstek zagen of een architraaf.

Van het principe dat ik met één zaag klaar wil zijn ben ik al afgestapt. Wellicht is het goed om algemeen te beginnen? Dus om twee kapzagen aan te schaffen, waarvan een met een schulpvertanding en een met een afkortvertanding? Of is een toffelzaag dan een beter idee?

Groet,
Wouter

edit: en ornament, bedankt voor de foto en de handleiding :)
 
Laatst bewerkt:

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Gebrek aan ervaring? Met een hogere zaag is het makkelijker om haaks te zagen dan met een lage. Hij is instabieler, daardoor voel je het sneller als je uit het lood bent. Omdat hij ook korter is zie je een afwijking in het horizontale vlak ook minder snel dan bij een langere zaag. Dus voor een ZSZ heb je juist meer ervaring nodig om er goed mee te zagen.

Zo had ik het nog niet bekeken. Zag in een video van Rob Cosman dat deze zaag gemakkelijk te starten is en met name daardoor geschikt(er) voor beginners. Al met al zal het wel meevallen lijkt me toch? Even een middag 1000 lijntjes inzagen en ik moet een heel eind komen, met elke zaag... :)

Ik heb een "Japanse tweezijdige fijnsnedezaag" (te koop bij baptist) die ik overal voor gebruik en die zijn werk goed doet. Er zij vast betere, maar deze voldoet goed. Zowel voor het fijnere als het grovere werk.

Ik weet alvast een mooi kerstkado!
 
Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Zo had ik het nog niet bekeken. Zag in een video van Rob Cosman dat deze zaag gemakkelijk te starten is en met name daardoor geschikt(er) voor beginners. Al met al zal het wel meevallen lijkt me toch? Even een middag 1000 lijntjes inzagen en ik moet een heel eind komen, met elke zaag... :)
Jawel, oefening baart kunst. De fijne tandjes van een zwaluwstaartzaag maken het starten natuurlijk wel iets makkelijker, omdat het je met de fijne tandjes van een ZSZ gewoon niet lukt om teveel druk op de tanden te zetten (tenzij je extreem hard hout hebt). Maar alle zagen zijn makkelijk te starten als je maar begint met heel weinig druk op de tanden. Zelfs een 4 1/2 TPI schulpzaag.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Natuurlijk zou je ook eens kunnen kijken naar een zaagje van Roeland Brekelmans....Roeland komt 1 september ook naar de open dag /houtdag....Misschien een idee om nog even te wachten ?
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Goed punt. Zagen nemen gelukkig niet zo veel ruimte in toch? :) Altijd ruimte voor meerdere zagen.
Zal proberen 1 september vrij te plannen, dan kom ik zeker even kijken. Wie weet wat ik mee naar huis neem.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Ik heb mijn Veritas inmiddels binnen en mijn eerste oordeel is zeer positief. Ben van vroeger roestige oude zagen uit onze schuur gewend, dus een kinderhand is snel gevuld laten we maar zeggen.

De zaag ligt uitstekend in de hand en de eerste rechte lijntjes zijn gezaagd.

Het enige waar ik spijt van heb is dat ik niet meteen een zaag met een vertanding voor afkorten heb besteld ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.