Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Welke handzaag: cross, rip, dovetail?

Mijn zoektocht naar een nieuwe zaag is nog niet ten einde. Japanse zagen lees ik veel moois over, daar ga ik zeker eens mee experimenteren.
    De nieuwe zagen van Veritas krijgen goede kritieken. Ik sta eigenlijk op het punt om een zwaluwstaartzaag van dit merk te kopen.

Bij Baptist hebben ze ook een cross cut en rip cut kapzaag van Veritas. Ik heb ze toch niet alledrie "nodig"? :-)

Concrete vraag: wat is het verschil tussen de rip en de dovetail?

een dovetail saw is een kleine ripzaag die bedoelt zijn om met de nerf mee te zagen .

Geen verschil

slaglengte en dikte materiaal die je bewerkt bepaalt voor ieder als persoon de ideale aantal tanden per 2,54 cm. (inch)
    de commercie is daar meer mee bezig en promoot de ideale zaag, 2x een zaag verkopen aan jou voor 3%-10% werkervarings verschil, ja dat is een echt groot verschil ...dus niet.... maar voor een perfectionist zonder geduld misschien wel.
    Laatst gewijzigd door edjebel; 01-08-13 om 22:53.

Dan ga ik denk ik voor de twee kapzagen. Is zwaluwstaartzaag een mooie marketingkreet? :-)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rendew Bekijk Berichten
    een dovetail saw is een kleine ripzaag die bedoelt zijn om met de nerf mee te zagen .
    klein ja inderdaad (minder hoog) voor materiaal die maximaal 1 inch is (2,54 cm) in de praktijk 12 a 20 mm, gewenst bij een gebrek aan ervaring en/of te zwakke polsen.
    een zwaluwstaart zagen gaat ook prima met een figuurzaagbeugel.

hallo Woruta,

misschien vertel je best wat het doel is. Wat wil je ermee gaan doen? Zijn er toepassingen die je speciale aandacht hebben ?

groeten,
    Ornament
    http://www.houtsnijden.eu

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door edjebel Bekijk Berichten
    klein ja inderdaad (minder hoog) voor materiaal die maximaal 1 inch is (2,54 cm) in de praktijk 12 a 20 mm, gewenst bij een gebrek aan ervaring en/of te zwakke polsen.
    een zwaluwstaart zagen gaat ook prima met een figuurzaagbeugel.
    Er is dus een heel grote markt voor dit zaagtype :-)

Ik heb een "Japanse tweezijdige fijnsnedezaag" (te koop bij baptist) die ik overal voor gebruik en die zijn werk goed doet. Er zij vast betere, maar deze voldoet goed. Zowel voor het fijnere als het grovere werk.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door edjebel Bekijk Berichten
    Nou, die laatste opmerking vind ik te kort door de bocht. Een ZSZ is speciaal gemaakt om een heel smalle snede te maken. Daarom zijn ze uitgevoerd met een dun blad. Je kan dat blad dan niet te hoog maken, anders buigt en knikt het te makkelijk in de hoogterichting. Voor de toepassing is dat geen probleem, want zoals je zegt zaag je niet dieper dan de dikte van het materiaal. Als je met 1"-materiaal bezig bent zijn je verbindingen meestal al zo robuust dat je daar net zo goed een grovere kapzaag voor kunt pakken. Dus de afmetingen hebben niks met zwakke polsen te maken, maar met de toepassing.

Gebrek aan ervaring? Met een hogere zaag is het makkelijker om haaks te zagen dan met een lage. Hij is instabieler, daardoor voel je het sneller als je uit het lood bent. Omdat hij ook korter is zie je een afwijking in het horizontale vlak ook minder snel dan bij een langere zaag. Dus voor een ZSZ heb je juist meer ervaring nodig om er goed mee te zagen.

Forum Rechten