Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 31
  1. #1

    Materiaal- en constructieadvies voor luiken

    Hallo,

    Ik ben Kees en een houtliefhebber met twee linker handen en totaal a-technisch (ben meer van het lakken en schilderen). Ik heb onlangs nieuwe kozijnen laten plaatsen en wil ook nog nieuwe luiken laten maken. Het basisidee is, vooral uit esthetisch oogpunt, vertikale planken/delen (messing/groef) met drie dwarslatten erachter. Ik ben vooral op zoek naar een duurzame oplossing waarbij de luiken zo min mogelijk kromtrekken. Zelf had ik al een tweetal opties bedacht, maar ik ontbeer de materiaal- en constructiekennis om goed te kunnen beoordelen wat het beste is voor deze toepassing. En wellicht dat er onder de experts nog betere ideeen circuleren.

    1 - plaatmateriaal met gefreesde (nep)groeven.
    Gedachte was om het luik uit een plaat gefineerd multiplex (Oukume of Meranti) te vervaardigen en de groeven (voor de sier) er in te laten frezen. Voordelen : geen groeven die openspringen en het lakwerk "opentrekken", simpel te maken en geen groeven aan de achterzijde waardoor het schilderwerk daar sneller klaar is :-). Het grote nadeel is het kromtrekken van de plaat (ik kan geen leverancier vinden die garanties afgeeft aangaande het kromtrekken).

    2 - massief Western Red Cedar (licht en duurzaam)
    Deze zou ik uit kunnen laten voeren in planken met messing en groef. Maar ik ben bang voor kromtrekken "in de plank" en had daarom zelf bedacht om smalle stroken (3 cm breed) te laten zagen (uit kwartiers gezaagd hout) en deze "om en om" te laten verlijmen. Daarna het geheel te laten afschaven en ook de groeven erin te laten frezen. Echter de uitvoerder vindt het verlijmen veel werk en verwacht geen beter resultaat (t.o.v. Red Cedar delen en/of plaatmateriaal).

    Het materiaal wordt overigens een 18 a 20 mm dik en afgehangen met rvs duimen/hengen en slotbouten. Wellicht dat een van jullie met wat meer kennis dan ondergetekende zijn of haar licht op dit verhaal kan laten schijnen.

    Bij voorbaat dank
    Groeten,

    Kees

  2. #2

    Re: Materiaal- en constructieadvies voor luiken

    Het uitgangspunt van drie dwarslattenlijkt mij niet zo verstandig. Ik zou voor een Z gaan of zelfs 2 Z-'s. De diagonale ondersteuning helpt ook tegen kromtrekken

  3. #3

    Re: Materiaal- en constructieadvies voor luiken

    je kunt ook platohout of geïmpregneerd Lariks gebruiken ipv WRC, een stuk goedkoper en gaat net zo lang/langer mee

    Ik ga ze van latten met een vellingkantje maken met een Z op de achterkant.
    Ik twijfel alleen nog of ik ze onderling ga verlijmen of niet :?

  4. #4

    Re: Materiaal- en constructieadvies voor luiken

    Aangezien het buiten is zou ik het hout gewoon zijn ding laten doen. Als je het echt stabiel wil hebben dan moet je niet met mes en groef werken maar met een lijmverbinding (vingerlas). Dan krijg je een veel groter lijmoppervlak.

  5. #5

    Re: Materiaal- en constructieadvies voor luiken

    als je groef en messing delen toepast moet je ze niet verlijmen maar de groef en messing voordat je het luik in elkaar zet goed gronden in de kleur die het uiteindelijk wordt.
    als je namelijk de delen lijmt zal het op den duur bij de groef openscheuren.

    of je wel of geen diagonaal toe moet passen hangt af van de afmetingen van de luiken

    Het beste is als je een raamwerk maakt met daartussen de delen

    uiteraard gaat een multiplex luik korter mee dan een massief houten luik het scheelt echter een hoop als je het multiplex goed behandelt
    dit betekend onder meer dat je de zijkanten (waar dus kops hout te zien is, dus ook de groeven) met witte houtlijm insmeert.

  6. #6

    Re: Materiaal- en constructieadvies voor luiken

    Ik sluit me aan bij Timmerman. Multiplex kan, maar echt hout ziet gewoon beter uit (vind ik) en is duurzamer. Je moet dan de luiken inderdaad wel op de juiste manier samenstellen. De klampen aan de achterzijde van het luik zullen ,doordat de draadrichting haaks staat op die van de delen waaruit het luik is samengesteld, uiteindelijk de veren tussen de planken stuk trekken bij krimp. Dus de planken van het luik moeten niet onderling verlijmd worden en de veren (of groef en messing) moeten inderdaad vooraf geschilderd worden. Let er hierbij wel op dat je dit doet in de kleur die de luiken uiteindelijk gaan worden, anders zit je in droge periodes met constrasterend gekleurde voegen tussen de planken en dat is niet fraai.

    Als je stabiel hout zoekt zou je kunnen kiezen voor gewaterd grenen, dat gebruiken wij meestal bij renovaties van oude panden/monumenten. Dit hout is een stuk stabieler dan normaal grenen en scheurt daardoor ook minder snel, wat ook de duurzaamheid van het verfsysteem ten goede komt. Ik zou trouwens wel iets dikker hout nemen, zeg 28mm, want dan kan de veer of messing dikker worden uitgevoerd en mocht de boel dan toch kromtrekken/schotelen scheurt deze niet zo snel af.

  7. #7

    Re: Materiaal- en constructieadvies voor luiken

    Bedankt voor jullie reacties!

    Ik ga denk ik voor massief houten delen, wel Red Cedar omdat dit toch al toegepast is op het huis. Ik ga niet verlijmen en met diagonalen werken. Het raamwerk is wellicht (veel) beter, maar wordt denk ik iets te druk, dus wordt om puur esthetische redenen niet uitgevoerd. Toch nog een tweetal vragen:

    - levert het gebruik van kwartiers gezaagd hout nog toegevoegde waarde tegen het kromtrekken (het dosse gezaagd heeft bij Red Cedar wel een mooie "vlam")?

    - is de dikte van het hout nog van invloed op het werken van het hout?

    Bij voorbaat dank,

    Groeten,
    Kees

  8. #8

    Re: Materiaal- en constructieadvies voor luiken

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kees73
    - levert het gebruik van kwartiers gezaagd hout nog toegevoegde waarde tegen het kromtrekken (het dosse gezaagd heeft bij Red Cedar wel een mooie "vlam")?

    - is de dikte van het hout nog van invloed op het werken van het hout?
    Ha Kees,

    ja dat is altijd de afweging tussen technisch juist en esthetica.
    Kwartiers gezaagd hout trekt niet krom en is meestal saaier van aanblik.
    Als je daarvoor kiest zal het je nog niet meevallen een partij kwartiers bij elkaar te sprokkelen (is mijn ervaring). Voor b.v. tafelbladen kies ik er altijd voor. Maar je mag niet overal een hele pallet hout doorworstelen om het gewenste hout eruit te halen.

    Uiteraard is de dikte ook nog van invloed. Stevige maten trekken minder krom. Denk aan de maten voor buitenmeubelen, die zijn meestal "steviger" geproportioneerd. Zie bijvoorbeeld mijn tuintafel elders op dit forum.
    Succes met je keuze.

  9. #9

    Re: Materiaal- en constructieadvies voor luiken

    Ik ben nu bezig met het schaven, op dikte brengen en haaks maken van de delen.
    Helaas moet ik van 32mm terug naar 24mm ivm scheluw getrokken stukken, dit scheelt natuurlijk wel een behoorlijk eind in gewicht (wat ook aan je gevel hangt)

    Nu wil ik een veer gaan gebruiken ipv groef en messing, ivm het verlies van materiaal in de breedte, dit scheelt toch een cm per deel.
    Wat zou ik het beste kunnen doen :?

    1 een watervaste multiplex strook inlijmen
    2 de strook multiplex aan 1 deel lijmen en in het andere deel los
    3 of de strook er los tussen steken.

  10. #10

    Re: Materiaal- en constructieadvies voor luiken

    Ik kan je 1 dringend advies geven en dat is om massief houten veren te gebruiken en geen multiplex. We hebben recentelijk bij een rijksmonument bijna alle luiken moeten vervangen omdat deze met multiplex veren waren gemaakt. Doordat de houten delen werken komen de veren toch in meer of mindere mate bloot te staan aan vocht en dat gaat op een gegeven moment fout.

    De luiken waar ik het over had zijn 15 jaar geleden gemaakt om de originele luiken te vervangen en ze waren nu dus al niet meer te repareren. Dit in tegenstelling tot de nog wel aanwezige originele luiken, die 400 jaar oud zijn en dus hetzelfde onderhoud hebben gehad de afgelopen 15 jaar.

    Als je de veer goed in de verf zet dan kun je hem gewoon los laten, maar aan 1 kant inlijmen kan ook. 2 zijden lijmen kan zeker niet, want dan scheurt de veer door het werken van de delen. Hout krimpt veel meer haaks op de vezels dan in de vezelrichting, dus de haaks op de planken aangebrachte achterconstructie zal minder krimpen dan de planken zelf. De planken moeten dus ongehinderd los kunnen krimpen, anders zal de constructie op het zwakste punt losscheuren.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top