Renovatie voordeur, alle moeite waard?

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Prachtige deur geworden! Heb bijna hetzelfde model in gedachte mocht er een nieuwe komen, maar zover zijn we nog niet.
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
ik zou in jouw geval die bovenste lat verwijderen, en er een nieuwe in verlijmen.. en het slotkast een brok hout in verlijmen.. dan de stijlen opdikken met een grenen lat.. verlijmen doe ik altijd met Bison D4 watervaste houtlijm.. deze droog goed, is blijvend flexible, watervast en superkrachtig..

Het opgedikte deel op de stijlen vervolgens met een kopieerfrees nalopen of met de hand vlak schaven en dan schuren..

De onderdorpel evt naar eigen zin geheel vervangen of alleen repareren..

alle naden kan je evt openhalen en vullen met een epoxy van bv Repair Care oid.. zolang het maar op epoxy basis is, en niet een polyester vulmiddel..

persoonlijk vind ik dat het een hele mooie deur is, die er weer prachtig uit kan zien.. Een nieuwe deur blijft nieuw, en krijgt nooit het charisma/karakter van een oude..

Gr rick
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Dank voor de nuttige suggesties. Ga vanmiddag nog eens goed naar de deur kijken en bedenken of ik er voor ga :)
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
deur_in_kozijn.jpg

Knoop is doorgehakt. Nu ik beneden de kunststof kozijnen heb vervangen door mooie kozijntjes van meranti en achter openslaande deuren naar de tuin heb, wordt het tijd voor het project voordeur.

Vorige week een schets gemaakt in Sketchup en ben inmiddels begonnen om de deur te demonteren. Deze week naar de houthandel om nieuw hout te halen voor de stijlen.

Edit: de regels in het deurkozijn worden niet gifgroen, gelukkig :D
 
Laatst bewerkt:

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Die ruitjes bovenin zijn inderdaad uit het plan geschrapt. In de originele deur zaten ze wel, maar ik stoorde me aan de vreemde compositie die het opleverde.
Een rij met 5 ruitjes, rij met 3 paneeltjes (waarvan 1 raampje) en een rij met 4 panelen.

Vind het beeld met een breed ruitje bovenin mooier.

Wel bedankt voor je aanbod! :)
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Kozijnen zijn af, geplaatst en geschilderd. In de achtertuin zijn nu openslaande deuren teruggeplaatst en liggen er tegels. Dus ik kan straks van de zomer genieten.

Het kozijn voor de voordeur is ingemeten en daarvoor is meranti besteld. De bovenste en onderste regels zijn verwijderd en ik moet nu op zoek naar hout om opnieuw de regels én de stijlen te maken. De oorspronkelijke deur was van grenen, met mooie fijne jaarringen. Ben nog in dubio welk hout ik hier voor ga gebruiken.

Suggesties?
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Meranti.. want het klinkt misschien gek, maar, vuren/grenen en meranti hebben hetzelfde uitzettingscoëfficiënt. Ben nog steeds benieuwd ;) succes!
 

lbouw

Nieuw lid
17 jun 2014
3
0
Het is op zich wel te doen. als ik dit zo zie. het enige probleem met een zachte houtsoort is vaak dat als je nog wat moet plamuren dit op den duur toch anders werkt t.o.v het hout en weer losbreekt. als je graag zo een zelfde deur wilt (nieuw gemaakt in merbau of meranti ) dan moet je even contact opnemen met deuren fabriek Geve te Geldrop. zij maken jaren alle deuren voor mij naar eigen ontwerp (gunstig geprijsd en meer dan 100 jaar ervaring zijn echt kunstenaars als je het mij vraagt)

mvg Andre
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik heb anders opzich wel goede ervaring met albastine houtrotvuller (2 comp) vroeger wel eens wat kozijnen mee gerenoveerd. Grote gaten eerst zoveel mogelijk vullen met houtrotvuller en stukjes hout om wat op vuller te besparen. Vervolgens uitharden (desnoods een mal met vershoudfolie eromheen klemmen) en daarna met bandschuurmachine netjes in model schuren. evt. kleine depressies nog een keer navullen met dat spul. Moet zeggen dat dit behoorlijk stabiel bleef (crisisjaren 30 grenen kozijn)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik gebruik van repair care dry flex 16 bij grote reparaties. Super spul en ik vind het makkelijker te mengen dan de Alabastine houtrotvuller 2 k. Nadelen speciaal kitpistool en hoge prijs droogtijd 16 uur. Er is ook een 4 uurs versie voor een gewone kitspuit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.