frees + spantang vast in freesmachine

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Deze week bezig gegaan om mijn freestafel eindelijk eens af te maken, de machine zit al in de tafel en werkt, de geleider moet nog gemaakt.

Omdat ik wat sleuven moest hebben in het hout voor de geleider, een frees in de tafel gezet, oude geleider erop en gaan, daarna moest ik dezelfde frees in de losse machine hebben, maar na het losdraaien van de dikke bout, blijven de spantang en de frees muurvast zitten.

01.jpg

02.jpg

in bovenstaande foto heb ik de 12 mm spantang naast die van 8 gezet, en deze lijkt aan de bout vast te zitten, weet eigenlijk niet meer of dat bij die van 8 mm ook zo was.

Iemand enig idee hoe dit er weer uit te krijgen?
 

WR1944

Oud hout
Waarschijnlijk is de frees rustend op de bodem van de opname vast gezet. Daardoor wordt de frees door de moer en de bekken snoeihard op de bodem van de opname geperst. Het enige dat ik kan aanraden is om met een hamer en een stukje hout zijdelings tegen de bekken te tikken om zo te proberen er wat ruimte in te krijgen. Veel fabrikanten hebben een O-ring op de bodem en ook gebruikers proppen wel eens een O-ring in het gat. Ikzelf laat de frees tot op de bodem zakken en trek hem dan een klein stukje los alvorens ik de spanmoer aandraai.
 

WR1944

Oud hout
Bij de meeste spantangsystemen zitten de spanbekken met een klemring geborgd in de moer. Als je de moer losdraait moet je na het lossen even doordraaien om de spanbekken iets te lichten. Door de lichte tapsheid kleven als het ware de bekken op de conus. Dan voel je de moer voor de tweede keer iets zwaar gaan. Daarna is de frees geheel los van de bekken.
In jouw geval zal je moeten proberen de spanbekken los te tikken. Zolang je geen harde voorwerpen gebruikt kan je weinig beschadigen.
In de spanbekken zitten onder en boven 4 lengtegroeven. Zo op de foto te zien kan je de groeven, die onder beginnen, net bereiken. Als je met een priem en een blokje hout de bekken op kan lichten en tegelijk wat tegen de bekken tikt heb je kans dat de bekken los schrikken.
 
Laatst bewerkt:

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Ik vermoed dat je hetzelfde probleem als mij hebt (Trend T11 router). Je moet de spantang voor gebruik eerst ondersteboven plaatsen in die moer en er met een hamer inkloppen zodat de spantang in de moer vastklikt.
Nu heb je de spantang te diep geduwd en werkt het "hefsysteem" niet meer door de moer.

Onder het randje van je spantang een stukje hout plaatsen en de spantang naar boven eruit tikken met een hamer.
Worst case breekt je spantang
Nog worster case breekt er iets in je router en moet je een nieuwe kopen
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
En het geheel laten schrikken door een klap bovenop het freesje te geven (Met beleid en evt een blokje hout ertussen)

Of thermisch, freesje koelen met ijsblokjes en hopen dat ie iets krimpt al zal dat minimaal zijn.
 

Joe

Actieve deelnemer
17 mei 2012
43
1
Bij de goedkopere cnc spantangen hebben wij daar ook altijd last van.
Even met een doek en waterpomptang iets bewegen werkt hier prima zonder schade.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
OK er is goed en slecht nieuws


het goede nieuws, is dat ik hem er na 1 a 2 uur los heb gekregen, na heel veel tikken en een spuitbus om het geheel heel erg koud te maken.



Het slechte nieuws:

vinger.jpg

Na een paar uurtjes druk bezig geweest te zijn met de freestafel, moest ik nog even 1 stukje frezen, om de T-track boven in de geleider te krijgen zodat er "push downs" en andere veiligheids dingen in geklemd kunnen worden en toen schoot mijn lat weg en belandde mijn wijsvinger op de 10 mm spiraalfrees :( :mad:was een uurtje of 10, dus fijn bij de doktersdienst langs. Er lijkt een hapje uit te zijn ongeveer ter grootte van een... juist 10 mm frees, maar verder het leek uiteindelijk toch wel mee te vallen.
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Goed nieuws van de spantang maar ai ai ai ... zo te zien heb je nog een behoorlijk portie geluk gehad. Je vingers in een frees terecht zien komen kan behoorlijk veel slechter aflopen !
Succes met de genezing !!
 

WR1944

Oud hout
Dat is zeer sneu maar het lijkt toch nog redelijk goed terecht te komen. In dit geval is het natuurlijk achteraf makkelijk praten maar je zal je toch een zeker regime moeten opleggen als je met scherp gereedschap omgaat.
Als ik een beitel of zaag ter hand neem kijk ik altijd of ik uit kan schieten in een verkeerde richting (richting ledematen). In tweede instantie kijk ik of ik het gereedschap of iets in de omgeving kan beschadigen. Met roterend gereedschap kijk ik of ik met m'n vingers zelfs maar in de buurt van de gevarenzone kan komen. Meestal frees en zaag ik langs een geleider, maar soms gaat het frezen uit de vrije hand en dan wordt het listig. Op Amerikaanse zie je vaak een pen op de freestafel die starter wordt genoemd. Door nu eerst het werkstuk tegen de startpen te duwen en zo langzaan het materiaal naar de frees te brengen heb je een redelijke controle over je eigen bewegingen en die van het werkstuk. Ik zeg redelijk want je moet constant het draadverloop van het hout in de gaten houden. Zodra de frees dreigt te gaan happen moet je minder af gaan nemen en de zaak goed onder controle houden. Zorg dat je je vingers zodanig plaatst dat als het hout wegschiet, je vingers er niet door gegrepen kunnen worden. Tijdens het frezen voel je vanzelf in welke richting het hout wil bewegen.
Welkom in de gelederen van houtbewerkers met battle scars. Voor de goede orde: ikzelf heb geen blijvende beschadigingen opgelopen door het houtbewerken en hoop dat ik nog lang vol te houden. Met het motorrijden was ik minder gelukkig. :-( Een deskundige kan aan de lidtekens op m'n enkel zien welk type en jaargang BMW ik op dat moment reed. But that's another story.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ajajaj.. dat klinkt niet best. Het is al helemaal zuur dat dit gebeurde terwijl je de nodige veiligheidsvoorzieningen aan het maken was....
Op zich kom je misschien nog goed weg, het kan immers altijd erger uitpakken, maar het laat ons allemaal weer eens zien dat een ongeluk in een klein hoekje zit.
Goed herstel gewenst!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.