Weer een silly project.

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Hallo allemaal,

Mijn opmerking was ook wel met een vette knipoog bedoeld. ;)

Maar het vereenvoudigen naar rechthoekige driehoeken is wel de manier om de hoeken te bepalen, zoals WR1944 ook heeft gedaan.
Uiteraard zou ik het tegenwoordig ook gewoon met een computer tekenprogramma doen.
Maar ook dan vereenvoudig ik het door alles in stukken te hakken en naar rechte 2d rechthoekige driehoeken te vertalen.
Op die manier kan je met pithagoras en de sin, cos en tangens regels de hoeken berekenen.

Maar uiteindelijk moet je die hoeken dan ook weer instellen op je zaagtafel, of zoals WR1944 het gedaan heeft, met een mal die onder de juiste hoek gemaakt is.
Een klein beetje afwijking in het maken van je mal, of bij het instellen van je zaagtafel zorgt al voor spleetjes.

Ik denk dat ik eerst de hele punt zou maken en dan de hoeken er af zaag. Die aansluitingen staan loodrecht op het grondvlak en zijn 36 graden t.o.v. de bovenste rib.

zaagsnede.jpg

Groeten, Raymond
 

WR1944

Oud hout
Als de bovenhelft van de archiefkast af is ga ik weer met de ster verder. Ik ga in ieder geval de naad aan de bovenkant van de sterpunt bewerken. Omdat de kieren in het midden erg gelijk zijn wil ik daar niets aan veranderen. Ik ben van de school om de fout bij de bron aan te pakken. Dus één graad er af en het moet passen. Als ik maar klaar ben voor de 4e juli volgend jaar. ;-)
 

WR1944

Oud hout
Omdat de 1/2" ply driehoeken zo lastig te manipuleren zijn op de machinerie ben ik met deze aanpak gestopt en heb het over een andere boeg gegooid. Ik heb stukken geïmpregneerd hout genomen en heb er 5 massieve punten van gemaakt. Dat ging al een stuk beter en de ster paste redelijk goed. Maar toen ging het hout verder drogen want er was aardig wat hout weggezaagd en geschaafd. En toen ging het kieren en was ik weer terug bij af.
Als ik eenmaal een idee in m'n hoofd heb dat levensvatbaar is naar mijn mening geef ik het niet gauw op. Dan maar terug naar de basis: metaal. Hetgeen nu volgt is eigenlijk helemaal off-topic maar omdat het een logisch vervolg is het voorgaande hoop ik niet geroyeerd te worden door het hier te plaatsen.
Na lang met het idee gespeeld te hebben en het hele project in m'n hoofd voorbereid heb ik vorige week wat stukken dun gegalvaniseerd plaat gehaald. Eén stuk van 300x300 (het laatste plaatje) en twee stukken van 300x600. Ik had nog een mooie blikschaar uit Holland meegenomen dus aan de slag.

P6290001q.jpg
Eerst een ster op halve schaal getekend omdat m'n papier niet groter was. Op deze tekening heb ik ook alle zijden op ware lengte uitgezet.

P6290002q.jpg
Van stevig karton heb ik een mal op ware grootte gemaakt met de bevestigingslippen er aan.

P6290003q.jpg
Met een kraspen de omtrek op het plaatmateriaal aangebracht maar ook aangegeven waar de vouwlijnen zitten.

P6290004q.jpg
Eén sterpunt uitgeknipt, nog 4 te gaan. Door de speciale vorm van de schaar knip je makkelijk door de plaat en kan je ook nog wat corrigeren.

P7010005q.jpg
Vijf sterpunten uitgeknipt. Nu de gaten boren voor de verbindingen.

P7020006q.jpg
De punten beginnen vorm te krijgen. Door het materiaal tussen twee reien te klemmen gaat het vouwen redelijk scherp. De bodemlippen waren al eerder gezet.

P7060007q.jpg
Om de tussenlippen te zetten moest ik een hulpstukje maken. Van een duims stukje hoekstaal maakte ik een aanslag waarover ik de lippen in de bankschroef kan vouwen. Het houten blokje maakt het mogelijk het simpel in de bankschroef op te spannen.

P7060008q.jpg
Het hulpstuk is in de bankschroef geklemd. Met een plastic hamer sla ik eerst het ene deel om en na omspannen het andere deel. Voor dit onderdeel heb ik langdurig m'n hoofd gekrabd maar het ging uiteindelijk heel soepel.

P7060009q.jpg
De punten gereed voor het aan elkaar verbinden.

P7070010q.jpg
In het midden kon ik geen popnagels plaatsen dus heb ik er M3 schroefjes en moertjes in gefrutseld. Ik heb gelukkig nog een gezonde dosis geduld en dat had ik wel nodig. Daarna de overige gaten voorzien van popnagels.

De fotolimiet is bereikt. De samengestelde ster is in het volgende bericht te zien.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
De laatste foto voor nu.

P7070011q.jpg
Dit is de ster in samengestelde toestand. Om een indruk van de grootte te krijgen: de cirkel die je om de ster kunt trekken heeft een diameter van 800 mm.

Ik ga er een ronde schijf voor maken om de ster vast te zetten. Die schijf wordt dan tegen de voorgevel geschroeft en daarmee is het huis voorzien van een Pennsylvanian Dutch ornament dat ook nog eens patriottisch is.

Die schijf wordt wit en de ster blauw. Nu nog even op het Internet snuffelen hoe je gegalvaniseerde plaat verft.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Heel interessant om te zien.
Ik heb nog nooit echt met metaal gewerkt en verbaas me dat het vouwen zo netjes gaat. Met de hand bedoel ik.
En knippen met de blikschaar, ik kom wel eens bij een metaal bewerkingsbedrijf en daar staan van die grote machines.
Blijkbaar is er met metaal ook een mogelijkheid om het met handgereedschap te doen.

De ster ziet er netjes uit. Erg knap gedaan, dat doe ik niet zo snel na.

Grts, Raymond
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Jahaa, maar dit is dun blik - zacht ongelegeerd staal (mild steel, of nog zachter) dat ook geen hardingsbewerkingen heeft ondergaan. Dat kun je, bij wijze van spreken, met een goede keukenschaar nog knippen (alleen je vingers gaan snel protesteren).
 

WR1944

Oud hout
Het is 28 gauge gegalvaniseerd staalplaat. Die Mickey Mouse eenheden vertalen zich naar 0.0187 inch. Dat is de dikte voor gegalvaniseerd staalplaat. En dat vertaalt zich weer naar 0,47498 mm in ISO-eenheden. Het knippen ging redelijk soepel. Je moest wel enige kracht zetten maar als je het begin van de bekken (groter moment) gebruikte had je meer mogelijkheden tot sturen.
Ruim 55 jaar geleden zat ik op de LTS metaalbewerken en net als met fietsen verleer je de basistechniek niet. En je ziet door de intussen opgedane ervaringen ook wat je wel en niet kunt doen met bepaalde materialen.
Het moeilijkste deel moet nog komen, het bevestigen tegen de voorgevel. Ik moet op een schuin dak van de front porch drie gaten in de muur boren en de zaak vastschroeven. Ik weet niet of het blikken geheel in de wind gaat vibreren (zingen). Dan komt plan B aan de orde: de achterkant vol spuiten met schuim.
Met een zetbank was het resultaat wat strakker geweest maar voor een gevelornament vind ik het goed genoeg.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Ik vindt hem geslaagd hoor

en voorzichtig zijn bij het ophangen

Voor het spuiten (verfen) eerst een primer doen, dan schuren en dan opnieuw spuiten
 

WR1944

Oud hout
Naar aanleiding van een vraag van één van de leden plaats ik hier de foto van het gerede product, gemonteerd en wel. Ik moet alleen nog even wat bijwerken met witte verf maar dat doe ik pas als ik voor een ander project die kleur verf nodig heb.
P1010091.jpg
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Mooi gemaakt hoor, altijd weer verbazend om te zien wat voor mooie/ ingewikkelde/ knappe werkstukken er op dit forum voorbij komen.
Zou een lichtpunt in de ster geen mooi effect van indirecte verlichting geven?
 

WR1944

Oud hout
Netjes WR, en hoe gaat het met het zingen en/of fluiten in de wind?
Mvg,:).

We hebben nog geen stormen van enige betekenis gehad, wel mooi zomers weer met in totaal 6 hittegolven. In Amerika is er slechts een regionale definitie van hittegolven omdat het klimaat van plaats tot plaats flink kan verschillen. In mijn buurt spreekt men van een heat wave als het op 3 achtereenvolgende dagen 32,2C (90F) of hoger is. In Nederland is een hittegolf een aaneengesloten periode van 5 dagen van 25C of hoger met daarin 3 dagen van 30C of hoger.
 

WR1944

Oud hout
Mooi gemaakt hoor, altijd weer verbazend om te zien wat voor mooie/ ingewikkelde/ knappe werkstukken er op dit forum voorbij komen.
Zou een lichtpunt in de ster geen mooi effect van indirecte verlichting geven?

Over indirecte verlichting heb ik ook al nagedacht. Het is vrij lastig om een gat door de muur van betonblokken te boren en een verlichting aan te brengen in de vorm van een lampje van rond de 10W. Misschien maak ik iets met een LEDje en batterij, in combinatie met een regelbare schemersensor. Misschien kan ik iets met een zonnecel knutselen en het met een heel dun draadje aan een LEDje knopen. Ik ga wel eens op de lokale bouwmarkt snuffelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.