Steigerhouten bank splintervrij maken zonder de kleur/uitstraling te veranderen.

Bever

Nieuw lid
28 jul 2013
3
0
Hallo allemaal,

Onlangs heb ik als eerste klus een steigerhouten loungehoek gemaakt. De opdrachtgever/ontwerper wil natuurlijk dat mensen hier op kunnen zitten/liggen zonder splinters op te lopen, maar wilt tegelijk ook de look van het versleten en met verfspat en cementstof beklede vurenhout behouden.

Weet iemand misschien een goede methode om hout permanent van omhoog staande nerven te ontdoen zonder dat hier veel schuren of lak aan te pas komt?

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Bevertje
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.279
215
't hoofd van Overijssel
Waarom draai je het niet om. Gewoon CLS nemen met rond geschaafde hoeken. Hiermee maak je prachtige strakke meubels. Daarna nat maken, goed nat, cement pakken en strooien maar. Nadat de boel droog is afborstelen en je hebt weer steiger hout.

Veel voordelen, goedkoper hout, glad en beter te verwerken.
 

Bever

Nieuw lid
28 jul 2013
3
0
Waarom draai je het niet om. Gewoon CLS nemen met rond geschaafde hoeken. Hiermee maak je prachtige strakke meubels. Daarna nat maken, goed nat, cement pakken en strooien maar. Nadat de boel droog is afborstelen en je hebt weer steiger hout.

Veel voordelen, goedkoper hout, glad en beter te verwerken.

Bedankt voor de tip. Achteraf had dit inderdaad het werk makkelijker gemaakt maar de banken staan er al. Ze moeten enkel nog van splinters ontdaan worden zonder dat dit het uiterlijk aantast. Enige suggesties?
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Met een gasbrander?? Eerst op een afvalstuk testen natuurlijk. Of met een vlijmscherp mes/beitel/plamuurmes met een snijdende beweging proberen de opstaande vezels af te snijden??
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Je kan proberen om er een of meerdere lagen matte blanke lak op aan te brengen (matte lak zie je niet of nauwelijks) en vervolgens met een schuurpapiertje 180 de ergste opstaande splinters weg te schuren. Eerst op een proefstukje proberen. Meestal werkt dit wel.

Ik gebruik voor dit soort meubels alleen nog nieuw hout en kleur dit vervolgens met waterbeits. Als je daar een of twee lagen matte greywash overheen zet krijg je een goeie imitatie van gebruikt steigerhout. Als je na de eerste laag flink schuurt (deels schuur je dan de graywash weer weg) heb je een redelijk authentieke uitstraling. Beetje klooien en uitproberen met diverse kleuren en laagdiktes, eenmaal het goede recept gevonden ben je voor altijd klaar.

Succes!

Groet, Rob.
 
Laatst bewerkt:

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Als de banken al in elkaar zitten... Schuren of schaven. Succes. Ik zal iig beginnen met p40 of 60 opbrengend naar naar 180 en dan inderdaad weer wat met cement en verf gaan 'strooien'.

Trouwens, wel jammer dat je opdrachtgever niet doorheeft dat steigerhoutenmeubelen nou eenmaal met splinters HOORT te zijn. Achja elke hype gaat wel een keer voorbij.
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Na de laatste keer schuren, goed nat maken, laten drogen en dan nog een keer schuren, wil ook wel eens helpen verminderen. 100% splintervrij gaat lastig worden.

succes,

Glen
 

Bever

Nieuw lid
28 jul 2013
3
0
Bedankt voor alle nuttige tips! Uiteindelijk heb ik gekozen om enkel het kopshout, de hoeken en de armleuningen licht op te schuren. Er veranderde eigenlijk vrijwel niks aan het uiterlijk. Bij deze het resultaat:

pHMPUEG.jpg


Heb alles zelf ontworpen en gerealiseerd, inclusief de vlonder waar het op staat. Ben er als tweedejaars leerling meubelmaker toch wel een beetje trots op :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.