Constructie ovalen kolomtafel

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Dank voor de link. De methode is volgensmij meer voor kleine oppervlaktes zoals je al aangeeft. Bovendien weet ik niet of ik ons strijkijzer zo mag misbruiken van m'n vrouw ;)

Ik heb zelf maar 1 aangeschaft van rond de 15 euro, om dat soort klachten te voorkomen :D
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Dag Simon,

contactlijm lijkt me me uitstekend voor een gebogen vlak, gebruik een fineerhamer om netjes glad te strijken met de nerf mee. Randen van fineer tevoren als een boekje rechtstrijken dan kun je wellicht stotend lijmen. Over zó.'n lengte wel een hele kunst! Overlappend en dan langs lineaal doorsnijden?.

met vr. grt Hans
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ja dat is wat ik bedoel. 0,8 is een hele mooie dikte en is het ook mooi soepel. Bedenk wel dat bij het zelf maken van fineer je met meer naden komt te zitten dan bij zo een flexplaat
 

sion

Actieve deelnemer
29 jul 2011
33
0
Ugchelen
www.simonalberink.nl
Dag Simon,

contactlijm lijkt me me uitstekend voor een gebogen vlak, gebruik een fineerhamer om netjes glad te strijken met de nerf mee. Randen van fineer tevoren als een boekje rechtstrijken dan kun je wellicht stotend lijmen. Over zó.'n lengte wel een hele kunst! Overlappend en dan langs lineaal doorsnijden?.

met vr. grt Hans

Yes, daar zat ik wel aan te denken. Volgens mij geeft dat het mooiste resultaat.

Ja dat is wat ik bedoel. 0,8 is een hele mooie dikte en is het ook mooi soepel. Bedenk wel dat bij het zelf maken van fineer je met meer naden komt te zitten dan bij zo een flexplaat

Daar heb je inderdaad wel een punt. Hmmm, als de kleur goed matched met de rest van het hout is het inderdaad een goede.
 
A

Athanor

Guest
Hallo Simon,

Ben je inmiddels al wat verder gekomen met dit project?


Fons
 

sion

Actieve deelnemer
29 jul 2011
33
0
Ugchelen
www.simonalberink.nl
Sorry voor m'n late reactie. Tijdje niet op het forum geweest. Ik ben er nog niet aan begonnen. De tafel is voor familie en tussendoor heb ik twee opdrachten gekregen van 'echte klanten' ;). En in de tussentijd hoop ik ook nog vader te worden. Dus het duurt nog even voordat ik eraan begin. Maar hij staat nog steeds op de planning!

Ik heb inmiddels wel meer ervaring met fineren. Ik heb net een servieskast van esdoorn en teak (onderstel en middenrand) gemaakt voor mensen en de deurtjes hiervan ook gefineerd. Ik weet nu waarom ze die kant en klare gefineerde platen aanbieden....Ik denk dat ik wel een keer zo lang bezig ben geweest dan verwacht. Hierbij wat snel genomen foto's (hij was hier bijna klaar op wat final touches na zoals die rare vlek op de achterkant en ik moest de deurtjes nog stellen dus let niet op de nog ietwat scheve naden)

Ik ben erg tevreden met het eindresultaat van het fineren. Nogmaals: het was erg veel werk, maar wel leuk om te doen.

Groeten Simon
 

Bijlagen

  • P1020871.jpg
    P1020871.jpg
    37,5 KB · Weergaven: 176
  • P1020877.jpg
    P1020877.jpg
    46,1 KB · Weergaven: 175
Laatst bewerkt:

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Da`s een strakke kast!

Ik heb ooit voor m`n zus een rond badkamerkastje gemaakt voor onder de wasbak. Wel op een wat amateuristische manier, van 8mm mdf, steeds wat vochtig gemaakt en met spanbanden steeds wat strakker rond een mal getrokken. Vervelend was alleen dat het kastje nog open moest kunnen buigen om hem rond de wastafel te krijgen.

de mal:
Foto-Y67P7W4C.jpg


Het kastje:

Foto550-GH3AUV3L.jpg


Foto550-AMFW88NX.jpg


Foto550-HLWLBZCA.jpg


En op zijn plek. (moest de deurtjes ook nog wat stellen, daar had ik een systeempje voor gemaakt aan de binnenkant):

Foto-VI38J3QA.jpg


Foto-L7HXNHU7.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Jullie zijn goed bezig!

@Ralphie T: heb je het MDF vochtig gemaakt? Wordt het dan niet net als nat papier? Heel zacht enzo.
Hoe dik was het MDF?

Edit: o, ik zie het al: 8mm
 

NeoEko

Actieve deelnemer
@Ralphie T:Ik vind het een wonder dat je op de door jouw beschreven manier dit kastje hebt gemaakt! Het ziet er heel netjes uit. Niets op aan te merken.

@simon: Kast ziet er strak uit. Het onderstel -belangrijk bij zo'n strakke kast- valt bij die vloer een beetje weg maar op een lichte vloer ziet het geheel er vast nog veel beter uit.

Voorgefineerde platen zijn handig en makkelijk maar met zelf fineren kun je iets bijzonders maken: combinaties of patronen met spint die commercieel niet interessant zijn voor massaproductie. Of fineren over een herlijst.

Maar fineren is een kunst/kunde waarbij ervaring(doorzetten) en geduld onmisbaar zijn.
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
@Ralphie T:Ik vind het een wonder dat je op de door jouw beschreven manier dit kastje hebt gemaakt! Het ziet er heel netjes uit. Niets op aan te merken.

Ze hadden tegen me gezegd dat het onmogelijk was om op die manier een kastje te maken, meestal triggerd het woord "onmogelijk" iets bij mij. :D

@SunRayes:
Ik heb het kastje in 2 keer gemaakt, de eerste keer was hij mislukt. Ik had het mdf steeds goed vochtig gemaakt en de spanbanden aangetrokken. Op het eind was het mdf op de plek van de spanbanden helemaal verfrommeld.

Toen heb ik een plaat mdf gepakt die breder en hoger was dan dat het kastje moest worden. Aan beiden uiteinden een lat geschroefd zodat hij recht bleef. Toen aan de onderkant en bovenkant de spanbanden getrokken. Dit verfrommelde weer, maar heb ik er nadien afgezaagd, net als de latten...

Edit:
Als je mdf vochtig maakt dan gaan de vezels wel wat omhoog staan bij de toplaag. Dit heb je er met een grove korrel echter weer zo afgeschuurd.
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Mooie kast Ralphie!

Jammer dat je dit in het topic over de ovale tafel plaatst, dan lopen de onderwerpen wat door elkaar en krijgen ze mogelijk niet de juiste aandacht. Misschien dat je de moderator even kunt vragen dit naar en ander topic over te hevelen? Dan kun je er in dit topic altijd naar verwijzen als het gaat om de werkwijze voor ronde vormen.

Fons
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hihihihi, bij "kanniet" krijg ik ook altijd de kriebels. Heeft me al een boel tijd en materiaal gekost :rolleyes:

De omschreven techniek ga ik zeker eens proberen, slim!

Groet, Rob.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Niettegenstaande de nog in planning zijnde status van de tafel duikt er wel een mooi gefineerde kast op. Chapeau. En ja, hopelijk verhuist de badkamerkast naar een nieuw item want die is dat meer dan waard :cool:
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
excuus

Excuus! Ik had het juist bewust in dit topic geplaatst, omdat de ovale tafelpoot van t.s. nog niet gemaakt is, hij wellicht geen vacuumapparatuur ter beschikking heeft, en dit dan wellicht een manier/tip was om het te doen. Omdat het beter gaat dan je zou verwachten...
Was dus absoluut niet bedoelt om m'n eigen knutsel te "showen" in andermans topic, daar heb ik zelf al een leuk topic voor.
Ik zal de post verwijderen.
 
A

Athanor

Guest
Je plaatsing is zeker ter zake doende hoor! Daarom verdient het een apart topic vind ik :) en dan in dit topic een verwijzing. We zien graag goed gedocumenteerde topics. Je redenatie is ook wel logisch natuurlijk. Misschien dat de topic eigenaar er zijn mening over kan geven.


Groet van Fons
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Helaas is het voor mij in ieder geval niet meer mogelijk om de post aan te passen of te verwijderen, misschien kan een moderator dat doen?
 
A

Athanor

Guest
Kan mogelijk wel, maar het is geen groot probleem natuurlijk...... Dus zou ik het zo laten, heeft wel een functie m.b.t. het buigen. Is voor ons allemaal elke keer weer een afweging wat je toevoegt aan een topic. Heb je nog meer mooie meubels gemaakt die je met ons kunt delen?


Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.