Constructie ovalen kolomtafel

sion

Actieve deelnemer
29 jul 2011
33
0
Ugchelen
www.simonalberink.nl
Dag allemaal,

Ik ben erg benieuwd of jullie me kunnen helpen met een constructievraag. Ik ga een ovalen tafel maken met een centrale ovalen poot eronder. Een beetje zoals deze (zonder de metalen strip onderaan):

queen-eettafel.jpg

De houtsoort wordt waarschijnlijk esdoorn. Mijn vraag is of jullie suggesties hebben om het blad aan de kolom/poot te monteren. Uiteraard moet het geheel wel stabiel blijven. Niet dat iemand op de zijkant leunt en het blad kantelt. Klassieke bladwervels lijken met hier niet op z'n plaats, of wel? Ik sta open voor alle ideeen.

Oh ja, de kolom wil ik maken van buigtriplex en vervolgens fineren. Dit leek mij de beste oplossing. Ook hier zijn andere suggesties meer dan welkom.

Alvast dank!

Groet Simon
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Zo Sion, robuuste tafel. Aan welke bladmaat denk je?
Wordt het een gewoon ellipsvormig blad of maak je er een superellips van?
Verder, omkiepen voorkom je door de voet te verzwaren door en beton of ijzer in te leggen.
De poot is het snelst te maken op de wijze die jij schetst (rond een mal).
Dan blokken lijmen in de bovenrand van de poot en daaraan langsregels bevestigen om het blad te dragen (kan het wat dunner zijn)
Aan de langsregels (bijvoorbeeld halfhouts) dwarsregels bevestigen om het blad recht te houden (of neem je gefineerd MDF?).
In de dwarsregels sleuven - werking blad - om het blad aan vast te schroeven.
 

sion

Actieve deelnemer
29 jul 2011
33
0
Ugchelen
www.simonalberink.nl
Dag Tjeerd,

Bladmaat wordt ongeveer 220 x 110 cm. Inderdaad een beste tafel, geen superellips overigens, gewoon ellips.

Verzwaren van de poot is inderdaad een goede optie. Zat zelf ook nog te denken aan een dunne metalen plaat (1cm dik) waar de tafel op gemonteerd wordt. Dit geeft extra gewicht en vergroot het oppervlak iets zodat die niet kan tippen.

De regels is inderdaad een goede, was ik zo nog niet opgekomen. Bedankt! Het blad wil ik ongeveer 25mm dik maken en iets verjongen aan de rand. Deze wordt wel van massief esdoorn, dus de langs- en dwarsregels moeten wel enige body hebben. Maar dat komt wel goed.

Groeten Simon
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Mooi project gaat dat worden Simon! Ben er erg benieuwd naar. Voor mij staat voor het komende seizoen ook het maken van een ellipsvormige tafel op het programma. Inderdaad ook van esdoorn. Ik ben nog in overleg over de poten die daaronder komen. Heb je daar ook nog andere varianten voor overwogen? Ik heb al een mal getrokken van een bestaande tafel voor de ellipsvorm, maar die was me te spits op de einden. Deze nu wat ronder gemaakt en met een strooklatje opnieuw getekend.

Veel succes! Fons
 

sion

Actieve deelnemer
29 jul 2011
33
0
Ugchelen
www.simonalberink.nl
Dag Fons,

Wordt inderdaad een leuk projectje. Tot nu toe veel vierkante meubels gemaakt (haaks=heerlijk), dus dit wordt een uitdaging. De poten heb ik inderdaad over zitten dubben. Ik zat zelf nog aan een ander model te denken (zie onder) maar de klant (mijn moeder ;-)) koos uiteindelijk voor deze variant.

De ellipsvorm ben ik ook nog niet uit. Ik heb ook nog zitten denken om de uiteinden eraf te zagen zodat je ook echt aan de kopse kant van de tafel kan zitten (wederom zie onder). Staat wel apart vind ik, maar in combinatie met een ellips vormige poot vond ik het weer minder. Dus wordt het wel een volwaardige ellips.

Groet Simon

Eettafel_Mariet_v2.jpg
 

sion

Actieve deelnemer
29 jul 2011
33
0
Ugchelen
www.simonalberink.nl
Dag Tjeerd,

Ik zit je antwoord nog eens te lezen en vroeg me nog 1 ding af. Ik neem aan dat je bedoeld dat de langs- en dwarsregels uitsteken t.o.v. de poot of maak je een soort van raster binnen in de poot? Het eerste lijkt me beter omdat dit meer stabiliteit geeft. Maar even checken kan nooit kwaad.

Groet Simon
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Hallo Simon,

helemaal goed gedacht, langs- en dwarsregels steken uit.
Wat betreft de "puntigheid" van de ellips. Als je nu een superellips toepast worden de uiteinden stomper.
Zo'n ellips kun je niet meer met een draadje, spijker en potlood uitzetten maar moet je berekenen en netjes op je fressmal uitzetten.
Met die formule bereken je "ellipsen" van bijna een rechthoek met afgeronde hoeken tot en met een echte ellips.
Als je daar iets meer van wilt weten, laat maar horen.
 

NeoEko

Actieve deelnemer
Hallo Simon, op mijn site staat een voorbeeld van hoe je een ellips kunt aftekenen: http://www.meubelwerktekening.nl/infopages/Meubelmakers-Tips.html#ovaal-tekenen
(en foto's van het maken van een ovalen blad) Onder het kopje 'Ronde vormen' vertel ik hoe ik zulke vormen met eenvoudige middelen maak.

25 mm voor het blad lijkt me bij die maat overigens aan de zuinige kant. Met 30 mm zit je misschien zekerder en als je aan de onderzijde afschuint maakt dat voor het ranke aanzicht weinig verschil.

succes met bouwen
 
A

Athanor

Guest
Oh ja, de kolom wil ik maken van buigtriplex en vervolgens fineren. Dit leek mij de beste oplossing. Ook hier zijn andere suggesties meer dan welkom.
Groet Simon

Hallo Simon,

Ik ben ook nog wat aan het nadenken over de tafel die ik wil maken. Heb jij al gedachten over de ovalen poot die je wilt maken? Ik begrijp dat je aan buigtriplex denkt en dan wilt fineren. Hoe zie je dat voor je? Ik houd dat ook nog als alternatief in gedachten, maar vraag me dan af hoe je het fineer moet plakken op de ovaal. Of is het dan handiger om eerst het triplex te fineren en daarna te buigen?

Misschien dat jij of anderen daar nog wat ideeën over hebben?

Fons
 

sion

Actieve deelnemer
29 jul 2011
33
0
Ugchelen
www.simonalberink.nl
Dag Athanor en NeoEko,

Sorry voor de late reactie, de drukte van de werkplaats houdt me goed van de straat :).

Het plan voor de kolom is om deze in 2 delen te maken m.b.v. een mal en contramal. Op de mal leg ik een aantal lagen buigtriplex (of dun 4mm MDF, schijnt ook te werken) en als laatste het fineer. Dan de contramal er bovenop en vervolgens de boel klemmen. In het midden leg ik een paar stenen om daar goede druk te krijgen. Zie ook dit introfilmpje van FWW: http://www.finewoodworking.com/item/107927/build-a-bowfront-wall-cabinet. ik heb een betaald abonnement dus kan inloggen om alle filmpjes te bekijken, maar het introfilmpje geeft al wel weer wat het idee is. Bij ong 1:40 gaan ze fineren. Zo wil ik het ook ongeveer aanpakken. Zij doen het met een vacuumpers die ik helaas niet heb. Vandaar dat ik een contramal en een boel klemmen ga gebruiken.

Wat bij deze methode wel een nadeel is, is dat ik erg netjes moet werken om geen naad te zien als ik de twee delen aan elkaar vast maak. Maar met een schaaf moet dat wel te doen zijn.

Eerst buigen en dan fineren met contactlijm heb ik over na zitten denken en stelde een vriend van me ook voor (is interieurbouwer). Maar aangezien de FWW methode alles in een keer doet leek me dat wel efficiënt. Het probleem van de naad los je wel mooi op als je eerst het buigtriplex/mdf buigt, dan de 2 delen aan elkaar zet en vervolgens alles fineert met contactlijm. Keuzes, keuzes....Misschien dat ik eerst een proef doe met beide methodes en kijk welke het mjooiste resultaat oplevert.

Groet Simon
 
Laatst bewerkt:

NeoEko

Actieve deelnemer
Hallo Simon, complimenten worden altijd in dankbaarheid aanvaard. ;)

De methode in het filmpje met laagjes triplex en fineer is denk ik het mooiste. Maar, zeker zonder vacuumpers, is contactlijm het makkelijkst.
Het lijkt me niet makkelijk om de aansluitingen tussen de twee helften mooi te krijgen. Als dat wel goed lukt heb je wel gelijk je proeve van bekwaamheid :).
Als je contactlijm gebruikt -liefst de gel variant- kun je eerst je basis vorm perfectioneren en dan af fineren.
Let wel, ik ben geen liefhebber van contactlijm als het anders kan...
 

sion

Actieve deelnemer
29 jul 2011
33
0
Ugchelen
www.simonalberink.nl
Precies, contactlijm heeft ook niet mijn voorkeur. Denk ook wel dat ik even een ' proof of concept' maak voor de aansluiting van de naden. De proeve van bekwaamheid wil ik graag aangaan :D. Als dat niet mooi wordt ga ik voor de contactlijm.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik denk dat je sowieso twee keer moet fineren vanwege de omtrek van de poot. Fineer dat al op dun karton is gelijmd (weet ff de naam niet) werkt het beste. Ongeveer mm aanhouden voor overmaat, eens alles geplakt ca laatste 10cm nog niet plakken maar met klein blok schaafje mooi strak schaven en daarna pas ook dat pas vastlijmen. Je hebt wel veul contactlijm nodig als ik dat zo inschat
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.167
352
Etten-Leur
Hoi, kan me niet goed indenken hoe je dat in een bewerking klaarspeelt. Ik zou eerst de kolom maken en dan netjes gaan fineren , of heb ik je niet goed begrepen? Verder alle succes met de mooie tafel!
 

sion

Actieve deelnemer
29 jul 2011
33
0
Ugchelen
www.simonalberink.nl
Hoi wijk0983,

De contactlijm methode is precies zoals je zegt: eerst de kolom maken uit MDF en als die helemaal klaar is dan fineren mbv contactlijm.

De andere methode in het filmpje houdt in dat ik de kolom uit twee stukken maak en deze stukken ook meteen fineer. Daarna maak ik van deze twee gefineerde stukken een kolom. De reden hierachter is dat ik niet zo'n fan ben van contactlijm voor fineren. Dit is met name op theorie gebaseerd: zie de fineerhandleiding van AF, aangezien ik zelf nog geen ervaring heb met fineren. Aan de andere kant hoor ik veel mensen die in de praktijk wel succes hebben met contactlijm dus zo slecht kan het niet zijn.

Groet Simon
 

sion

Actieve deelnemer
29 jul 2011
33
0
Ugchelen
www.simonalberink.nl
Ik denk dat je sowieso twee keer moet fineren vanwege de omtrek van de poot. Fineer dat al op dun karton is gelijmd (weet ff de naam niet) werkt het beste. Ongeveer mm aanhouden voor overmaat, eens alles geplakt ca laatste 10cm nog niet plakken maar met klein blok schaafje mooi strak schaven en daarna pas ook dat pas vastlijmen. Je hebt wel veul contactlijm nodig als ik dat zo inschat

AF heeft dit wel: http://www.af.nl/voorraad/plaat/flexplaten/. Ik vind alleen de dikte van fineer in de winkels zo extreem dun (0,8mm!). En ik wil graag experimenteren met het maken/zagen van m'n eigen fineer.
Dank voor de tip voor de laatte 10cm. Klinkt logisch.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.